وال استریت افزایش شدید نفت در سال جاری را پیش بینی کرد. اما قیمت ها اکنون کمتر شده است

قیمت نفت به دلیل سقوط چندین وام دهنده آمریکایی و اروپایی در اوایل بهار امسال متزلزل شد، که سرمایه گذاران ناسازگار با نوسانات را از داشتن دارایی های دارای ریسک تاریخی مانند کالاها منصرف کرد.

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

تصمیم غافلگیرکننده چند تولیدکننده اوپک پلاس برای کاهش داوطلبانه تولید در اوایل ماه جاری، پیش بینی های تحلیلگران قیمت نفت را به نزدیک 100 دلار در هر بشکه رساند، اما رکود قیمت ها اکنون حاکی از عمیق شدن شکاف بین احساسات اقتصاد کلان و مبانی عرضه و تقاضا است.

قیمت نفت بار دیگر در نزدیکی آستانه 80 دلار در هر بشکه کاهش یافت و تقریباً در حال بازدید مجدد از قلمروی بود که در اوایل آوریل پیاده‌سازی شده بود، پیش از آنکه اعضای ائتلاف اوپک پلاس کاهش یک‌جانبه نفت را تا پایان سال 1.6 میلیون بشکه در روز اعلام کنند.

کاهش تولید باعث شد برخی از تحلیلگران هشدار دهند که قیمت ها ممکن است تا سه رقمی افزایش یابد و گلدمن ساکس پیش بینی خود را برای افزایش 5 دلاری برنت به 95 دلار در هر بشکه برای دسامبر 2023 تعدیل کرد.

تحلیلگران اکنون تاکید می‌کنند که آشفتگی مالی گسترده‌تر تاکنون مانع از این چشم‌انداز صعودی شده است، زیرا عوامل عرضه و تقاضا به دلیل نگرانی‌های رکودی جبران شده است.

تحلیلگران بارکلیز در یادداشتی در روز چهارشنبه گفتند: بازارهای نفت به طور کامل رشد ناشی از کاهش غیرمنتظره اوپک پلاس در اوایل ماه جاری را محو کرده اند و ما فکر می کنیم که این در درجه اول نشان دهنده بدبینی عمیق نسبت به چشم انداز کلان است و تاکنون شواهد کمی از ضعف فزاینده تقاضا وجود دارد.

حاشیه‌های ضعیف‌تر پالایش و تقاضای حمل‌ونقل اخیراً مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما ما معتقدیم که بازارها ممکن است تأثیرات این روندها را برای چشم‌انداز تقاضا بیش از حد درک کنند. ما همچنین فکر می‌کنیم که بازارها ممکن است عزم اوپک پلاس برای کنترل وضعیت موجودی را دست کم بگیرند “

هلیما کرافت، مدیر عامل و رئیس جهانی استراتژی کالا در RBC Capital Markets، روز چهارشنبه به CNBC گفت: «مردم واقعاً روی بازگشایی چین شرط بندی کردند.

پکن، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، خریدهای خود را در سال گذشته در بحبوحه محدودیت‌های شدید «صفر کووید» که نیاز به سوخت حمل‌ونقل را کاهش داده بود، مهار کرد. کرافت خاطرنشان کرد: چین از پایان سال گذشته اقدامات همه گیر خود را به تدریج لغو کرده است و تقاضای نفت خام محلی در حال بازگشت است – اما با سرعتی “بی صدا” تر.

او افزود: “و موضوع فدرال رزرو واقعی است. من فکر می کنم این چیزی است که بسیاری از ما از نظر تاثیر افزایش نرخ بهره، نگرانی های رکود، اشتباه کردیم.”

