وارن بافت می گوید بانک های آمریکایی ممکن است با تلاطم بیشتری روبرو شوند، اما سپرده ها امن هستند

وارن بافت: ما نمی دانیم که سهامداران بانک ها به کجا می روند

برکشایر هاتاوی وارن بافت، مدیرعامل این شرکت روز شنبه از تنظیم‌کننده‌ها، سیاستمداران و رسانه‌ها به دلیل سردرگمی مردم در مورد امنیت بانک‌های ایالات متحده انتقاد کرد و گفت که شرایط ممکن است از اینجا بدتر شود.

وقتی از بافت در مورد آشوب اخیر که منجر به فروپاشی سه مؤسسه متوسط ​​از ماه مارس شد، سؤال شد، در مورد این موضوع صحبت های طولانی را آغاز کرد.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

بیل نایگرن این بانک منطقه‌ای را با سپرده‌های قوی می‌خرد، می‌گوید «نقش نامناسب» فروش کوتاه‌مدت باعث ایجاد ترس می‌شود.

CNBC Pro

بافت گفت: «وضعیت بانکداری بسیار شبیه به آنچه همیشه در بانک بوده است، یعنی ترس مسری است. از نظر تاریخی، گاهی ترس موجه بود، گاهی اوقات نه.»

برکشایر هاتاوی از همان ابتدا در تاریخ نزدیک به شش دهه بافت در این شرکت مالک بانک بوده است و او در موارد متعددی برای تزریق اعتماد و سرمایه به صنعت قدم گذاشته است. در اوایل دهه 1990، بافت به عنوان مدیر عامل شرکت برادران سالومون خدمت کرد و به بازسازی شهرت از بین رفته شرکت وال استریت کمک کرد. اخیراً او 5 میلیارد دلار به آن تزریق کرده است گلدمن ساکس در سال 2008 و 5 میلیارد دلار دیگر بانک آمریکا در سال 2011، به تثبیت هر دوی این شرکت ها کمک کرد.

آماده اقدام

بافت در جریان مجمع سالانه سهامداران خود گفت که او با وجود انبوه نقدینگی عظیم شرکتش آماده است تا در صورت لزوم دوباره اقدام کند.

او گفت: «ما می‌خواهیم اگر سیستم بانکی موقتاً به نحوی متوقف شود، آنجا باشیم. “نباید، من فکر نمی کنم اینطور شود، اما می تواند.”

مشکل اصلی، همانطور که بافت آن را می بیند، این است که مردم نمی دانند که سپرده های بانکی آنها امن است، حتی آنهایی که بیمه نیستند. مدیر عامل برکشایر گفته است که قانون‌گذاران و کنگره هرگز اجازه نمی‌دهند که سپرده‌گذاران حتی یک دلار در یک بانک آمریکایی ضرر کنند، حتی اگر این تضمین را صریح نکرده باشند.

ترس آمریکایی‌های معمولی از اینکه ممکن است پس‌انداز خود را از دست بدهند، همراه با سهولت بانکداری تلفن همراه، می‌تواند منجر به اجرای بیشتر بانک‌ها شود. در همین حال، بافت گفت که وجوه شخصی خود را در یک موسسه محلی نگه می دارد و با وجود فراتر رفتن از آستانه پوشش FDIC، نگران نیست.

او گفت: «پیام‌رسانی بسیار ضعیف بوده است، توسط سیاستمدارانی که گاهی علاقه دارند آن را ضعیف کنند، ضعیف بوده است. از سوی آژانس ها و مطبوعات ضعیف بوده است.»

جمهوری اول

بافت همچنین خشم خود را متوجه مدیران بانکی کرد که ریسک‌های ناروا می‌پذیرفتند و گفت که باید برای رفتار بد “مجازات” وجود داشته باشد. او افزود که ممکن است برخی از مدیران بانک سهام شرکت را فروخته باشند زیرا می دانستند مشکل در راه است.

مثلاً اولین جمهوری که مصادره شد و به آن فروخته شد جی پی مورگان چیس او گفت که پس از اجرای سپرده، وام‌های مسکن پرجمعیت را با نرخ‌های پایین به مشتریانش فروخت که یک «پیشنهاد دیوانه‌کننده» بود.

او گفت: «اگر بانکی را اداره می‌کنید و آن را خراب می‌کنید، و هنوز هم یک فرد ثروتمند هستید… و دنیا ادامه دارد، این درس خوبی برای آموزش مردم نیست.

برکشایر در حال تخلیه سهام بانکی از جمله سهام بانکی است جی پی مورگان چیس و ولز فارگو، از حدود شروع همه گیری 2020.

بافت گفت: وقایع اخیر فقط “باور من را تایید کرد که مردم آمریکا سیستم بانکی خود را درک نمی کنند.”

او چندین بار تاکید کرد که نمی‌دانم وضعیت فعلی چگونه پیش خواهد رفت.

بافت گفت: «این دنیایی است که ما در آن زندگی می کنیم. “به این معنی است که یک کبریت روشن می تواند به آتش سوزی تبدیل شود یا منفجر شود.”