وال استریت نسبت به احیای فناوری چین علی بابا، تنسنت، بایدو صعودی است

مصرف کنندگان در خیابان عابر پیاده جاده نانجینگ، شلوغ ترین نقطه عطف گردشگری تجاری در شانگهای، چین، 5 مه 2023 لذت می برند.

CFOTO | انتشارات آینده | گتی ایماژ

تحلیلگران نسبت به شرکت‌های بزرگ فناوری چینی خوش‌بین هستند، حتی اگر بهبودی در بین شرکت‌ها و آخرین درآمدهای آنها نابرابر به نظر برسد.

در حالی که غول موتور جستجو بایدو بالاتر از برآوردهای درآمد و سود برای سه ماهه اول سال 2023 و تنسنت پس از سه ماهه های منفی و ثابت متوالی به رشد بازگشت، علی بابا انتظارات درآمد سه ماهه اول را از دست داد و سهام آن در فهرست هنگ کنگ در روز جمعه تقریباً 5 درصد کاهش یافت.

رونالد کیونگ، رئیس بخش تحقیقات اینترنت آسیا در گلدمن ساکس، جمعه به CNBC گفت: «بایدو، علی‌بابا، تنسنت گزارش کردند – بیشتر درآمدها یک ضرب بودند.

علی بابا برآوردهای درآمدی تحلیلگران را نادیده گرفت، اما درآمد سالانه 2 درصد افزایش یافت و به 208.2 میلیارد یوان چین (29.6 میلیارد دلار) رسید.

واحد تجارت داخلی غول فناوری در سه ماهه اول 3 درصد سقوط کرد، در حالی که تجارت ابری 2 درصد کاهش یافت – این نگرانی را برجسته می کند که افزایش هزینه مصرف کننده چینی ممکن است به اندازه مورد انتظار نباشد.

جیونگ شائو، تحلیلگر بارکلیز، روز جمعه، پیش از اجلاس گروه هفت در آخر هفته، با اشاره به کاهش سهام علی‌بابا، گفت: «من فکر می‌کنم نگرانی‌های ژئوپلیتیکی وجود داشته است… سرمایه‌گذاران نگران نوعی تحریم بالقوه علیه چین هستند. و علیه شرکت های چینی.”

رهبران گروه 7 در آخر هفته در هیروشیما، ژاپن بودند تا در مورد مسائل جهانی و منطقه ای، از جمله چالش های ناشی از سیاست ها و اقدامات چین گفتگو کنند.

در بیانیه مشترک رهبران G-7 اذعان کردند که نیاز به حذف ریسک و تنوع بخشیدن به چین وجود دارد – نه جدایی. آنها بر لزوم پرداختن به چالش‌های ناشی از سیاست‌ها و شیوه‌های چین و «مقابله با اقدامات بدخیم، مانند انتقال غیرقانونی فناوری یا افشای داده‌ها» تأکید کردند.

بارکلیز می‌گوید این یک «تلاش جسورانه» برای علی‌بابا خواهد بود که شرکت را به شش واحد تقسیم کند.

اما وقتی علی بابا اعلام کرد که قصد دارد تجارت ابری خود را به عنوان یک شرکت سهامی عام جدا کند و همچنین بخش های تدارکات و خواربار فروشی خود را در طی فراخوان درآمد غول فناوری در روز پنجشنبه اعلام کرد، تحلیلگران خوش بینی کردند.

شاون یانگ از مؤسسه تحقیقاتی بلو لوتوس در گزارشی گفت که این شرکت “بر تأثیر فهرست بندی جداگانه و افشای چندین واحد تجاری مثبت است.”

دن ایوز، تحلیلگر Wedbush Securities به CNBC گفت که برنامه علی بابا برای جداسازی واحد Cloud خود یک «حرکت استراتژیک اندیشمندانه نیست که معتقدیم به مجموع ارزش گذاری قطعات در بابا می افزاید» و «گامی در مسیر درست برای داستان علی بابا» است. “

به نظر می‌رسد که محیط نظارتی برای شرکت‌های اینترنتی در حال کاهش است و علی‌بابا را به‌عنوان ذینفع اصلی به‌عنوان نماینده چین می‌بینیم.

اطلاعات بیشتر در مورد فناوری و رمزنگاری را از CNBC Pro بخوانید

شائو که اشاره کرد هوش مصنوعی این توانایی را دارد که نحوه انجام کارها و حتی انسانیت را تغییر دهد، گفت: Alibaba Cloud، واحد محاسباتی محصول شرکت فناوری به سبک ChatGPT Tongyi Qianwen، “واقعا جواهری در تاج و تخت است.”

شائو می‌گوید: «ارزش ابر علی‌بابا می‌تواند به راحتی در حدود 100 میلیارد دلار در دو، سه سال آینده باشد.

هنوز در حال بهبودی است

بایدو، تنسنت و علی بابا نتایج مالی خود را به بهبود داخلی پس از پایان سیاست تهاجمی چین در برابر کووید صفر در دسامبر – پایان دادن به قرنطینه‌های سختگیرانه و اقدامات قرنطینه – نسبت دادند.

دانیل ژانگ، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه علی بابا، در مراسم ارائه سود سه ماهه اول این شرکت در روز پنجشنبه، گفت: “با کاهش موارد کووید-19 پس از سال نو چینی، فعالیت های تجاری و اجتماعی به تدریج در چین بهبود یافت. این تغییر بر برخی از افراد تاثیر گذاشته است. از مشاغل ما در درجات مختلف.”

پونی ما، رئیس و مدیرعامل تنسنت، گفت که این شرکت به رشد درآمد دو رقمی بازگشته است، زیرا حجم پرداخت و هزینه تبلیغات در اکثر گروه‌ها از بهبود مصرف در چین سود می‌برد.

شائو بارکلی گفت که تبلیغات بسیار خوب انجام می شود، و اشاره کرد که Tencent و Baidu هر دو گفتند که تجارت تبلیغاتی آنها سال به سال دو رقمی رشد کرده است.

آخرین داده‌های رسمی نشان می‌دهد که اقتصاد چین در سه ماه منتهی به مارس سریع‌تر از حد انتظار ۴.۵ درصد رشد سالانه داشته است.

به گفته کیونگ و شائو، تجارت الکترونیک در حال بهبود است، اگرچه نه به آن سرعتی که بازار انتظار دارد.

گلدمن ساکس می گوید رقابت تجارت الکترونیک در چین امسال «شدیدتر» خواهد بود

کیونگ گفت: “من فکر می کنم اعداد تجارت الکترونیک بخشی از بهبود را به صورت یک ساله نشان می دهد و بر اساس دو سال، ما شاهد برخی از نشانه هایی از بهبود تدریجی این مصرف هستیم.”

سفر قوی بوده است و کالاها به نوعی در ماه مارس با پوشاک شروع به خرید کردند.

کیونگ گفت که آنها “انتظار دارند قیمت های جذابی برای افزایش تقاضا در طول جشنواره خرید 618 وجود داشته باشد.” جشنواره خرید 618 که در 18 ژوئن برگزار می شود، یکی از مهم ترین جشنواره های خرید چین است.