“پدرخوانده هوش مصنوعی” پس از یک دهه گوگل را ترک می کند تا در مورد خطرات هشدار دهد

جفری هینتون، پیشگام هوش مصنوعی، در اجلاس مالی و ریسک تامسون رویترز در تورنتو، 4 دسامبر 2017، سخنرانی می کند.

مارک بلینچ | رویترز

جفری هینتون، معروف به “پدرخوانده هوش مصنوعی” دکترای خود را دریافت کرد. در هوش مصنوعی 45 سال پیش و یکی از معتبرترین صداها در این زمینه باقی مانده است.

در دهه گذشته هینتون به صورت پاره وقت در آن کار می کرد گوگل، بین دفتر مرکزی شرکت دره سیلیکون و تورنتو. اما او غول اینترنتی را ترک کرد و به نیویورک تایمز گفت که در مورد تهدید بالقوه هوش مصنوعی به جهان هشدار خواهد داد که به گفته او زودتر از آنچه قبلاً فکر می کرد در راه است.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

هوش مصنوعی در تماس های درآمدی این فصل به افزایش سرسام آور اشاره می کند.  آنچه مدیران می گویند

CNBC Pro

هینتون در داستانی که روز دوشنبه منتشر شد به تایمز گفت: «فکر می‌کردم 30 تا 50 سال یا حتی بیشتر از آن فاصله دارد. بدیهی است که من دیگر چنین فکر نمی کنم.

به گزارش تایمز، هینتون، که به دلیل پیشرفت های مفهومی و مهندسی برنده جایزه تورینگ 2018 شد، گفت که اکنون از کار زندگی خود پشیمان است. او به خطرات کوتاه مدت شغل های هوش مصنوعی و تکثیر عکس ها، فیلم ها و متن های جعلی اشاره کرد که برای افراد عادی واقعی به نظر می رسد.

هینتون در بیانیه‌ای به CNBC گفت: «من اکنون فکر می‌کنم هوش دیجیتالی که ما ایجاد می‌کنیم با هوش‌های بیولوژیکی بسیار متفاوت است.

هینتون به قدرت GPT-4، پیشرفته‌ترین مدل زبان بزرگ یا LLM، از استارت‌آپ OpenAI اشاره کرد که فناوری آن از زمان راه‌اندازی ربات چت ChatGPT در اواخر سال گذشته، ویروسی شده است. در اینجا او آنچه را که اکنون اتفاق می افتد توصیف می کند:

هینتون به CNBC گفت: «اگر من 1000 عامل دیجیتالی داشته باشم که همگی شبیه‌سازی‌های دقیق با وزن‌های یکسان هستند، هر زمان که یک عامل یاد می‌گیرد چگونه کاری را انجام دهد، همه آن‌ها فوراً آن را می‌دانند زیرا وزن‌های مشترکی دارند.» “عوامل بیولوژیکی نمی توانند این کار را انجام دهند. بنابراین مجموعه ای از عوامل دیجیتالی یکسان می توانند دانش بسیار بیشتری نسبت به هر عامل بیولوژیکی فردی کسب کنند. به همین دلیل است که GPT-4 بسیار بیشتر از هر فرد دیگری می داند.”

بیل گیتس GPT OpenAI را مهمترین پیشرفت فناوری از سال 1980 می داند

هینتون حتی قبل از ترک گوگل زنگ خطر را به صدا در می آورد. در مصاحبه‌ای با CBS News که در ماه مارس پخش شد، از هینتون پرسیده شد که فکر می‌کند «احتمال اینکه هوش مصنوعی بشریت را نابود کند» چیست؟ او پاسخ داد: “این غیرقابل تصور نیست. این تمام چیزی است که من می گویم.”

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل نیز علناً نسبت به خطرات هوش مصنوعی هشدار داده است. او ماه گذشته به “60 دقیقه” گفت که جامعه برای آنچه در راه است آماده نیست. در همان زمان، گوگل محصولات خود مانند روبات های خودآموز و Bard، رقیب ChatGPT خود را به نمایش می گذارد.

اما وقتی از پیچای پرسیده شد که آیا “سرعت تغییر می تواند از توانایی ما برای انطباق پیشی بگیرد”، این خطر را کم اهمیت جلوه داد. او گفت: “من اینطور فکر نمی کنم. ما به نوعی گونه ای بی نهایت سازگار هستیم.”

بر اساس یک سند داخلی مشاهده شده توسط CNBC، هینتون در سال گذشته زمان خود را در گوگل کاهش داده است. در مارس 2022، او به 20 درصد تمام وقت رفت. بعداً در سال او به تیم جدیدی در تحقیقات مغز منصوب شد. آخرین نقش او معاون رئیس جمهور و همکار مهندسی بود که در Google Brain به جف دین گزارش می داد.

دین در یک بیانیه ایمیلی به CNBC گفت که از هینتون به خاطر “یک دهه مشارکتش در گوگل” قدردانی می کند.

“دلم برایش تنگ خواهد شد و برایش آرزوی سلامتی دارم!” دین نوشت. “به عنوان یکی از اولین شرکت هایی که اصول هوش مصنوعی را منتشر کرد، ما همچنان متعهد به رویکردی مسئولانه نسبت به هوش مصنوعی هستیم. ما به طور مداوم در حال یادگیری درک خطرات نوظهور و در عین حال جسورانه نوآوری هستیم.”

خروج هینتون یک ضرر بزرگ برای Google Brain، تیمی است که پشت بسیاری از کارهای این شرکت در زمینه هوش مصنوعی قرار دارد. چندین سال پیش، گوگل 44 میلیون دلار برای تصاحب شرکتی که توسط هینتون و دو تن از شاگردانش در سال 2012 راه اندازی شده بود، هزینه کرد.

گروه تحقیقاتی او پیشرفت های بزرگی در یادگیری عمیق ایجاد کرد که تشخیص گفتار و طبقه بندی اشیا را تسریع کرد. فناوری آنها به شکل گیری روش های جدید استفاده از هوش مصنوعی، از جمله ChatGPT و Bard کمک می کند.

Google تیم هایی را در سراسر شرکت گرد هم آورده است تا فناوری Bard و LLMs را در محصولات و خدمات بیشتر ادغام کند. ماه گذشته، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد Brain را با DeepMind ادغام کند تا پیشرفت ما در هوش مصنوعی را به میزان قابل توجهی تسریع کند.

به گزارش تایمز، هینتون گفت که شغل خود را در گوگل رها کرده تا بتواند آزادانه درباره خطرات هوش مصنوعی صحبت کند. او به روزنامه گفت: “من خودم را با این بهانه عادی دلداری می دهم: اگر من این کار را نمی کردم، شخص دیگری انجام می داد.”

هینتون توییت کرد روز دوشنبه، “من آنجا را ترک کردم تا بتوانم در مورد خطرات هوش مصنوعی بدون در نظر گرفتن تأثیر این موضوع بر گوگل صحبت کنم. گوگل بسیار مسئولانه عمل کرده است.”