یک شرکت نروژی در حال کار بر روی دیواری از توربین های بادی شناور است

Wind Catching Systems می خواهد یک سیستم شناور و چند توربین ایجاد کند. این تصویر نشان می دهد که پس از استقرار چگونه می تواند به نظر برسد.

سیستم های بادگیر

توربین‌های بادی با ارتفاع قابل توجه و پره‌های فراگیر خود، شاید از نظر بصری بارزترین نشانه تغییر جهان به آینده‌ای پایدارتر باشند.

در طول چند سال گذشته، بازیگران اصلی در این بخش، توربین‌های جدید و عظیمی را توسعه داده‌اند، به‌نظر می‌رسد که دوران سازه‌های خشکی و فراساحلی “فوق العاده” در گوشه و کنار است.

در حالی که این قطعات عظیم کیت بر اساس یک طراحی آشنا است که شامل برج، ناسل و تیغه است، برخی از شرکت ها در حال کار بر روی ایده های جدیدی هستند که اگر ساخته شوند، واقعاً بسیار متفاوت به نظر می رسند.

سیستم های بادگیر یکی از آنهاست. این نیروگاه که در سال 2017 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در خارج از پایتخت نروژ، اسلو قرار دارد، بر توسعه آنچه که آن را «نیروگاه بادی شناور بر اساس طراحی چند توربین» می‌نامد، متمرکز است.

ایده کلی پشت سیستم Windcatcher، همانطور که شناخته شده است، به حداکثر کردن “تولید برق از یک منطقه متمرکز” مربوط می شود. این طرح همچنین دارای یک سیستم مبتنی بر آسانسور برای نصب توربین و تعمیر و نگهداری است.

تصاویری از این که Windcatcher چگونه به نظر می رسد، مطمئناً قابل توجه است، و شبیه یک دیوار وسیع و مبتنی بر آب از تیغه های چرخان است.

مقیاس بالقوه آن قابل توجه است. اوله هگهایم، مدیر عامل شرکت، گفت که این “مدل بزرگ” دارای ارتفاع 300 متر (حدود 984 فوت) و عرض 350 متر خواهد بود.

با این حال، چنین تکراری تا حدودی دور است. در حالی که نسخه بزرگ Windcatcher از 126 توربین 1 مگاواتی استفاده می کند، هگیم گفت که یک مدل آزمایشی برنامه ریزی شده “بین 7 تا 12” خواهد داشت و تعداد دقیق آن در چند ماه آینده تعیین می شود.

این طرح برای افزایش تدریجی است. به دنبال آزمایش، هگیم گفت که شرکت او “به احتمال زیاد قبل از اینکه به اندازه بزرگ بپردازیم، یک اندازه متوسط، احتمالاً حدود 40 مگاوات خواهد ساخت.”

فن آوری شناور

توربین های بادی دریایی شناور با توربین های بادی دریایی با کف ثابت که ریشه در بستر دریا دارند، متفاوت هستند.

یکی از مزیت‌های توربین‌های شناور این است که می‌توان آن‌ها را در آب‌های بسیار عمیق‌تری نسبت به توربین‌های با کف ثابت نصب کرد، و در سال‌های اخیر اقتصادهای بزرگی مانند ایالات متحده اهدافی را برای افزایش تاسیسات بادی شناور تعیین کرده‌اند.

شرکت هایی مانند Wind Catching Systems شروع به جذب حامیان قابل توجهی می کنند زیرا کشورها و شرکت ها در سراسر جهان به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود و رسیدن به اهداف خالص هستند.

در ژوئن 2022، این شرکت اعلام کرد که یک توافق استراتژیک با غول خودروسازی منعقد کرده است جنرال موتورز و همچنین سرمایه گذاری GM Ventures را تضمین کرد.

Wind Catching Systems گفت که قرارداد با جنرال موتورز مربوط به “همکاری در زمینه توسعه فناوری، اجرای پروژه، سیاست باد فراساحلی، و پیشرفت کاربردهای فناوری پایدار است.”

درباره انرژی از CNBC Pro بیشتر بخوانید

اخیراً، در فوریه 2023، این شرکت اعلام کرد که کمک مالی 9.3 میلیون کرون نروژ (حدود 872500 دلار) از Enova که متعلق به وزارت آب و هوا و محیط زیست نروژ است، دریافت کرده است.

