کارمندان گوگل از افزایش دستمزد ساندار پیچای مدیرعامل شرکت شکایت دارند

ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، در یک پنل در اجلاس مدیران عامل قاره آمریکا به میزبانی اتاق بازرگانی ایالات متحده در 9 ژوئن 2022 در لس آنجلس، کالیفرنیا صحبت می کند. اجلاس مدیرعامل با امضای رسمی “ائتلاف بین المللی برای اتصال مناطق حفاظت شده دریایی” و سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، وارد دومین روز از رویدادهای خود شد. (عکس از آنا مانی میکر/گتی ایماژ)

آنا پولساز | اخبار گتی ایماژ | گتی ایماژ

ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، سال گذشته دستمزد زیادی را افزایش داد و او را به یکی از پردرآمدترین مدیران عامل در آمریکا تبدیل کرد. هفته گذشته، شرکت او مجوز خرید 70 میلیارد دلاری سهام را اعلام کرد.

در همین حال، آلفابت مادر گوگل به شدت هزینه ها را کاهش داده است، از جمله حذف 12000 شغل، در پاسخ به کاهش رشد درآمد.

این تلاقی رویدادها خشم نیروی کار گوگل را برانگیخته است. در هفته‌های پس از علنی شدن غرامت سالانه پیچای، پلتفرم‌های داخلی گوگل مملو از مکالمه‌ها و میم‌هایی بوده است که مدیرعامل را به دلیل افزایش دستمزد در حالی که هزینه‌ها را در جاهای دیگر کاهش می‌دهد، مورد انتقاد قرار می‌دهد. برخی از کارمندان نیز از خرید مجدد سهام انتقاد کردند که برابر با خرید مجدد آن در سال 2022 بود.

پرونده های SEC نشان داد که پیچای در سال گذشته در مجموع 226 میلیون دلار دستمزد دریافت کرده است که عمدتاً از طریق جوایز سهام 218 میلیون دلاری است. بسته او شامل نزدیک به 6 میلیون دلار برای امنیت شخصی و 2 میلیون دلار حقوق پایه بود. در سال 2021، پیچای در مجموع 6.3 میلیون دلار دریافت کرد که شامل 2 میلیون دلار حقوق و 4.3 میلیون دلار غرامت دیگر بود، اما هیچ جایزه سهامی دریافت نکرد.

میم ها شروع به گردش کردند و پیچای را با آن مقایسه کردند سیب تیم کوک، مدیر عامل شرکت، که در ژانویه بیش از 40 درصد از کل غرامت هدف خود در سال 2022 کاهش یافت. تقریباً در همان زمان، بزرگنمایی اریک یوان، مدیر عامل شرکت، گفت که پس از کاهش 1300 شغل، حقوق خود را 98 درصد کاهش خواهد داد و پاداش خود را رد خواهد کرد. تویلیو مدیر عامل شرکت جف لاوسون گفت که او همچنین در بحبوحه کاهش 17 درصدی نیروی کار، دستمزد خود را کاهش خواهد داد.

بر اساس پست‌های مشاهده شده توسط CNBC، بیش از ده‌ها میم از کارمندان، انجمن‌های گفتگوی داخلی Google را پر کرده‌اند که بسیاری از آنها صدها لایک دارند. یک میم با بیش از 1200 لایک به نظرات روث پورات، مدیر امور مالی اشاره کرد که ماه گذشته در یک ایمیل نادر در سراسر شرکت نوشت که شرکت در حال کاهش “چند ساله” خدمات کارکنان است. CNBC متوجه شد که کاهش‌ها از لپ‌تاپ‌ها و هزینه‌های کارکنان گرفته تا کلاس‌های تناسب اندام و اقلام کافه‌ای را شامل می‌شود.

میم می گوید: «صرفه جویی در هزینه روث برای همه اعمال می شود… به جز مدیر عامل و مدیر عامل سخت کوش ما.

گوگل بلافاصله به درخواست نظر پاسخ نداد.

این اولین باری نیست که پیچای به خاطر تصمیم گیری اخیرش مورد انتقاد قرار می گیرد. در ژانویه، PIchai گفت که او “مسئولیت کامل” شرایطی را که منجر به اخراج کارکنان در سراسر شرکت شده است، بر عهده گرفت.

در یک جلسه همه جانبه، کارکنان از پیچای پرسیدند که چرا مدیران اگر مسئولیت را بر عهده بگیرند، دستمزدشان را کاهش می‌دهند. پیچای در پاسخ گفت که معاونان ارشد رئیس جمهور “کاهش قابل توجهی در پاداش های خود دارند” و او از پاداش خود چشم پوشی می کند.

یکی دیگر از میم های محبوب، تصویری از شخصیت شرک لرد فارکاد را نشان می دهد با متن «ساندار ۲۲۶ میلیون دلار می پذیرد در حالی که ۱۲ هزار کارمند گوگل را اخراج می کند، امتیازات را کاهش می دهد و روحیه و فرهنگ را از بین می برد». در نقل قولی از این شخصیت آمده است: “بعضی از شما ممکن است بمیرید، اما این فداکاری است که من حاضرم انجام دهم.”

در انیمیشن فانتزی کامپیوتری از سال 2001، لرد فارکاد حاکم Duloc است که بسیاری از موجودات افسانه ای را به باتلاق تبعید می کند.

موضوع Pichai و پول موضوعی بحث‌برانگیز بوده است که به اواخر سال گذشته بازمی‌گردد، زمانی که مدیرعامل در یک جلسه شرکتی گفت: “ما همیشه نباید سرگرمی را با پول یکی بدانیم.” در آن زمان، او به مزایای خاصی که شرکت حذف می‌کرد پاسخ می‌داد، اما از سؤالات کارکنان در مورد کاهش غرامت مدیران طفره رفت.

برخی از ناامیدی ها متوجه برنامه گوگل برای خرید مجدد 70 میلیارد دلار سهام است، نشانه ای که این شرکت بیش از اندازه کافی پول نقد برای پوشش عملیات و سرمایه گذاری های خود دارد. میم اخیری که بیش از 700 بار پسندیده شد، چنین خوانده شد: «70 میلیارد دلار بازپرداخت نشان می‌دهد که ما به سهامداران خارجی بیشتر از کارمندان Google احترام می‌گذاریم».

تماشا کردن: هوش مصنوعی ممکن است تنها تجارت واقعی Alphabet را خراب کند

مالکوم اتریج از CIC Wealth می گوید: هوش مصنوعی تنها تجارت واقعی Alphabet را خراب می کند: جستجوی Google