کارگر اپل که شرکت میلیون‌ها نفری را زیر پا گذاشته بود به سه سال زندان محکوم شد

CFOTO | انتشارات آینده | گتی ایماژ

به گفته دادستانی، یکی از کارمندان سابق اپل که بیش از 17 میلیون دلار از این شرکت کلاهبرداری کرده بود، با طرحی که برای قطعات دو صورت‌حساب می‌کرد، به سه سال زندان فدرال محکوم شد و به پرداخت نزدیک به 33 میلیون دلار محکوم شد.

دیرندرا پراساد به توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری و توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده در سال 2022 اعتراف کرد.

پراساد، 55 ساله، اهل Mountain House، کالیفرنیا، از سال 2008 تا 2018 در اپل به عنوان خریدار در واحد زنجیره تامین خدمات جهانی این شرکت کار می کرد. همراه با دو همدست، که صاحب دو شرکت تامین‌کننده اپل بودند، پراساد توطئه کرد تا برای قطعاتی که قبلاً مالک یا خریداری کرده بود، صورت‌حساب مضاعف به اپل بدهد.

پراساد گفت که این طرح از سال 2011 آغاز شد. این طرح بیش از 17 میلیون دلار درآمد برای او به همراه داشت و به مدت هشت سال اجرا شد. پراساد همچنین “فاکتورهای ساختگی” را مهندسی کرد که به یکی از همدستانش، دان بیکر، اجازه می داد کسر مالیات غیرقابل توجیهی به ارزش بیش از 1.8 میلیون دلار را بگیرد.

دادستان‌های فدرال و بازرسان سرویس درآمد داخلی در بیانیه‌ای روز چهارشنبه گفتند: «پراساد اختیار قابل‌توجهی برای اتخاذ تصمیم‌های مستقل به نفع کارفرمای خود داشت». پراساد به این اعتماد خیانت کرد و از قدرت خود برای ثروتمند شدن به هزینه کارفرما سوء استفاده کرد.

پراساد علاوه بر محکومیت حبس خود، 5.5 میلیون دلار دارایی خود را از دست خواهد داد، 8.1 میلیون دلار حکم مالی و 17.4 میلیون دلار به اپل و 1.9 میلیون دلار به IRS بازپرداخت خواهد کرد.

اپل بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.