هلیما کرافت از RBC می‌گوید تقاضای نفت هند در حال افزایش است

ما این کاهش اوپک را داریم، می‌دانید، دوباره تقاضای قوی در هند داریم، چین در حال بازگشایی است – این باید برای یک داستان صعودی تنظیم شود. مردم هنوز به نیمه آخر سال خوش‌بین هستند، اما سوال این است که آیا می توانید از دیوار بزرگ نگرانی عبور کنید؟

ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت خام در Kpler، از طریق ایمیل به CNBC گفت که قیمت نفت از “سیل دائمی اخبار اقتصادی کلان تیره و تار که یک پس زمینه منفی ایجاد می کند” و همچنین بی اعتمادی بازار به اجرای کاهش تولید اوپک پلاس آسیب دیده است. . فعالان بازار اغلب منتظر انعکاس قابل مشاهده هستند – مانند کاهش نرخ صادرات – تا در کاهش تولید تأثیر بگذارند، که می تواند هنگام بارگیری کشتی ها از موجودی انبارها، قطع ارتباط کند.

اما کاتونا انقباض قیمتی را در بازارهای فیزیکی در فصل تابستان پیش بینی کرد:

او گفت: «ما هنوز جولای و آگوست را به‌عنوان تنگ‌ترین ماه‌های سال 2023 می‌بینیم که تقاضا از عرضه حدود 2 میلیون بشکه در روز (بشکه در روز) فراتر رفته است، بنابراین جهت کلی همچنان یکسان است». مصرف کنندگان از دوره های نگهداری سالانه پالایشگاه خود خارج می شوند که مصرف آنها را تا آن زمان محدود می کند.

طول خالص در قراردادهای آتی نفت خام به طور کامل پس از وحشت بانکی مشاهده شده در ماه مارس بهبود یافته است و طول خالص در WTI بالاترین میزان از نوامبر 2022 است، بنابراین این باور که قیمت ها در حال افزایش هستند قطعاً به طور گسترده ای در بازار مشترک است.

اما بازگشایی چین که مدت‌ها پیش‌بینی می‌شد ممکن است خیلی کم و دیر باشد. یک منبع تجاری – که به دلیل تعهدات قراردادی فقط به شرط ناشناس ماندن می تواند اظهار نظر کند – گفت که بازار منتظر نشانه های مشخصی از برداشت موجودی فیزیکی است. دیگری به حاشیه های پالایشگاهی ضعیف در آسیا و “چرخه تقاضای ضعیف” اشاره کرد. دیگری گفت که بازگشایی چین به طور کامل در قیمت گذاری فعلی لحاظ شده است و نیازهای پکن به سادگی با نفت روسیه تامین می شود. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه در اظهارنظری که رویترز گزارش داد، گفت که مسکو 20 درصد از نفتی که به اروپا عرضه کرده است را به بازارهای دیگر مانند آسیا تغییر داده است.

داده‌های Kpler نشان می‌دهد که واردات نفت خام روسیه از چین در ماه مارس به طور متوسط ​​1.59 میلیون بشکه در روز بوده است که 68 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش داشته است. فروشندگان تحریم شده، مانند ونزوئلا و ایران، برای تخفیف نفت خام خود.

وزن اوپک پلاس

قیمت نفت به دلیل سقوط چندین وام دهنده آمریکایی و اروپایی در اوایل بهار امسال متزلزل شد، که سرمایه گذاران ناسازگار با نوسانات را از داشتن دارایی های دارای ریسک تاریخی مانند کالاها منصرف کرد.

منابع اوپک پلاس در آن زمان به سی‌ان‌بی‌سی گفتند که این ترس‌های ناشی از احساسات احتمالاً موقتی هستند و با واقعیت‌های عرضه و تقاضا کنار گذاشته می‌شوند. این گروه برای بحث در مورد سیاست در سطح وزیران برای یکی از دو نشست سالانه در ماه ژوئن – زمانی که پرچم های کرافت که تولیدکنندگان خلیج فارس احتمالاً دستور کار را تعیین می کنند، تشکیل جلسه می دهد.

“وقتی به روسیه فکر می کنید، روسیه غیرارادی کاهش می دهد. آنها اساساً مشکل تحریم ها را به عنوان کاهش تولید تغییر می دهند. من فکر می کنم در حال حاضر واقعاً یک سوال در مورد عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان خلیج فارس است که آنها می خواهند چه کنند. روسیه از داشتن هر چیزی که قیمت ها را افزایش می دهد خوشحال است، اما آنها در صندلی راننده نیستند.”

