گزارش درآمد کوالکام (QCOM) سه ماهه دوم 2023

کریستیانو آمون، رئیس و مدیرعامل کوالکام، در کنفرانس جهانی موسسه میلکن در 2 می 2022 در بورلی هیلز، کالیفرنیا سخنرانی می کند.

پاتریک تی فالون | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

کوالکام درآمد سه ماهه دوم را در روز چهارشنبه گزارش داد که مطابق با انتظارات تحلیلگران بود، اما شاهد کاهش 17 درصدی فروش از تراشه های گوشی، یک تجارت اصلی شرکت بودیم.

سهام کوالکام در معاملات طولانی مدت بیش از 4 درصد سقوط کرد.

در اینجا نحوه عملکرد سازنده تراشه در برابر برآوردهای اجماع Refinitiv آمده است:

  • EPS: 2.15 دلار به ازای هر سهم تعدیل شده در مقابل 2.15 دلار برای هر سهم مورد انتظار
  • درآمد: 9.28 میلیارد دلار در مقابل 9.1 میلیارد دلار مورد انتظار

این شرکت گفت که درآمد خالص در طول سه ماهه منتهی به مارس با 42 درصد کاهش به 1.70 میلیارد دلار یا 1.52 دلار به ازای هر سهم، از 2.93 میلیارد دلار یا 2.57 دلار به ازای هر سهم در دوره قبل از آن، به این شرکت رسید.

کوالکام گفته است که انتظار دارد در سه ماهه جاری حدود 8.5 میلیارد دلار فروش داشته باشد که کمتر از انتظار 9.14 میلیارد دلاری وال استریت است. تحلیلگران انتظار داشتند سود سه ماهه جاری 2.16 دلار به ازای هر سهم باشد، اما شرکت اعلام کرد که این سود در حدود 1.80 دلار خواهد بود.

کوالکام از نظر درآمد شکست خورد، فروش تراشه های گوشی 17 درصد کاهش یافت

کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام در بیانیه‌ای نتایج را ناشی از یک محیط چالش‌برانگیز دانست و این شرکت گفت شواهدی مبنی بر بهبود فروش گوشی‌های هوشمند در چین ندیده است. به گزارش IDC، بازار گوشی‌های هوشمند به سال 2023 سختی نگاه می‌کند، به‌طوری‌که طبق IDC، محموله‌ها برای بازار جهانی در سه ماهه اول بیش از 14 درصد کاهش یافته است.

آمون در تماسی با تحلیلگران گفت: «پس زمینه در حال تحول اقتصاد کلان منجر به وخامت بیشتر تقاضا، به ویژه در گوشی‌ها، با بزرگی بیشتر از پیش‌بینی قبلی شده است.»

به گفته سازنده تراشه، کل درآمد 9.28 میلیارد دلاری نسبت به سه ماهه اول سال 17 درصد کاهش یافته است.

بخش تراشه‌های کوالکام به نام QCT، پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند، تراشه‌های خودرو و سایر قطعات الکترونیکی پیشرفته را می‌فروشد. درآمد QCT در طول سه ماهه 17 درصد کاهش یافت و به 7.94 میلیارد دلار رسید.

بیشترین بخش فروش این بخش از تراشه‌های گوشی است که پردازنده‌های قلب اکثر گوشی‌های اندرویدی هستند. کوالکام 6.11 میلیارد دلار فروش گوشی را گزارش کرد که 17 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

این شرکت اضافه کرد که انتظار دارد در سه ماهه سوم درآمد QTL بیش از حد معمول کاهش یابد و گفت که این به “زمان خرید توسط یک مشتری فقط مودم” مربوط می شود. QTL بخش صدور مجوز این شرکت است که دسترسی به فناوری های مورد نیاز برای خدمات تلفن همراه را می فروشد.

کوالکام به ندرت در مورد تجارت خود با اپل صحبت می کند و نامی از شرکت ارائه نمی دهد، اما اپل مودم هایی را برای آیفون و سایر دستگاه های خود از این شرکت خریداری می کند.

آکاش پالخیوالا، مدیر مالی کوالکام در این تماس گفت: «با توجه به پیش‌بینی ضعیف‌تر گوشی، تا زمانی که تقاضا عادی شود و دید بهبود یابد، ما پیش‌بینی می‌کنیم که مشتریان در خرید محتاط باشند.»

تجارت خودرو که شامل تراشه‌ها و نرم‌افزار برای خودروها می‌شود، هنوز کوچک است، اگرچه رشد 20 درصدی در طول سه ماهه به 447 میلیون دلار رسید.

QTL کاهش سالانه 18 درصدی درآمد را به 1.29 میلیارد دلار گزارش کرد.

کوالکام اعلام کرد که 900 میلیون دلار بازخرید سهام داشته و 800 میلیون دلار سود سهام در طول سه ماهه پرداخت کرده است.