پس از نجات اولین جمهوری، اقتصاددانان درد بیشتری را پیش بینی می کنند

جروم پاول، رئیس هیئت مدیره فدرال رزرو، پس از اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را یک چهارم درصد افزایش داد، پس از نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در مورد سیاست نرخ بهره در واشنگتن، 22 مارس 2023، کنفرانس خبری برگزار کرد.

لیا میلیس | رویترز

پس از نجات بانک فرست ریپابلیک توسط جی پی مورگان چیس در آخر هفته، اقتصاددانان برجسته پیش‌بینی می‌کنند که دوره طولانی نرخ‌های بهره بالاتر، ضعف‌های بیشتری را در بخش بانکی آشکار می‌کند و به طور بالقوه ظرفیت بانک‌های مرکزی برای مهار تورم را به خطر می‌اندازد.

فدرال رزرو آمریکا آخرین تصمیم سیاست پولی خود را در روز چهارشنبه اعلام خواهد کرد و بانک مرکزی اروپا نیز روز پنجشنبه به دقت دنبال خواهد شد.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

ریدر بلک راک نگرانی جدیدی را برای سرمایه گذاران فراتر از افزایش نرخ بهره مورد انتظار فدرال رزرو برجسته می کند

CNBC Pro

بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان بیش از یک سال است که به شدت نرخ‌های بهره را در تلاش برای مهار تورم بالا افزایش داده‌اند، اما اقتصاددانان در روزهای اخیر هشدار داده‌اند که فشار قیمت‌ها احتمالاً برای مدت طولانی‌تری بالاتر باقی می‌ماند.

گزارش چشم انداز اقتصاددانان ارشد WEF که روز دوشنبه منتشر شد، تاکید کرد که تورم همچنان یک نگرانی اصلی است. تقریباً 80 درصد از اقتصاددانان ارشد مورد بررسی گفتند که بانک های مرکزی با “معادل بین مدیریت تورم و حفظ ثبات بخش مالی” روبرو هستند، در حالی که نسبت مشابهی انتظار دارند بانک های مرکزی برای رسیدن به اهداف تورمی خود با مشکل مواجه شوند.

زاهدی روز دوشنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «بیشتر اقتصاددانان ارشد انتظار دارند که بانک‌های مرکزی باید بین کاهش بیشتر تورم و نگرانی‌های مربوط به ثبات مالی که در چند ماه گذشته ایجاد شده است، رقابت بسیار ظریفی داشته باشند.

Bain & Co MD می گوید: ما در حال ورود به دنیایی

در نتیجه، او توضیح داد، این مبادله دشوارتر خواهد شد، زیرا حدود سه چهارم اقتصاددانان در نظرسنجی انتظار دارند تورم بالا بماند یا بانک‌های مرکزی نتوانند به اندازه کافی سریع حرکت کنند تا آن را به هدف کاهش دهند.

First Republic Bank آخرین قربانی در آخر هفته شد، سومین قربانی در میان بانک های متوسط ​​ایالات متحده پس از فروپاشی ناگهانی بانک سیلیکون ولی و بانک Signature در اوایل ماه مارس. این بار بود جی پی مورگان چیس غول وال استریت پس از توقیف آن توسط دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا، در حراجی آخر هفته برای وام دهنده منطقه ای درگیر برنده شد.

جیمی دیمون، مدیرعامل این شرکت، مدعی شد که این قطعنامه پایان آشفتگی بازار اخیر است زیرا جی‌پی مورگان چیس تقریباً تمام سپرده‌های First Republic و اکثر دارایی‌های آن را تصاحب کرده است.

با این حال، چندین اقتصاددان برجسته روز سه‌شنبه در نشست سران رشد مجمع جهانی اقتصاد در ژنو گفتند که تورم بالاتر و بی‌ثباتی مالی بیشتر باقی می‌مانند.

