Bluesky با حمایت جک دورسی در برابر توییتر ایلان ماسک قدرت بیشتری پیدا می کند

جک دورسی، مدیر عامل توییتر، در 15 مه 2019 به اجلاس “Tech for Good” در پاریس، فرانسه می رسد.

چارلز پلاتیو | رویترز

توییتر ایلان ماسک با رقابت جدیدی از سوی رقیبی به نام Bluesky روبرو است، یک برنامه ارتباطی به اصطلاح غیرمتمرکز که توسط یکی از بنیانگذاران توییتر و دو بار مدیرعامل سابق، جک دورسی پشتیبانی می شود.

تغییر توییتر ماسک علاقه جدیدی به شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز را برانگیخته است. برخلاف توییتر تحت رهبری ماسک، یا فیس بوک تحت مدیریت مارک زاکربرگ، مدیرعامل و سهامدار کنترل کننده، پلتفرم های رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز مالک یا رهبر واحدی ندارند و وابسته به منافع تجاری یا مالی نیستند.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

Ordinals می تواند نشان دهنده آغاز نسل جدیدی برای بیت کوین باشد.  در اینجا چیزی است که سرمایه گذاران باید بدانند

CNBC Pro

طرفداران می گویند که پروژه های غیرمتمرکز کمتر احتمال دارد داده های کاربران را جمع آوری کرده و بفروشند و کمتر در معرض سانسور هستند.

طبق داده‌های ارائه شده به CNBC توسط شرکت اطلاعاتی بازار Sensor Tower، Bluesky در چند ماه گذشته محبوبیت خود را افزایش داده است، اگرچه هنوز از نظر حجم دانلود از توییتر بسیار عقب است.

این برنامه پیام‌رسان اجتماعی در ماه آوریل 628000 بار دانلود شده بود که نشان دهنده افزایش 606 درصدی نسبت به ماه مارس است که علاوه بر iOS در اندروید نیز در دسترس قرار گرفت. در همین حال، توییتر در ماه آوریل 14.9 میلیون دانلود اپلیکیشن داشت که نسبت به 14.6 میلیون بارگیری که در ماه مارس جمع آوری کرده بود، 2 درصد افزایش داشته است.

تعداد دانلودهای اپلیکیشن موبایل توییتر در ماه فوریه با کاهش 18 درصدی به 14.05 میلیون از 17.2 میلیون در ژانویه رسید. Bluesky به طور رسمی در ماه فوریه در iOS عرضه شد و در آن ماه 11000 بار دانلود شد.

به نظر می رسد که Bluesky نسبت به برنامه پیام رسانی غیرمتمرکز Mastodon که در ماه نوامبر به عنوان جایگزین احتمالی توییتر توجه زیادی را به خود جلب کرد، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. به عنوان مثال، در ماه آوریل، Mastodon تنها 90000 بار دانلود داشته است، داده های Sensor Tower نشان می دهد.

چرا تمرکززدایی؟

از زمانی که ماسک سال گذشته توییتر را به قیمت 44 میلیارد دلار خرید، او اساساً آنچه را که شرکت جک دورسی ساخته بود، تغییر داد و ویژگی‌های جدید فقط اشتراک را اضافه کرد، به کاربران بحث‌برانگیز اجازه بازگشت به پلتفرم را داد و کاهش عمیق کارکنان

اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی نیز با چندین قطع خدمات مواجه شده است که اتفاقاً همزمان با آن بود گزارش ها ماسک یک مرکز داده بزرگ را در ساکرامنتو تعطیل کرد و در تلاش برای کاهش هزینه‌ها، مرکز داده دیگری در آتلانتا را کاهش داد.

Bluesky، که در حال حاضر فقط دعوتنامه است، تأکید می کند که چگونه دورسی اکنون به طور فعال به دنبال ایجاد اختلال در چیزی است که به ایجاد آن کمک کرده است. دورسی، که مدیرعامل پلتفرم پرداخت Block (که قبلاً Square نامیده می‌شد) باقی می‌ماند، با دو گزینه توییتر با ماسک روبه‌رو می‌شود.

Bluesky در ابتدا در سال 2019 زمانی که دورسی هنوز مدیرعامل بود در توییتر انکوبه شد. این برنامه بر روی یک فناوری شبکه غیرمتمرکز به نام پروتکل AT اجرا می شود. در تئوری، این پروتکل می‌تواند برنامه‌های اجتماعی آینده را تقویت کند و افراد را قادر می‌سازد تا هویت خود را در چندین برنامه حفظ کنند.

در فوریه 2022، اعضای پروژه Bluesky، Bluesky Public Benefit LLC را با جی گرابر به عنوان مدیرعامل و دورسی به عنوان یکی از اعضای هیئت موسس ایجاد کردند. شرکت اعلام کرد در آوریل 2022 در توییتر، 13 میلیون دلار بودجه دریافت کرد تا اطمینان حاصل شود که آزادی و استقلال برای شروع تحقیق و توسعه را داریم.

