گزارش درآمد سه ماهه اول سال 2023 اینتل (INTC).

پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل، به همراه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده (تصویر نیست)، برنامه شرکت فناوری برای ساخت یک کارخانه 20 میلیارد دلاری در اوهایو را از سالن دادگاه جنوبی در محوطه کاخ سفید در واشنگتن، 21 ژانویه 2022 اعلام می کند.

جاناتان ارنست | رویترز

اینتل نتایج سه ماهه اول در روز پنجشنبه گزارش داد که نشان دهنده کاهش خیره کننده 133 درصدی سالانه سود هر سهم است. درآمد سالانه تقریباً 36 درصد کاهش یافت و به 11.7 میلیارد دلار رسید.

با این حال، ضرر هر سهم و فروش کمی بهتر از انتظارات نرم وال استریت بود. سهام پس از رشد اولیه در گزارش، در معاملات طولانی مدت نوسان کرد.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

پیروزی متا در سه ماهه اول نشان می دهد که زاکربرگ در مورد کاهش هزینه ها جدی است

باشگاه سرمایه گذاری CNBC

در اینجا نحوه عملکرد اینتل در مقابل انتظارات اجماع Refinitiv آمده است:

  • ضرر هر سهم: 4 سنت برای هر سهم، تعدیل شده، در مقابل 15 سنت برای هر سهم مورد انتظار
  • درآمد: 11.7 میلیارد دلار، تعدیل شده، در مقابل 11.04 میلیارد دلار مورد انتظار

برای سه ماهه دوم، اینتل انتظار دارد با درآمد 12 میلیارد دلاری، 4 سنت به ازای هر سهم از دست بدهد. بر اساس گزارش Refinitiv، این پیش بینی از انتظارات تحلیلگران برای سود 1 درصدی به ازای هر سهم از فروش 11.75 میلیارد دلاری دور است.

در سه ماهه اول، اینتل از سود خالص 8.1 میلیارد دلار یا 1.98 دلار به ازای هر سهم در سال گذشته، به ضرر خالص 2.8 میلیارد دلار یا 66 سنت به ازای هر سهم رسید.

بدون در نظر گرفتن تأثیر تغییر ساختار موجودی، تغییر اخیر در اختیارات سهام کارکنان و سایر هزینه‌های مربوط به خرید، اینتل گفت که 4 سنت برای هر سهم از دست داده است که زیان کمتری نسبت به انتظار تحلیل‌گران است.

درآمد از 18.4 میلیارد دلار در سال گذشته به 11.7 میلیارد دلار کاهش یافته است.

این پنجمین سه ماهه متوالی کاهش فروش غول نیمه هادی و دومین سه ماهه متوالی زیان است. این همچنین بزرگترین ضرر سه ماهه اینتل در تمام دوران است که از سه ماهه چهارم سال 2017 که 687 میلیون دلار از دست داد، پیشی گرفت.

درآمد اینتل بزرگترین زیان سه ماهه در تاریخ شرکت را گزارش می دهد

در حالی که پاتریک گلسینگر، مدیرعامل، وارد سومین سال ریاست شرکتی می شود که «سیلیکون» را در «سیلیکون ولی» قرار داده است، سرمایه گذاران از خود می پرسند که آیا اینتل به پایان رسیده است یا خیر. سهام تا کنون در سال 2023 بیش از 9 درصد افزایش یافته است، اما نسبت به این زمان در سال گذشته بیش از 35 درصد کاهش یافته است.

طرح چرخشی گلسینگر در زمان تصدی این مسئولیت این بود که کارخانه‌های اینتل را به عنوان ریخته‌گری یا کارخانه‌هایی که می‌توانند تراشه‌هایی برای شرکت‌های دیگر تولید کنند، باز کند. اینتل امیدوار است که تا سال 2026 بتواند تراشه هایی را به همان اندازه که توسط TSMC در تایوان ساخته شده است تولید کند و بتواند برای کارهای سفارشی مانند تراشه های سری A اپل در آیفون ها رقابت کند. اینتل روز پنجشنبه گفت که هنوز در مسیر رسیدن به این هدف است.

گلسینگر در تماسی با درآمد گفت: «ما هنوز کار بیشتری برای انجام دادن داریم، زیرا می‌توانیم رهبری فرآیند، محصول و هزینه را مجدداً ایجاد کنیم، اما همچنان به ارائه امتیازات اثباتی در هر فصل ادامه می‌دهیم.

در این میان، کسب‌وکاری که قبلاً پول چاپ می‌کرد، به‌ویژه در زمینه تراشه‌های رایانه شخصی که قبلاً قوی‌ترین خط تولید این شرکت بود، با مشکل مواجه است. بر اساس برآورد ردیاب بازار IDC، محموله های جهانی رایانه های شخصی در سه ماهه اول نزدیک به 30 درصد کاهش یافت، زیرا کل صنعت در رکود فرو رفته است.

گروه محاسبات مشتری اینتل که شامل تراشه‌هایی است که اکثر رایانه‌های شخصی دسکتاپ و لپ‌تاپ ویندوز را تامین می‌کنند، درآمدی معادل 5.8 میلیارد دلار گزارش کرده است که 38 درصد کاهش در سالانه دارد.

گلسینگر در این تماس گفت: «ما شاهد افزایش ثبات در بازار رایانه‌های شخصی هستیم که اصلاح موجودی تا حد زیادی همانطور که انتظار داشتیم پیش می‌رود.

بخش تراشه‌های سرور اینتل تحت بخش مرکز داده و هوش مصنوعی با افت 39 درصدی به 3.7 میلیارد دلار کاهش یافت.

گلسینگر گفت: «بازارهای سرور و شبکه هنوز به پایین ترین سطح خود نرسیده اند زیرا ابر و سازمانی ضعیف هستند.

کوچکترین خط تجاری کامل آن، Network and Edge، 1.5 میلیارد دلار فروش داشت که 30 درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش داشت.

یکی از نقاط روشن Mobileye بود که سال گذشته عمومی شد اما هنوز تحت کنترل اینتل است. Mobileye سیستم‌ها و نرم‌افزارهایی را برای خودروهای خودران تولید می‌کند و رشد فروش ۱۶ درصدی را به ۴۵۸ میلیون دلار گزارش کرده است.

اینتل همچنین اعلام کرد که تلاش اخیرش برای کاهش هزینه ها، از جمله از طریق اخراج، کارساز بوده است و انتظار دارد در سال 2023 حدود 3 میلیارد دلار و تا سال 2025 سالانه 10 میلیارد دلار صرفه جویی کند.

سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند شاهد یک مزیت بزرگ در افزایش حاشیه‌های ناخالص اینتل باشند که به گفته این شرکت در سه‌ماهه جاری حدود 37.5 درصد بر مبنای غیر GAAP خواهد بود که بیش از برآوردهای FactSet است. اینتل گفت که این نشانه این است که این شرکت هزینه ها را کنترل می کند و به طور موثر عمل می کند.

دیوید زیننر، مدیر مالی اینتل در این تماس گفت: «شاید بهترین راه برای توصیف آن این باشد که فکر می‌کنم در نیمه‌ی آخر سال، احساس می‌کنیم که از منظر حاشیه سود ناخالص، در دهه 40 راحت خواهیم بود.

اصلاح: اینتل درآمد خود را در روز پنجشنبه گزارش داد. نسخه قبلی آن روز را اشتباه بیان کرده بود.