نقشه‌های «کمربند و جاده» نشان می‌دهد که راه‌آهن‌های باری چین تا چه اندازه در آسیا حرکت می‌کنند

اولین قطار باری در قطار سریع السیر Lancang-Mekong از کونمینگ در چین در 10 ژانویه 2022 حرکت می کند و عازم سفری 26 ساعته به Vientiane، پایتخت لائوس است.

سرویس چین نیوز | سرویس چین نیوز | گتی ایماژ

پکن – در دو سال گذشته، چین افتتاح خطوط قطار باری جدید را اعلام کرده است، در حالی که خطوط راه آهن برون مرزی به یکی از ویژگی های دیدارهای رئیس جمهور شی جین پینگ با رهبران منطقه تبدیل شده است.

همه اینها بخشی از ابتکار کمربند و جاده پکن است، شبکه پیچیده ای از پروژه های زیرساختی که چین را به شرکای تجاری خود متصل می کند.

در اینجا نگاهی داریم به جایی که خطوط ریلی در سراسر قاره آسیا در حال ساخت هستند.

این پروژه ها شامل قطارهای مسافربری پرسرعت است.

در ماه آوریل، اپلیکیشن ملی فروش بلیت راه آهن چین، رزرو آنلاین 10.5 ساعته قطار از استان یوننان تا پایتخت لائوس را باز کرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این مسیر روزی به بانکوک پایتخت تایلند و پنوم پن، پایتخت کنار رودخانه کامبوج متصل خواهد شد.

به گفته رسانه های دولتی چین در شش ماه گذشته خطوط قطار باری به لائوس، تایلند و ویتنام را نیز باز کرده است.

در شمال، چین سال گذشته یک پل راه آهن بین استان دورافتاده هیلونگ جیانگ و روسیه افتتاح کرد. به گزارش رسانه های دولتی، مسیرهای ریلی جدید برای انتقال زغال سنگ از معادن مغولستان به چین در حال انجام است.

این خطوط حمل و نقل علاوه بر شبکه ریلی نسبتا قدیمی چین از طریق آسیای مرکزی هستند – Yiwu در شرق چین را به لندن متصل می کند.

در حالی که بررسی میزان عملیاتی بودن تمام خطوط ریلی دشوار است، گزارش‌های رسمی نگاهی اجمالی به جاه‌طلبی‌های کمربند و جاده چین ارائه می‌دهند.

CNBC گزارش ها را برای ایجاد نمودارهای شماتیک زیر از خطوط راه آهن، ساخته شده و برنامه ریزی شده، بر اساس منطقه تجزیه و تحلیل کرد:

برنامه ریزی و ساخت راه آهن در منطقه جنوب چین بر اساس گزارش های رسمی و رسانه های دولتی.

CNBC

برنامه ریزی و ساخت راه آهن در منطقه جنوب شرقی چین بر اساس گزارش های رسمی و رسانه های دولتی.

CNBC

بر اساس گزارش های رسمی و رسانه های دولتی، خطوط راه آهن در سراسر مرز شمالی چین با روسیه ساخته شده است.

CNBC

بر اساس گزارش های رسمی و رسانه های دولتی، خطوط راه آهن را در سراسر مرز شمالی چین با مغولستان طراحی و ساخته است.

CNBC

بر اساس گزارش‌های رسمی و رسانه‌های دولتی، راه‌آهن‌هایی را در منطقه غرب چین ساخته است.

CNBC

طرح کمربند و جاده چین در سال 2013 و در آغاز ریاست جمهوری شی آغاز شد. این برنامه به طور گسترده به عنوان تلاش پکن برای تقویت نفوذ جهانی از طریق توسعه راه‌های حمل‌ونقل ریلی، دریایی و دیگر مسیرهای حمل‌ونقل از آسیا به اروپا و آفریقا تلقی می‌شود.

استفان اولسون، پژوهشگر ارشد بنیاد هینریچ، گفت: «تفکیک اروپا از ایالات متحده، حداقل تا حد امکان، یک هدف مهم سیاست خارجی برای چین است و یکپارچگی اقتصادی عمیق‌تر که با پیوندهای ریلی قوی‌تر تقویت می‌شود، کمک خواهد کرد».

