نیروی باد بزرگترین منبع برق بریتانیا در سه ماهه اول بود

مزرعه بادی فراساحلی Gwynt y Mor، در آب‌های نزدیک سواحل ولز. بریتانیا خانه یک بخش توسعه یافته بادی فراساحلی است.

بن برچال | تصاویر PA | گتی ایماژ

انرژی بادی بزرگترین منبع برق بریتانیا در سه ماهه اول سال 2023 بود که از گاز طبیعی پیشی گرفت و نقش مهمی را که انرژی های تجدیدپذیر در سال های آینده ایفا خواهند کرد، برجسته کرد.

به گفته محققان امپریال کالج لندن، توربین های بادی 32.4 درصد از برق بریتانیا را در سه ماه اول سال تامین می کردند. گاز، یک سوخت فسیلی، مسئول 31.7 درصد از ترکیب سوخت برق بود.

نتایج قبل از انتشار Drax Electric Insights، گزارشی مستقل که توسط تیمی در امپریال گردآوری شده بود، عمومی شد.

در بیانیه ای چهارشنبه دراکسیک شرکت انرژی گفت که این اولین باری است که باد “بیشترین سهم برق را در هر سه ماهه در تاریخ شبکه برق کشور تامین می کند.”

منابع دیگر در ترکیب عبارتند از:

  • واردات (12.6%)
  • هسته ای (12.5%)
  • زیست توده (5.7%)
  • خورشیدی (2.3%)
  • هیدرو (1.5%)
  • زغال سنگ (1.3%)

درکس در بیانیه خود گفت که تولید مبتنی بر باد 3 درصد بیشتر از سه ماهه اول سال 2022 بوده است. در مقابل، گاز 5 درصد کاهش یافته است.

توربین‌های بادی، بر اساس تحلیل‌ها، ۲۴ تراوات ساعت برق تولید کردند. در اطلاعیه روز چهارشنبه این مبلغ برای شارژ بیش از 300 میلیون کافی است تسلا مدل Ys.

ایین استافل از امپریال کالج لندن، نویسنده اصلی مجموعه Drax Electric Insights، گفت: «انقلاب انرژی تجدیدپذیر نحوه دریافت برق بریتانیا را تغییر داد و شبکه برق ما را تمیزتر و سبزتر کرد.

او ادامه داد: «هنوز موانع زیادی برای دستیابی به یک شبکه کاملاً بدون سوخت فسیلی وجود دارد، اما قطع شدن گاز برای اولین بار یک رویداد عطف واقعی است».

درباره انرژی از CNBC Pro بیشتر بخوانید

بریتانیا خانه یک بخش توسعه یافته بادی فراساحلی است که به نظر می‌رسد در سال‌های آینده توسعه خواهد یافت و مقامات در نظر دارند تا سال 2030 به 50 گیگاوات ظرفیت داشته باشند.

مزارع بادی بزرگ فراساحلی شامل Hornsea 2، یک تاسیسات 165 توربین است که توسط شرکت انرژی دانمارکی Orsted به عنوان “بزرگترین مزرعه بادی فراساحلی جهان” توصیف شده است.

Hornsea 2 که اکنون به طور کامل عملیاتی شده است، بیش از 1.3 گیگاوات ظرفیت دارد، اما پروژه های دیگر در سواحل بریتانیا قرار است حتی بزرگتر شوند.

مزرعه بادی داگر بانک که در آب‌های شمال شرقی انگلستان، در دریای شمال واقع شده است، پس از راه‌اندازی کامل، ظرفیت کلی 3.6 گیگاوات خواهد داشت.

توسعه این پروژه در سه مرحله انجام می شود و کسانی که پشت آن هستند می گویند که می تواند برق 6 میلیون خانه در بریتانیا را تامین کند. فاز چهارم مزرعه بادی، معروف به Dogger Bank D نیز پیشنهاد شده است.