Truist می گوید بعید است تا قبل از پایان سال نفت به 100 دلار در هر بشکه برسد

وزن روسیه، رئیس مشترک اوپک پلاس در این گروه به دلیل تحریم های غرب علیه واردات نفت خام و محصولات نفتی این کشور که به ترتیب از دسامبر و فوریه اعمال شده اند، خفه شده است.

با نزدیک شدن به 80 دلار در هر بشکه بازارها، کرافت این سوال را مطرح کرد که هنوز چه منابعی در زرادخانه اوپک پلاس باقی مانده است. “در حال حاضر سوال این است که آیا آنها گلوله های بیشتری برای بازی دارند، زیرا ما به جلسه ژوئن می رویم؟”

آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه بازار نفت هشدار داد که کاهش‌های اخیر منجر به توازن محدود عرضه و تقاضا می‌شود که می‌تواند به خانوارها ضربه بزند.

ترازهای بازار نفت ما قبلاً در نیمه دوم سال 2023 تشدید شده بود و احتمال بروز کسری عرضه قابل توجهی وجود داشت. آخرین کاهش ها خطر تشدید این فشارها را به همراه دارد و قیمت نفت و محصولات را بالاتر می برد. مصرف کنندگان در حال حاضر تحت محاصره تورم هستند. به ویژه در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، از قیمت‌های بالاتر آسیب بیشتری خواهد دید.»

پیشنهاد بایدن

ایالات متحده که از لحاظ تاریخی مدافع کاهش قیمت‌ها در پمپ است، بارها از تولیدکنندگان اوپک پلاس خواسته است تا عرضه را بالا ببرند و جنگ لفظی را با رئیس گروه عربستان سعودی به راه انداختند، در حالی که ائتلاف به جای کاهش 2 میلیون بشکه‌ای در روز در ماه اکتبر تصمیم گرفت. آژانس بین‌المللی انرژی هشدار می‌دهد که تولید شیل خود ایالات متحده، که “به طور سنتی پاسخگوترین منبع تولید بیشتر به قیمت است، در حال حاضر به دلیل تنگناهای زنجیره تامین و هزینه‌های بالاتر محدود شده است.”

در طول دوران ریاست جمهوری بایدن، سیاست انرژی ایالات متحده با فشار به سوی آگاهی از آب و هوا تعریف شده است. مدت کوتاهی پس از آغاز به کار، رئیس دولت اجاره‌های جدید نفت و گاز طبیعی در اراضی و آب‌های عمومی را به حالت تعلیق درآورد و بررسی کامل مجوزهای موجود برای توسعه سوخت‌های فسیلی را آغاز کرد. بایدن آشکارا از بخش نفت به دلیل کسب سود به ضرر مصرف کنندگان انتقاد کرد و در ژوئن سال گذشته ادعا کرد که اکسون موبیل «بیش از خدا پول به دست آورده است».

اما کمبود عرضه نفت خام و افزایش قیمت بنزین، بایدن را – که روز سه‌شنبه کمپین انتخاباتی مجدد خود را اعلام کرد – مجبور به تجدید نظر در تاکتیک خود، کرافت، کرد.

“شما رئیس جمهور بایدن را دارید که روی کار می آید و اساسا می گوید نفت را در زمین نگه دارید. و اکنون که با قیمت های خرده فروشی بالاتر بنزین مواجه می شود، اساسا آنها به شرکت های نفتی می گویند، نه، پول را در زمین بگذارید. بنابراین ما باید او روز چهارشنبه گفت، یک محور مهم در سیاست نفتی از سوی دولت بایدن دیده شد.

گفته می شود، دفاع کاملاً قوی از نفت و گاز آمریکا معمولاً در انتهای مجلس نمایندگان جمهوری خواهان است.»