او با اشاره به بلوک 10 عضوی انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا گفت: به طور مشابه، “بخشی از انگیزه چین در ایجاد خطوط ریلی در آسه آن این است که چین را بیشتر در قلب تجارت منطقه ای قرار دهد.”

اولسون گفت در حالی که راه آهن می تواند برای یک اقتصاد محصور در خشکی مانند لائوس “تغییر بازی” باشد، اما وظیفه توسعه لجستیک و زیرساخت های دیگر برای استفاده کامل از خطوط ریلی جدید برای تجارت بر عهده کشور مقصد است.

یک سوم تجارت چین

پکن می گوید تجارت با کشورهای کمربند و جاده حدود یک سوم کل واردات و صادرات چین را تشکیل می دهد. بر اساس آمارهای رسمی، در سه ماهه اول، این تجارت نسبت به سال گذشته 16.8 درصد رشد کرد که کندتر از نرخ 19.4 درصدی کل سال گذشته بود.

فرانسوا هوانگ، اقتصاددان ارشد در آلیانز ترید گفت که افزایش واقعی تجارت از خطوط ریلی به سختی قابل اندازه گیری است. وی خاطرنشان کرد: حمل و نقل کالا از طریق راه آهن به طور قابل توجهی ارزان تر از هوایی و سریع تر از حمل و نقل جاده ای و دریایی است.

او گفت که ارزیابی او از گزارش‌ها نشان می‌دهد که از خطوط ریلی بیشتر برای انتقال صادرات چین به سایر کشورها استفاده می‌شود تا واردات به چین.

اطلاعات بیشتر در مورد چین را از CNBC Pro بخوانید

بر اساس برآوردهایی که در ژانویه توسط کریستوف ندوپیل، مدیر مؤسس مرکز توسعه و مالی سبز در دانشگاه فودان در شانگهای منتشر شد، از سال 2013، قراردادهای ساخت و ساز مرتبط با کمربند و جاده بالغ بر 573 میلیارد دلار بوده است. این گزارش می‌گوید با احتساب سرمایه‌گذاری‌های غیر مالی، این رقم به نزدیک به 1 تریلیون دلار می‌رسد.

منتقدان می‌گویند که چین از طریق این پروژه زیرساختی عظیم، کشورهای در حال توسعه را مجبور کرده است که بدهی‌های بالایی بپذیرند و در عین حال به نفع شرکت‌های چینی، اغلب نهادهای دولتی هستند.

اولسون گفت: «تجزیه و تحلیل تأثیر خطوط باربری از تجزیه و تحلیل تأثیر کلی روابط تجاری نزدیکتر با چین غیرقابل تقسیم است.

برای برخی از کشورها این ممکن است بهتر از سایر کشورها باشد. اقتصاد چین بسیار بزرگتر از هر اقتصاد واحد در آسه آن است و این اهرمی ایجاد می کند که گاهی اوقات می تواند منجر به روابط تجاری نامتعادل و ناپایدار شود.”

در گزارش سالانه ای در ماه مارس، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، برترین آژانس برنامه ریزی اقتصادی، پیشرفت در ساخت و ساز ریل بین المللی را برجسته کرد. این کمیسیون همچنین اعلام کرد که از خطرات آگاه است.

ما پروژه‌های بزرگ خارج از کشور را توسعه دادیم و در عین حال از ریسک‌های مرتبط محافظت می‌کردیم، به شرکت‌ها کمک کردیم تا از ریسک‌های سرمایه‌گذاری خارج از کشور محافظت کنند و آن‌ها را خنثی کنند، و سریع‌تر برای ایجاد یک پلت فرم خدمات جامع برای نظارت، ارزیابی و هشدار اولیه در مورد خطرات مربوط به پروژه‌های خارج از کشور کار کردیم.»

چین قرار است سومین مجمع کمربند و جاده را در زمانی نامشخص امسال برگزار کند. رسانه های دولتی چین اعلام کردند که شی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای حضور در این نشست دعوت کرده است.

– براین باچه از CNBC در این گزارش مشارکت داشت.