هوش مصنوعی می تواند بازار تبلیغات جستجو را تهدید کند، اما فرصتی را ارائه می دهد

وب‌سایت Naver Corp. در 9 سپتامبر 2021 روی صفحه‌ای در گیمپو، کره جنوبی تنظیم شد.

سونگ جون چو | بلومبرگ | گتی ایماژ

در حالی که چت ربات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT تهدیدی برای بازار تبلیغات جستجو هستند، غول اینترنتی کره جنوبی ناور، ظهور هوش مصنوعی را فرصتی برای شرکت می‌داند.

به گفته Statista، Naver پرکاربردترین موتور جستجوی کره جنوبی است که 61.2 درصد از سهم بازار کاربران فعال ماهانه را در اختیار دارد. در مقابل، گوگل که همیشه در همه جا حاضر است، 28.55 درصد از سهم بازار این کشور را در اختیار دارد.

چت ربات های مجهز به هوش مصنوعی مانند ChatGPT تهدیدی برای موتورهای جستجو هستند زیرا می توانند به جای ارائه لیستی از صفحات وب که کاربر برای یافتن پاسخ باید آنها را مرور کند، مستقیماً به سؤالات کاربران پاسخ دهد.

این می‌تواند منجر به فرآیند جستجوی سریع‌تر برای کاربر شود – با فرض اینکه تمام اطلاعات ارائه‌شده صحیح باشد.

اگر افراد کمتری از موتورهای جستجو استفاده کنند، منجر به کاهش درآمد تبلیغات جستجو می شود که اغلب بزرگترین جریان درآمد برای اپراتورهای آنها است. در سال 2022، آلفابت بیش از 57 درصد از درآمد خود یا 162 میلیارد دلار را تنها از طریق جستجوهای گوگل به دست آورد.

در حالی که ناور، مانند گوگل، عمدتاً یک موتور جستجو را اداره می‌کند، اما واحدهای تجاری دیگری نیز دارد، مانند پلتفرم محتوای Naver Webtoon و برنامه موبایل چندرسانه‌ای Snow، بازوی فین‌تک Naver Pay و یک پلت فرم تجارت الکترونیک در Naver Shopping.

ناور کره جنوبی می گوید هوش مصنوعی یک تهدید برای بازار تبلیغات جستجو است اما یک فرصت برای ما

کیم نام سان، مدیر مالی ناور، در گفتگو با چری کانگ CNBC در کره جنوبی، می گوید هوش مصنوعی یک فرصت بزرگ برای هر یک از مشاغل آن خواهد بود، چه جستجوی پیشرفته باشد. [results]خواه این باشد [an] تجربه خرید بهبود یافته، چه فین‌تک باشد یا حتی در مورد توصیه‌های Webtoon یا حتی ابزارهای تصویرسازی Webtoon.”

او معتقد است که هوش مصنوعی تنها پیشنهادات ناور را تقویت می کند و اشاره می کند که “هوش مصنوعی چیزی است که برای ما بیگانه نیست، اما برای هر یک از مشاغل ما بسیار مهم است.”

از نظر تجربه کاربری، کیم می‌گوید که یک Naver مجهز به هوش مصنوعی به معنای تجربه جستجوی پیشرفته، تجربه خرید و همچنین توصیه‌های سفر به کاربران است.

او معتقد است که Naver بزرگترین سایت مورد استفاده از نظر جستجوهای برنامه سفر است. بنابراین تا جایی که هوش مصنوعی واقعاً می تواند آن تجربه را بهتر کند، من فکر می کنم که یک تغییر بازی برای کاربر است.

ناور در ارائه درآمد سه ماهه اول خود فاش کرد که این شرکت قرار است محصول “هوش مصنوعی فوق مقیاس” خود را با نام HyperCLOVA X در تابستان امسال عرضه کند. این شرکت گفت که «جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای کاربران و خدمات سفارشی‌سازی‌شده جدیدی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند».

در سه ماهه اول، فروش این شرکت 23.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به 2.28 تریلیون وون (1.72 میلیارد وون) رسید، اما سود خالص آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 71.2 درصد کاهش به 43.7 میلیارد وون رسید. سود عملیاتی به 330.5 میلیارد وون رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.5 درصد افزایش داشت.

سهام ناور در روز سه‌شنبه 1.93 درصد افزایش یافت که بر اساس رشد 5.56 درصدی خود در روز دوشنبه پس از انتشار نتایج شرکت در صبح انجام شد.