گلدمن ساکس می گوید عدم تطابق مشاغل باعث افزایش بیکاری جوانان در چین شده است

مردم در نمایشگاهی در شانگهای چین در 20 می 2023 به دنبال شغل می گردند.

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

تحلیلگران گلدمن ساکس روز دوشنبه در گزارشی اعلام کردند که بیکاری بی سابقه در میان جوانان چینی تا حدودی ناشی از عدم تطابق بین رشته های تحصیلی آنها و مشاغل موجود است.

به گفته تحلیلگران، فارغ‌التحصیلان مدارس حرفه‌ای که در زمینه آموزش و ورزش تحصیل می‌کنند در سال 2021 نسبت به سال 2018 20 درصد افزایش یافته است – اما به گفته تحلیلگران، تقاضای صنعت آموزش برای استخدام‌های جدید «به طور معنی‌داری در طول همان دوره ضعیف شده است».

تغییرات مقرراتی مشاغل را در آموزش بعد از مدرسه در سال 2021 از بین برد. تقریباً در همان زمان، سیاست گذاران شرکت های فناوری اینترنتی مانند علی بابا و توسعه دهندگان املاک و مستغلات را سرکوب کردند.

به گفته تحلیلگران گلدمن، این «احتمالاً به تضعیف تقاضای نیروی کار» در فناوری اطلاعات، آموزش و املاک کمک کرده است – صنایعی که تمایل دارند کارگران جوان بیشتری را استخدام کنند.

تحقیقات آنها نشان داد که فناوری اطلاعات یکی از بزرگترین افزایش را در فارغ التحصیلان بین سال های 2018 تا 2021 داشته است.

اس اند پی گلوبال می گوید حدود 70 درصد رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری از آسیا حاصل خواهد شد

از سوی دیگر، این گزارش نشان داد که تولید تجهیزات بیشترین افزایش تقاضا برای کارگران را داشته است، اما رشد کمی در فارغ التحصیلان جدید داشته است.

کارخانه‌های چینی با کمبود کارگر مواجه شده‌اند، زیرا جوانان به دنبال رشته‌های دیگر هستند.

چنین ناهماهنگی در رشته‌های اصلی و مشاغل موجود در حالی رخ می‌دهد که رشد کلی چین، حتی پس از پایان کنترل‌های کووید در اواخر سال گذشته، کند باقی مانده است. رهبران ارشد چین در یک نشست عادی در اواخر آوریل گفتند که اقتصاد فاقد انگیزه داخلی است.

اطلاعات بیشتر در مورد چین را از CNBC Pro بخوانید

نرخ بیکاری برای افراد 16 تا 24 ساله در آوریل به بالاترین حد خود یعنی 20.4 درصد رسید که به طور مداوم بالاتر از نرخ کل بیکاری نزدیک به 5 درصد برای همه افرادی است که در شهرهای چین زندگی می کنند.

عدم اطمینان در مورد درآمد آتی نیز فروش خرده فروشی را خاموش نگه داشت.

طبق گزارش گلدمن، جوانان نزدیک به 20 درصد از مصرف را تشکیل می دهند و تحلیلگران هشدار می دهند که بیکاری جوانان ممکن است در سال های آینده بالا بماند.

آنها تخمین می زنند چین در مقایسه با قبل از همه گیری حدود 3 میلیون بیکار 16 تا 24 ساله بیشتر دارد.

راه حل های بالقوه

مقامات چینی بارها گفته اند که رسیدگی به بیکاری جوانان یک اولویت است.

کیو جین، نویسنده کتاب «راهنمای چین جدید: فراتر از سوسیالیسم و ​​سرمایه‌داری» که در این ماه منتشر شد، خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاران در تلاش هستند تا آموزش حرفه‌ای را گسترش دهند.

جین در مصاحبه ای تلفنی روز دوشنبه گفت: یکی دیگر از زمینه های فرصت، گسترش بخش خدمات است که کمتر از نیمی از مشاغل در چین را تشکیل می دهد که بسیار کمتر از تقریباً 80 درصد در ژاپن و ایالات متحده است.

او گفت که بیش از جمعیت پیر چین نگران بیکاری است – نیروی کار “نمی تواند مستقر شود”.