Wind Catching Systems گفت که این کمک مالی از اجرای اولیه یک بادگیر در مقیاس کامل پشتیبانی می کند.

وی افزود: «از طریق پیش پروژه، سیستم‌های بادگیر به بلوغ رسیده و فناوری و برآورد هزینه را برای یک بادگیر در مقیاس کامل تأیید می‌کنند».

نگرانی پرندگان

در چند سال گذشته، تعامل بین توربین‌های بادی و جهان طبیعی حجم زیادی از بحث‌ها و بحث‌ها را برانگیخته است و گاهی اوقات موانعی را برای پروژه‌ها ایجاد کرده است.

تأثیر آن بر پرندگان یک نگرانی خاص است، زیرا انجمن سلطنتی حفاظت از پرندگان مستقر در بریتانیا هشدار داد که مزارع بادی “می توانند از طریق مزاحمت، جابجایی، عمل به عنوان مانع، از بین رفتن زیستگاه و برخورد به پرندگان آسیب برسانند.”

این می افزاید که “تأثیر می تواند از یک توسعه واحد و به طور تجمعی پروژه های متعدد ناشی شود.”

هگهایم در طول مصاحبه خود با CNBC تلاش کرد تا نشان دهد که چگونه طراحی شرکتش ممکن است خطرات را کاهش دهد.

ما یک ساختار بزرگ در پشت توربین ها داریم [and] ما امیدواریم که این یک تصویر بصری برای پرندگان باشد.

او گفت: «ما امیدواریم که بتوانیم چیزی خوش‌خیم‌تر برای حیات پرندگان بسازیم.

یک میدان شلوغ

طرح هایی مانند Windcatcher نگاهی اجمالی به چگونگی توسعه انرژی باد ارائه می دهد و طیف وسیعی از ایده ها در چند سال گذشته ارائه شده است.

اینها شامل سیستم Vortex Bladeless است که دارای دکل استوانه‌ای است و از تیغه استفاده نمی‌کند و Kitemill که طراحی متمرکز بر سیستم بادبادک مانند متصل به زمین را توسعه داده است. در جاهای دیگر، مشاغلی مانند SeaTwirl در حال کار بر روی یک توربین شناور با محور عمودی هستند.

در مورد پتانسیل چنین پیشنهادهایی هیجان وجود دارد، اما به نظر می رسد زمانی که نوبت به چالش کشیدن تسلط توربین های خشکی و فراساحلی امروزی می شود، راه طولانی در پیش است.

کریستوف زیپ، مدیر مطبوعاتی در صنعت WindEurope، از طریق ایمیل به CNBC گفت: «نقش مدل‌های توربین جدید و نوآوری در طراحی توربین را نباید نادیده گرفت.

Zipf گفت: «خوب است که صنعت باد به کاوش در مسیرهای جدید و راه‌حل‌های نوآورانه ادامه می‌دهد. اما همانطور که شرایط امروز توربین بادی “سنتی” است، توربین های سه پره محور افقی همچنان پیشرو هستند.”

وی افزود که چنین توربین هایی بر تمام “پروژه های رقابتی” در بادهای دریایی، شناور و خشکی تسلط دارند. آنها بیشترین تولید برق را با کمترین قیمت ارائه می دهند.

ایجاد اختلال در صنعت برق بادی یک کار عظیم است که به سرمایه گذاری، زمان و صبر قابل توجهی نیاز دارد.

مانند سایر فناوری‌های مبتنی بر دریایی، باد دریایی شناور با طیف وسیعی از چالش‌ها مواجه است، از جمله شرایط محیطی فوق‌العاده سختی که توربین‌ها باید در آن کار کنند.

با این حال، Heggheim از Wind Catching Systems نسبت به آینده خوشبین بود. او گفت: «ما قطعاً می‌خواهیم جریان اصلی باشیم.

اینکه آیا برنامه‌های این شرکت به ثمر می‌نشیند باید دید، اما سفر آن در چند ماه و چند سال آینده برای تماشا کردن جالب خواهد بود.