گزارش های مهم نفتی کاهش سود سه ماهه اول را گزارش کردند

بریتیش پترولیوم که در سال 2020 جاه طلبی خود را مبنی بر تبدیل شدن به یک شرکت صفر خالص “تا سال 2050 یا زودتر” اعلام کرد، به دلیل کاهش اهداف کاهش آلایندگی خود در پی سودهای بی سابقه، انتقادات شدیدی را به دنبال داشته است.

مت کاردی | اخبار گتی ایماژ | گتی ایماژ

لندن – بریتیش پترولیوم روز سه‌شنبه سودهای سه‌ماهه اول را قوی‌تر از حد انتظار گزارش کرد که نسبت به سه ماه گذشته افزایش یافت، اما از سطوح استثنایی که در سال 2022 به ثبت رساند، زمانی که قیمت سوخت‌های فسیلی پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین افزایش یافت، کاهش یافت.

غول انرژی بریتانیا سود هزینه جایگزینی اساسی را که به عنوان نماینده ای برای سود خالص استفاده می شود، 4.96 میلیارد دلار برای سه ماهه اول ثبت کرد.

این در مقایسه با سود 4.8 میلیارد دلاری در سه ماهه چهارم و 6.2 میلیارد دلاری در سه ماهه اول 2022 است. به گفته رفینیتیو، تحلیلگران انتظار داشتند BP سود سه ماهه اول را 4.3 میلیارد دلار گزارش کند.

بریتیش پترولیوم اعلام کرد درآمدهای سه ماهه اول آن منعکس کننده تجارت قوی نفت و گاز است. این شرکت خرید سهام دیگری را به مبلغ 1.75 میلیارد دلار اعلام کرد که انتظار دارد قبل از اعلام نتایج سه ماهه دوم سال 2023 خود در اوایل آگوست تکمیل شود. این گروه اعلام کرد که بازپرداخت 2.75 میلیارد دلاری سهام خود را که قبلا اعلام شده بود در 28 آوریل تکمیل کرد.

سهام بورس لندن در معاملات اولیه صبح 3.8 درصد سقوط کرد و به سمت پایین شاخص پاناروپایی Stoxx 600 سقوط کرد.

برنارد لونی، مدیر عامل BP گفت: “این یک چهارم عملکرد قوی و ارائه استراتژیک بوده است، زیرا ما همچنان بر عملیات ایمن و قابل اعتماد تمرکز می کنیم.”

او افزود: «و مهمتر از همه، ما از طریق سرمایه‌گذاری منظم، کاهش بدهی خالص و افزایش توزیع، به ارائه خدمات برای سهامداران ادامه می‌دهیم».

بریتیش پترولیوم اعلام کرد که انتظار دارد بتواند سالانه حدود 4 میلیارد دلار بازخرید سهام انجام دهد – که در پایین ترین حد هزینه سرمایه 14 تا 18 میلیارد دلاری است – و ظرفیت افزایش سالانه سود سهام به ازای هر سهم عادی را دارد. تقریبا 4 درصد

سود سهام BP بدون تغییر نسبت به سه ماهه قبل در 6.61 سنت به ازای هر سهم عادی، پس از افزایش 10 درصدی در ماه فوریه باقی ماند.

این شرکت در سه ماهه اول بدهی خالص 21.2 میلیارد دلاری را گزارش کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 27.5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

نتایج سه ماهه اول پس از یک سال سود هنگفت برای Big Oil منتشر شد. شرکت‌های بزرگ انرژی رکوردهای سالانه قبلی خود را در سال 2022 در یک دوره بی‌ثباتی قیمت نفت و گاز شکستند.

به نوبه خود، بریتیش پترولیوم در سال گذشته 27.7 میلیارد دلار سود سالانه ثبت کرد که بیش از دو برابر سود ثبت شده در سال 2021 بود. رکورد قبلی سود سالانه این شرکت بزرگ نفتی 26.3 میلیارد دلار در سال 2008 بود.

شورش سهامداران

مدیران بیگ اویل از آن زمان به دنبال دفاع از سود سپر خود در میان سیل انتقادات هستند و معمولا بر اهمیت امنیت انرژی در گذار از سوخت‌های فسیلی تاکید می‌کنند و پیشنهاد می‌کنند که مالیات‌های بالاتر می‌تواند مانع از سرمایه‌گذاری شود.

بریتیش پترولیوم که یکی از اولین غول های انرژی بود که آرزوی دستیابی به انتشار گازهای گلخانه ای خالص “تا سال 2050 یا زودتر” را اعلام کرد، در پی رکورد سود سالانه خود گفت که اکنون قصد دارد اهداف کاهش انتشار خود را کاهش دهد.

این اقدام هفته گذشته صحنه را برای یک جلسه بحث برانگیز سالانه سهامداران آماده کرد، و تحلیلگران اظهار داشتند که “به وضوح بسیار عمیق” در میان برخی از بزرگترین صندوق های بازنشستگی بریتانیا وجود دارد.

در واقع، یک گروه سهامدار 17 درصدی – از 15 درصد در سال گذشته، اما از 21 درصد در سال 2021 کاهش یافته است – به قطعنامه ارائه شده توسط گروه هلندی Follow This رأی مثبت دادند. این قطعنامه از این شرکت خواسته بود تا اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای 2030 خود را با توافقنامه پاریس هماهنگ کند.

سوزاندن سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز، عامل اصلی اضطراری آب و هوا است.

هفته گذشته، توتال انرژی، بزرگ نفتی فرانسه، فصل درآمد Big Oil را با نتایج سه ماهه اول مطابق با انتظارات تحلیلگران آغاز کرد. این شرکت کاهش 27 درصدی درآمد خالص خود را به 6.5 میلیارد دلار در سه ماه اول سال 2023 گزارش داد که بخشی از آن به دلیل کاهش قیمت سوخت های فسیلی است.

شل بریتانیایی و اکوینور نروژی هر دو قرار است درآمد سه ماهه خود را در روز پنجشنبه گزارش دهند.