پس از اینکه ویژن فاند 32 میلیارد دلار از دست داد، سهام سافت بانک کاهش یافت

صندوق چشم انداز سافت بانک در سال منتهی به 31 مارس 2023 یک رکورد زیان را ثبت کرد. واحد سرمایه گذاری فناوری شاخص تحت تأثیر کاهش قیمت سهام های فناوری قرار گرفته است.

آکیو کن | بلومبرگ | گتی ایماژ

سهام سرمایه گذار فناوری ژاپنی سافت بانک روز جمعه پس از آن که این شرکت گزارش از دست دادن رکورد در واحد سرمایه گذاری فناوری Vision Fund خود را گزارش کرد، سقوط کرد.

سهام سافت بانک در توکیو 3.68 درصد کاهش یافت.

این شرکت روز پنجشنبه گفت که بخش Vision Fund برای سال مالی منتهی به 31 مارس رکورد 4.3 تریلیون ین ژاپن (32 میلیارد دلار) را از دست داده است.

این شرکت گزارش از زیان سرمایه گذاری در Vision Funds خود را به 5.28 تریلیون ین ژاپن داد.

صندوق ویژن 100 میلیارد دلاری در سال 2017 تحت نظارت موسس سافت بانک، ماسایوشی سون راه اندازی شد و دنیای سرمایه گذاری در فناوری را تکان داد.

این شرکت در برخی از شرکت‌های فناوری پیشرفته در جهان سرمایه‌گذاری کرد، اما برخی از این شرط‌بندی‌ها، مانند شرط‌بندی WeWork، بدتر شدند.

اطلاعات بیشتر در مورد فناوری و رمزنگاری را از CNBC Pro بخوانید

صندوق ویژن، که در معرض شرکت های فناوری چینی نیز قرار دارد، از سرکوب بخش فناوری داخلی توسط پکن و متعاقب آن سقوط قیمت سهام آسیب دیده است. سافت بانک روز پنجشنبه اعلام کرد که در سرمایه گذاری خود در SenseTime، شرکت چینی هوش مصنوعی، ضرر کرده است.

و در حالی که بهبودی در فناوری سنگین وجود داشته است نزدک در ایالات متحده از امسال تا به امروز، بیش از سال مالی سافت بانک – که در 31 مارس به پایان رسید – این شاخص همچنان پایین تر است. سهام‌های فناوری با باد مخالف افزایش نرخ بهره در سراسر جهان مواجه شده‌اند که سرمایه‌گذاران را مجبور کرده است از دارایی‌های پرریسک‌تر مانند سهام با رشد بالا خارج شوند.

برای مقابله با طوفان، SoftBank سهام خود را پایین فروخته است علی بابا، غول تجارت الکترونیک چینی که سون و سافت بانک را به ثروت خود تبدیل کرد و همچنین شرکت سواری آمریکایی اوبر.

مدیریت سافت بانک یک سال پیش متعهد شد که به حالت “دفاع” برود و در استراتژی سرمایه گذاری خود نظم بیشتری داشته باشد. سرعت سرمایه گذاری در ماه های اخیر کاهش یافته است.

اما این شرکت اکنون به دنبال چیزی است که فرصت سرمایه گذاری بعدی را در نظر می گیرد: هوش مصنوعی.

یوشیمیتسو گوتو، مدیر ارشد مالی SoftBank در یک کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه گفت: “هوش مصنوعی بالاخره اینجاست.”

گوتو این سوال را مطرح کرد که آیا سافت بانک اکنون باید به حالت “تخلف” حرکت کند.

SoftBank's Vision Funds 39 میلیارد دلار ضرر دارد

با این موقعیت ها باید فقط در دفاع حفظ کنیم یا باید تعادل را با حمله حفظ کنیم؟ گوتو پرسید.

SoftBank همچنین در حال آماده شدن برای عرضه اولیه عمومی Arm، سازنده تراشه بریتانیایی است که در سال 2016 آن را خریداری کرد. Arm به صورت محرمانه در ایالات متحده ثبت نام کرده است. گوتو گفت که فرآیند عرضه اولیه سهام “به آرامی پیش می رود.”