پس از هشدار عربستان سعودی به سفته بازان برای “مواظب بودن” اوپک پلاس برای نشست آخر هفته آماده می شود.

اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه در اوایل اکتبر توافق کرد که تولید خود را از نوامبر به میزان 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

ولادیمیر سیمیچک | Afp | گتی ایماژ

ائتلاف تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس گام‌های سیاست تولید بیشتر را در آخر هفته تصمیم خواهد گرفت، زیرا قیمت‌های نفت خام منعکس کننده کشمکش مداوم بین پایه‌های عرضه و تقاضا و نگرانی‌های کلان اقتصادی کلان است.

اوپک پلاس پس از تشکیل از راه دور در سرتاسر همه‌گیری کووید-19، به جلسات حضوری بازگشته است و در 4 ژوئن در وین گرد هم می‌آید.

وزرا با بازار نفت مواجه هستند که ناشی از نوسانات عرضه، عدم قطعیت تقاضا و رکود آینده است که می تواند مصرف سوخت حمل و نقل را کاهش دهد. از ماه اکتبر، اوپک پلاس – یک ائتلاف 23 عضوی شامل روسیه و عربستان سعودی – در تلاش برای مقابله با کاهش تقاضا، تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز کاهش داده است. برخی از اعضا همچنین کاهش داوطلبانه اضافی را به میزان 1.6 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل اعلام کرده اند.

برخی از نمایندگان اوپک پلاس که خواستند نامشان فاش نشود، به CNBC گفتند که انتظار می رود اعضای گروه مواضع و پیشنهادات فردی خود را در 24 تا 48 ساعت قبل از نشست منعقد کنند – در حالی که نظرات عمومی تاکنون متناقض بوده است.

در 23 مه، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، به دلالان بازار نفت هشدار داد که ممکن است در آینده با دردهای بیشتری روبرو شوند، در اظهاراتی که برخی از آنها اشاره به کاهش بیشتر عرضه دارند.

“من مدام نصیحت می کنم [speculators] که اونا خواهند بود آنها در ماه آوریل این کار را انجام دادند. من مجبور نیستم کارت هایم را نشان دهم، نیستم [a] بازیکن پوکر… اما من فقط به آنها می گویم، مراقب باشید.”

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه بعداً اعلام کرد که انتظار ندارد گام دیگری از نشست اوپک پلاس برداشته شود، اما سپس گفت که اظهارات او به‌عنوان کم‌اهمیت کاهش تولید تفسیر شده است.

روسیه و عربستان سعودی از زمان مناقشه مارس 2020 که منجر به انحلال یک ماهه شراکت نفتی آنها و متعاقب آن جنگ قیمت شد، در موضع عمومی خود در اوپک پلاس متحد شده اند.

مسکو و ریاض بعداً روابط خود را از طریق توافقنامه جدید اوپک پلاس بهبود بخشیدند تا به کاهش تقاضای ناشی از همه‌گیری کووید-19 پاسخ دهند – و از آن زمان تاکنون در مورد مسائل اوپک پلاس هم فکر بوده‌اند. شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان و سرگئی لاوروف همتای روس وی روز پنجشنبه در حاشیه نشست بریکس در کیپ تاون با رد برداشت از شکاف عمومی، با یکدیگر دیدار کردند.

دو طرف در این دیدار همکاری‌های بین کشورهای خود و راه‌های تقویت و توسعه آن‌ها در همه زمینه‌ها و همچنین تحکیم اقدامات دوجانبه و چندجانبه را مورد بررسی قرار دادند. به گفته وزارت خارجه عربستان.

دو نماینده اوپک پلاس که به دلیل حساسیت بازار در این نشست نخواستند نامشان فاش شود، به CNBC گفتند که احتمال کاهش بیشتر تولید در پایان این هفته بعید است. یکی خاطرنشان کرد که این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت مگر اینکه تقاضا در چین کم بماند – جایی که بهبود در پی کنار گذاشتن محدودیت‌های سختگیرانه Covid-19 کمتر از انتظارات بوده است.

