با توجه به پروژه جهانی کربن، با 4.5 میلیارد سفر مسافر در سال و بیش از 16 میلیون هواپیما در ایالات متحده در هر سال، هواپیماها مسئول 2.5٪ از انتشار CO2 جهانی هستند، و این مشکل در حال افزایش است. یکی از راه حل های پیشنهادی با قدرت سوخت های فسیلی بدون گازهای گلخانه ای – هیدروژن – رقابت می کند. با توجه به اینکه صنعت تلاش می کند تا سال 2050 به انتشار خالص صفر برسد، هر دو بازیگر بزرگ دوست دارند ایرباس و استارت آپ ها به طور یکسان در حال بررسی این فناوری هستند.
Martha Neubauer، یکی از همکاران ارشد در AeroDynamic Advisory میگوید: «ایرباس مدتهاست که به هیدروژن نگاه میکند و اخیراً، در سالهای گذشته، این تمرکز را افزایش داده است. با نگاهی به پیل سوختی هیدروژن و احتراق هیدروژن».
اخبار مربوط به سرمایه گذاری
ایرباس در سال 2020 طرح های مفهومی را برای چندین هواپیمای هیدروژنی بدون آلایندگی اعلام کرد و قصد دارد در سال 2026 یک موتور هیدروژنی را روی یک A380 آزمایش کند.
دو استارتاپ ZeroAvia و Universal Hydrogen نیز به دنبال هواپیماهای هیدروژنی هستند. هر دو اخیراً پروازهای آزمایشی را با هواپیماهای منطقهای انجام دادهاند و امیدوارند تا سال 2025 وارد بازار شوند. اما چالشهای مهمی در پیش رو دارند، از دریافت تأییدیه نظارتی تا توسعه زیرساختهای هیدروژنی.
فیلم را ببینید برای اطلاع از اینکه چرا ایرباس و دیگران روی هیدروژن شرط بندی می کنند.