گلدمن پیش از نشست حساس آینده اوپک + را زیر سال می برد

عبدالعزیز بن سلمان ، وزیر انرژی عربستان ، طی یک جلسه توجیهی رسانه ای در مرکز تحقیقات و تحقیقات نفت شاه عبدالله (KAPSARC) در ریاض برای یک کنفرانس مطبوعاتی ، در 18 نوامبر سال 2020 ، صحبت می کند.

فایز نورلدین | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

لندن – تحلیلگران در گلدمن ساکس ، آینده گروه تولید کننده نفت اوپک + را زیر سوال بردند ، زیرا اتحاد آماده می شود تا حکم جدیدی را برای محدودیت های تولید تولید کند.

OPEC + ، گروهی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام جهان را تشکیل می دهد ، قرار است در تاریخ 30 نوامبر و 1 دسامبر برای بحث در مورد مرحله بعدی سیاست تولید نفت خود دیدار کند.

این گردهمایی مجازی احتمالاً شاهد اوپک و شرکای غیر اوپک آن خواهد بود که در تلاش برای حمایت از قیمت ها ، در میان تقاضای ضعیف و افزایش اخیر موارد ویروس کرونا ، کاهش تولید را تا سال آینده گسترش دهند.

تحلیلگران گلدمن در یادداشت تحقیقاتی که روز سه شنبه منتشر شد گفتند: “همزمان با نزدیک شدن جلسه دیگر OPEC + ، عدم اطمینان در مورد تصمیم این گروه بار دیگر در حال افزایش است.”

“فراتر از نتیجه فقط یک تصمیم دیگر در مورد سهمیه ، با این حال ، نگرانی های جدیدی در مورد آینده سازمان وجود دارد.”

روسیه و دیگر کشورهای غیر اوپک در سالهای اخیر با همکاری گروه 13 عضوی در حال افزایش قیمت نفت بوده اند. این گروه هنوز هم تأثیر قابل ملاحظه ای بر بازارهای انرژی جهان اعمال می کند ، گرچه دیگر به عنوان نیرویی که سابق بود شناخته نمی شود.

در ماه آوریل ، پس از روزها گفتگو طولانی ، اوپک + با بزرگترین کاهش تولید در تاریخ موافقت کرد. کاهش رکورد عرضه 9.7 میلیون بشکه در روز از اول ماه مه آغاز شد ، اما متعاقباً این میزان به 7.7 میلیون بشکه در ماه آگوست رسید و اوپک + اعلام کرد که قصد دارد سال آینده روند کاهشی بیشتری داشته باشد.

در اوایل این ماه ، انرژی اطلاعات گزارش داد ، به نقل از مقامات ناشناس امارات متحده عربی ، این کشور به طور خصوصی در حال بررسی عضویت در اوپک است. وزیر انرژی امارات متحده عربی سهیل المزروعی در بیانیه ای به رویترز گفت که این کشور همچنان عضوی متعهد در اوپک + است.

این گمانه زنی ها به دلیل قامت امارات در اوپک برای برخی تعجب آور بود. این سومین تولید کننده بزرگ این گروه و متحد نزدیک خلیج فارس در عربستان سعودی پادشاه اوپک است.

تحلیلگران گلدمن گفتند: “این عناوین بار دیگر آینده و هدف این کارتل را زیر سال می برد و این شامل جنگ کوتاه قیمت سعودی و روسیه و خروج قطر از این گروه در سال گذشته است.”

این بانک آمریكایی افزود: این در نهایت منعكس “مأموریت دشوار دوگانه است كه این گروه در تلاش برای تحقق آن است: كمك به تعادل مجدد بازار پس از شوك بی سابقه تقاضا و در عین حال دستیابی به درآمدهای بالاتر و سهم بازار در میان مدت”.

اوپک در تماس با CNBC روز سه شنبه بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبود.

در سالهای اخیر ، اوپک + مجبور شده است از سقوط تاریخی قیمت نفت ، شوک بی سابقه تقاضای سوخت ، جنگ قیمت بین عربستان سعودی و روسیه و خروج قطر از این گروه استفاده کند.

“هر چیزی غیر از قایقرانی ساده”

گلدمن با اشاره به اقدامات هماهنگ شده برای كاستن از تولید به عنوان “اقدام كوتاه مدت بهینه” انتظار داشت كه OPEC + انتظار داشته باشد كه برنامه ریزی شده 2 میلیون بشكه در روز افزایش تولید ژانویه را به مدت سه ماه به تأخیر بیندازد.

انتظار می رود در صورت افزایش محدودیت های تولید ، قیمت نفت خام برنت به طور متوسط ​​47 دلار در هر بشکه باشد.

معاملات آتی نفت خام برنت در روز سه شنبه با 46 دلار و 45 سنت در هر بشکه معامله شد که حدود 0.9 درصد رشد داشت ، در حالی که معاملات آتی وست تگزاس میانه آمریکا 43.52 دلار بود که بیش از 1 درصد بالاتر بود.

هر دو قرارداد قیمت نفت در جلسه قبلی در بالاترین سطح طی ماه های گذشته قرار گرفتند ، پس از آنکه در هفته های اخیر رشته تحریک کننده واکسن باعث افزایش امید به بهبود تقاضا در سال 2021 شد.

وزیر انرژی عربستان سعودی عبدالعزیز بن سلمان آل سعود و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در آغاز نشست اوپک و غیر اوپک در وین ، اتریش در تاریخ 6 دسامبر 2019 دیده می شوند.

لئونارد فوگر | رویترز

برنت روز دوشنبه 2.4٪ افزایش یافت تا در 46.06 دلار بسته شود که بالاترین سطح از 3 مه است. در همین حال ، WTI در 43.06 دلار در روز دوشنبه بسته شد ، 1.5 درصد رشد برای جلسه ، بالاترین میزان تسویه حساب از 26 آگوست. هر دو قرارداد قیمت نفت همچنان پابرجا هستند با این وجود قلمرو بازار نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

تاماس وارگا ، تحلیلگر ارشد PVM Oil Associated ، روز سه شنبه گفت که به نظر می رسد نشست آینده اوپک + “چیزی جز قایقرانی ساده” باشد.

وی با اشاره به عدم موفقیت هفته گذشته کمیته مشترک نظارت بر وزرای گروه در ارائه پیشنهاد سیاست ، گزارش شده است که امارات متحده عربی در حال بررسی عضویت در اوپک است و “فرزند مشکل” عراق همچنان که سایر اعضای خود را در سهمیه انطباق باقیمانده است.

وارگا گفت: “اتفاق نظر این است که گروه تولید کننده حداقل به مدت سه ماه سطح تولید را افزایش نمی دهد و به سهمیه های فعلی پایبند خواهد بود.”