سپس، در دسامبر گذشته، دورسی 14 بیت کوین، حدود 245000 دلار در آن زمان، به یک پروژه رسانه اجتماعی غیرمتمرکز به نام Nostr اهدا کرد، که به کاربران امکان می دهد هویت آنلاین خود را داشته باشند. Damus برنامه ای است که بر روی این شبکه ساخته شده است و ماه هاست که در فروشگاه App به صورت زنده پخش می شود. همچنین شبکه لایتنینگ بیت کوین را ادغام کرده است، به این معنی که به کاربران اجازه می دهد بیت کوین را مستقیماً از طریق شبکه بدون نیاز به برنامه دیگری مبادله کنند.

بسیاری از تیم رهبری ارشد بلاک، مانند سناتور سینتیا لومیس، آر-ویو، دوستدار بیت کوین، از این پلتفرم استفاده می کنند.

سایر پروژه های اجتماعی غیرمتمرکز که بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند عبارتند از Mastodon، و همچنین Lens و Farcaster که هر دو جایگزین توییتر هستند که بر روی بلاک چین ساخته شده اند.

بسیاری از این پلتفرم‌ها هیچ الگوریتمی برای توصیه محتوای خاص ندارند – یک نقطه دردناک برای برخی از کاربران توییتر که شکایت دارند از زمانی که ماسک مدیریت می‌شود، محتوای کمتر مرتبط‌تری را در تب «برای شما» توییتر مشاهده می‌کنند. آنها تبلیغات نمی فروشند، و داده های کاربران را جمع آوری و نمی فروشند، که روش های کلاسیکی است که شبکه های اجتماعی کسب درآمد می کنند.

تنها عیب آن مقیاس است.

متا نزدیک به 3 میلیارد کاربر فعال پلتفرم های خود از جمله فیس بوک و اینستاگرام دارد و توییتر تا آخرین گزارش درآمد خود به عنوان یک شرکت عمومی بیش از 200 میلیون کاربر داشت. این بدان معناست که کاربران جدید به راحتی می‌توانند دوستان، مخاطبین خود در مناطق مورد علاقه خود و سایر افراد مفید یا جالب را پیدا کنند. طبق وب سایت Bluesky حدود 50000 کاربر دارد.

همچنین مشخص نیست که این پلتفرم ها چگونه پول تولید می کنند.

برای مثال، ممکن است Bluesky بتواند برای کسب درآمد از عملیات به اشتراک‌ها روی آورد، اما تیم نکات زیادی ارائه نکرده است. طبق پست‌های وبلاگ اخیر، Bluesky عمدتاً به‌روزرسانی‌ها و برخی جزئیات زیرساخت‌های فناوری زیربنایی خود را به اشتراک می‌گذارد، برخلاف هر گونه برنامه مالی.

اشکال دیگر تجربه کاربری است. برنامه های جلویی ساخته شده بر روی این پلتفرم های غیرمتمرکز، اغلب درهم و برهم هستند، ظاهری حرفه ای ندارند و استفاده از آنها آسان نیست. در حال حاضر، به نظر می رسد رابط کاربری Bluesky برای تعامل با افراد مبتدی کمتر گیج کننده باشد، اما هنوز در حال آزمایش و توسعه است، بنابراین مشخص نیست که عموم مردم چگونه به طراحی آن واکنش نشان خواهند داد.

پس چرا باید از یک پلتفرم متمرکز با تجربه کاربری خوب به یک پلتفرم غیرمتمرکز که استفاده از آن سخت است حرکت کنیم؟ افشاگر فیس بوک فرانسیس هاوگن در یک پنل در ETHDenver گفت که همه چیز به خودگردانی برمی گردد.

“ما به نوعی پذیرفته ایم که تابع یک پادشاه هستیم، مانند مارک [Zuckerberg]، یا ایلان [Musk]و ما می‌توانیم قوانین آنها را دنبال کنیم یا آنجا را ترک کنیم. هاوگن گفت: “و فرصت جالبی برای مردم وجود دارد که شهروند پلتفرم‌های خود باشند، توانایی رای دادن داشته باشند، اما همچنین مسئولیت‌هایی را نیز به همراه دارند.”

او همچنین به این نکته اشاره کرد که امروزه مشکل رسانه های اجتماعی تا حد زیادی به انگیزه ها و کنترل ها برمی گردد.

در حال حاضر، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از تبلیغات پشتیبانی می‌شوند، به این معنی که با نگه داشتن کاربران تا زمانی که ممکن است، درآمد خود را به دست می‌آورند. پلتفرم‌های غیرمتمرکز چنین انگیزه‌ای ندارند و می‌توانند به افرادی که در این پلتفرم‌ها امرار معاش می‌کنند، این توانایی را بدهند که بر قوانین حاکم بر آن‌ها و نحوه توزیع محتوایشان تأثیر بگذارند.

دورسی در تقابل پلتفرم های اجتماعی با ماسک و توییتر روبرو می شود