“مردم به این دوره جدید معطوف نشده‌اند، یعنی دوره‌ای داریم که از نظر ساختاری تورم‌تر خواهد بود، دنیای پسا جهانی شدن که در آن مقیاس تجاری مشابهی نخواهیم داشت، موانع تجاری بیشتری وجود خواهد داشت. کارن هریس، مدیر عامل گرایش‌های کلان در Bain & Company، گفت: جمعیت بازنشسته‌ای که پس‌انداز می‌کنند، به همین صورت پس‌انداز نمی‌کنند.

اقتصاددان می گوید که تورم بی ثبات کننده تر از نرخ های بالاتر خواهد بود، بنابراین بانک های مرکزی باید تمرکز خود را حفظ کنند.

و ما نیروی کار رو به کاهشی داریم که نیاز به سرمایه گذاری در اتوماسیون در بسیاری از بازارها دارد، بنابراین تولید سرمایه کمتر، جابجایی آزاد سرمایه و کالا کمتر، تقاضا برای سرمایه بیشتر می شود. این یعنی تورم، انگیزه تورم بیشتر خواهد شد.

هریس اضافه کرد که این بدان معنا نیست که چاپ‌های تورم واقعی بالاتر خواهند بود، بلکه باید نرخ‌های واقعی (که برای تورم تنظیم شده‌اند) برای مدت طولانی‌تری بالاتر باشند، که به گفته او “خطر زیادی” در “کالیبراسیون برای” ایجاد می‌کند. دوران نرخ‌های پایین آنقدر ریشه‌دار است که عادت کردن به نرخ‌های بالاتر، آن گشتاور، شکست‌هایی را ایجاد می‌کند که ما هنوز ندیده‌ایم یا پیش‌بینی نکرده‌ایم.»

او اضافه کرد که «منطق» این است که وقتی صنعت تلاش می کند به سرعت به سمت یک محیط نرخ بهره بالاتر حرکت کند، تلفات بیشتری فراتر از SVB، Signature، Credit Suisse و First Republic وجود نخواهد داشت.

اقتصاددان می گوید نگرانی های ثبات مالی ممکن است در افق اروپا باشد

خورخه سیسیلیا، اقتصاددان ارشد گروه BBVA، گفت: پس از افزایش ناگهانی نرخ‌ها در 15 ماه گذشته، بانک‌های مرکزی احتمالاً می‌خواهند «صبر کنند و ببینند» این تغییر سیاست پولی چگونه از طریق اقتصاد منتقل می‌شود. با این حال، او گفت که نگرانی بیشتر «جیب‌های بی‌ثباتی» بالقوه است که بازار در حال حاضر از آن بی‌اطلاع است.

“در دنیایی که اهرم مالی بسیار بالا بوده است، زیرا شما برای مدت طولانی نرخ های بهره بسیار پایینی داشتید، که در آن نقدینگی به اندازه قبل نیست، شما نمی دانید مشکل بعدی به کجا می رود. سیسیلیا به پنل گفت.

او همچنین به اشاره آخرین گزارش ثبات مالی صندوق بین‌المللی پول به «به هم پیوستگی» اهرم‌ها، نقدینگی و این جیب‌های بی‌ثباتی اشاره کرد.

سیسیلیا گفت: «اگر به هم پیوستگی جیب‌های بی‌ثباتی به سیستم بانکی که معمولاً وام‌دهی می‌دهد، نرود، نیازی به ایجاد مشکل مهمی نیست و بنابراین، بانک‌های مرکزی می‌توانند به تمرکز بر تورم ادامه دهند.»

این بدان معنا نیست که ما بی ثباتی نخواهیم داشت، اما به این معنی است که اگر تورم به سطوح نزدیک به 2 یا 3 درصد کاهش پیدا نکند و بانک های مرکزی همچنان آنجا باشند، در ادامه مسیر بدتر خواهد شد. “

WEF MD: نزدیک به 25٪ از مشاغل انتظار می رود در پنج سال آینده تغییر کنند