منبع سوم گفت که اوپک پلاس که وضعیت ذخایر جهانی را بر قیمت‌های واقعی اولویت می‌دهد، با قیمت‌های آتی بالای 75 دلار در هر بشکه راحت خواهد بود، در حالی که منبع چهارم نزدیک به 70 تا 80 دلار در هر بشکه تخمین زده می‌شود.

معاملات آتی برنت با انقضای آگوست در ساعت 10:24 صبح در لندن با 75.70 دلار در هر بشکه معامله شد که 1.42 دلار در هر بشکه بیشتر از تسویه روز پنجشنبه بود.

نماینده چهارم به CNBC گفت: گروه اوپک پلاس «پس از افزایش قیمت» نیست و به دنبال یک «بازار متعادل» است و تاکید کرد که این ائتلاف باید به اتخاذ یک استراتژی تولید «احتیاطی» ادامه دهد. کاهش عمیق همچنین خطر جذب مجدد خشم ایالات متحده را دارد، زیرا واشنگتن به طور تاریخی از کاهش عرضه که فشار بر خانوارهای مصرف کننده را فشار می دهد انتقاد کرده است.

‘صبر کن و ببین’؟

تحلیلگران گلدمن ساکس انتظار دارند که اوپک پلاس تولید خود را در آخر هفته بدون تغییر نگه دارد. با این حال، آنها در یادداشتی در روز چهارشنبه گفتند که “احتمال ذهنی قابل توجهی 35٪” کاهش بیشتر اوپک را می بینند، زیرا قیمت نفت “به وضوح کمتر از تخمین 80-85 دلاری ما در هر بشکه از اوپک است. موقعیت بسیار پایین، عزم عربستان سعودی است. اجازه ندادن به دلالان، و تصمیم برای ملاقات حضوری نیز نشان می‌دهد که احتمالاً کاهش‌های عمیق‌تری مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

اوپک پلاس در بخش بهتری از سال آب های طوفانی را پشت سر گذاشته است. بازارهای نفت از لحاظ تاریخی تحت تأثیر عوامل بنیادی عرضه و تقاضای فیزیکی بوده اند – که به طور فزاینده ای تحت الشعاع نگرانی های کلان اقتصادی گسترده تر در مورد تأثیر مصرف سوخت ناشی از تورم بالا، تقویت نرخ های بهره و سقوط بهار چندین بانک آمریکایی و اروپایی قرار گرفته است.

نمایندگان اوپک پلاس همچنین گفتند که این گروه مذاکرات سقف بدهی ایالات متحده را دنبال کرده است، زیرا پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، چندین مرحله بحث و رای گیری را طی کرد تا بزرگترین اقتصاد جهان از عدم پرداخت لوایح خود جلوگیری کند.

خورخه لئون، معاون ارشد تحقیقات بازار نفت در ریستاد انرژی، در یادداشتی پنجشنبه گفت: «تأثیر افزایش قیمت نفت بر اقتصاد جهانی بر ذهن وزرا سنگینی خواهد کرد. . “بنابراین وزرا ممکن است رویکرد “صبر کن و ببین” و از انجام هرگونه اقدام خودداری کنند.

عرضه نیز با توجه به کاهش های غیرارادی زیر سوال است.

حدود 450000 بشکه در روز از صادرات شمال عراق بر اثر اختلاف حقوقی بین بغداد، آنکارا و دولت اقلیم کردستان مسدود شد. بر اساس گزارش ماهانه بازار نفت اوپک در ماه می، نیجریه، که معمولاً بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقای غربی است، تولید نفت خام خود در آوریل را تنها 999 هزار بشکه در روز پس از اختلالات گزارش کرد.

در همین حال، میزان واقعی کاهش تولید روسیه همچنان نامشخص است، زیرا کشتی‌های حامل نفت خام مسکو ردیابی ماهواره‌ای خود را خاموش می‌کنند و روسیه به دنبال تغییر بیشتر مشتریان خود به شرق است.