نروژ از غول‌های انرژی می‌خواهد که جستجو برای نفت و گاز قطب شمال را افزایش دهند

نمایی از آبدره ها در حالی که به دلیل تغییرات آب و هوایی در نزدیکی جزایر سوالبارد، در اقیانوس منجمد شمالی در نروژ در 19 ژوئیه 2022 ذوب می شوند.

خبرگزاری آنادولو | خبرگزاری آنادولو | گتی ایماژ

دولت نروژ از غول‌های انرژی می‌خواهد تا پروژه‌های اکتشاف نفت و گاز را در مناطق دورافتاده‌ای مانند دریای بارنتس قطب شمال افزایش دهند، و با نارضایتی از احساس ناامیدی محسوس در میان فعالان آب‌وهوایی، در حالی که این کشور شمال اروپا به‌دنبال تقویت موقعیت خود به‌عنوان بزرگترین تامین‌کننده گاز اروپا است، می‌خواهد.

بازنگری در استراتژی در حالی صورت می گیرد که نروژ در تلاش است تا با تقاضای رو به رشد برای صادرات انرژی خود در پی تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین همراهی کند.

نروژ سال گذشته از روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اروپا پیشی گرفت و می گوید اکنون به دنبال حفظ امنیت انرژی اروپا با اکتشاف دریای بارنتس برای منابع بیشتر است.

در اواخر ماه گذشته، وزیر نفت و انرژی نروژ، Terje Aasland، در سخنانی در شهر Hammerfest، گفته است که صنعت نباید در تعقیب اکتشافات هیدروکربنی تازه در دریای بارنتس، “هیچ سنگی را روی دست بگذارد”.

به گزارش بلومبرگ، اسلند حتی این سیاست را “مسئولیت اجتماعی صنعت نفت و گاز” توصیف کرد و گفت که منابع کشف نشده می تواند به حفظ سطح تولید آینده کشور کمک کند.

غول نفت و گاز نروژ Equinor و Vår Energi، یکی از بزرگترین شرکت های اکتشاف و تولید این کشور، به CNBC تأیید کردند که وزیر اخیراً این تماس را صادر کرده است.

در همین حال، سخنگوی وزارت نفت و انرژی نروژ گفت که پیام به غول‌های انرژی این است که همه منابع اقتصادی نفت و گاز را در مناطق موجود، از جمله در دریای بارنتز، کشف کنند.

نروژ بیش از 50 سال است که نفت و گاز را از فلات قاره خود، بخش نسبتا کم عمقی از بستر دریا در سواحل خود، پمپ می کند و در حال حاضر چندین میدان نفت و گاز در حال تولید یا در دست توسعه دارد.

حفاری نفت در قطب شمال مانند ریختن بنزین روی آتش است.

فرود پلیم

رئیس صلح سبز نروژ

تخمین زده می شود که تقریباً دو سوم منابع نفتی کشف نشده این کشور در سواحل شمالی کشور در دریای بارنتس قطب شمال قرار دارد. با این حال، تمایل شرکت‌های انرژی برای اکتشاف دریای بارنتس برای نفت و گاز در سال‌های اخیر نسبتاً کاهش یافته است، تا حدی به دلیل هزینه‌های بالا و فرصت‌های محدود برای صادرات گاز به بازارها.

با این حال، در ابتدای سال، نروژ اعلام کرد که قصد دارد به شرکت های انرژی تعداد بی سابقه ای از بلوک های اکتشاف نفت و گاز در قطب شمال را ارائه دهد.

فعالان محیط زیست در دوستان زمین نروژ، WWF-Norway و Greenpeace نروژ، لابی این کشور برای ادامه گسترش نفت و گاز را “شرم آور”، “بسیار بی پروا” و “انگشت میانی برای توافق پاریس” توصیف کرده اند.

فرود پلیم، رئیس صلح سبز نروژ، از طریق ایمیل به CNBC گفت: «حفاری نفت در قطب شمال مانند ریختن بنزین روی آتش است.

پلیم گفت: هم نروژ و هم شرکت های نفتی باید از سوء استفاده بدبینانه از جنگ روسیه در اوکراین دست بردارند. “سیاست نفتی تهاجمی و حریصانه نروژ نه تنها موقعیت اسلو را به عنوان تامین کننده اصلی انرژی اروپا تثبیت می کند، بلکه کل قاره را در آینده به سوخت های فسیلی وابسته می کند. جایگزین نفت و گاز بیشتر نفت و گاز نیست، بلکه این است. بهره وری بیشتر انرژی و انرژی های تجدید پذیر.”

سوزاندن سوخت های فسیلی، مانند زغال سنگ، نفت و گاز، عامل اصلی بحران آب و هوایی است.

“ما می خواهیم برای اطلاعات بیشتر کاوش کنیم”

نروژ به لطف ذخایر عظیم نفتی دریای شمال در نیم قرن گذشته یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام جهان بوده است – غنایمی که از آنها برای ایجاد یک شبکه ایمنی قوی برای نسل فعلی و آینده استفاده شده است.

شرکت‌های نفت و گاز معتقدند دریای بارنتز می‌تواند نقش مهمی در تضمین دسترسی بلندمدت به بازار گاز ایفا کند، با اشاره به اینکه توسعه منابع در این منطقه باید در چارچوب سیاست‌های قطب شمال اتحادیه اروپا باشد.

یکی از سخنگویان Equinor به CNBC گفت که این شرکت امیدوار است که شاهد “زمین‌های زیرزمینی جذاب جدید در دریای بارنتز” باشد. آنها افزودند، “ما می خواهیم بیشتر کاوش کنیم و فکر می کنیم بیشتر پیدا خواهیم کرد.”

سخنگوی Equinor در پاسخ به نگرانی های زیست محیطی حفاری نفت و گاز در قطب شمال گفت: “ما سابقه طولانی عملیات دریایی در محیط های سخت با استانداردهای بالا در ایمنی، امنیت و پایداری داریم.”

ما منطقه بارنتس را به خوبی می شناسیم و با مقامات همکاری می کنیم تا عملیات خود را به روشی پایدار و با کمترین تأثیر ممکن بر محیط زیست برنامه ریزی و اجرا کنیم.»

یک کشتی LNG در جزیره Melkoya به تصویر کشیده شده است، جایی که غول انرژی نروژی Equinor تأسیساتی را برای دریافت و پردازش گاز طبیعی از میدان Snøhvit در دریای بارنتس ساخته است.

فردریک ورفژل | Afp | گتی ایماژ

اداره نفت نروژ، آژانس دولتی مسئول تنظیم منابع نفتی، اخیرا از عدم اکتشاف در دریای بارنتس ابراز تاسف کرد و گفت که محاسباتش نشان می دهد که چنین فعالیتی “در تمام مناطق اقیانوسی سودآور است.”

به طور جداگانه، یک مطالعه اواسط آوریل از اپراتور زیرساخت گاز گاسکو گفت که ساخت یک خط لوله برای انتقال گاز تولید شده در دریای بارنتس قطب شمال می تواند ارزش بررسی مجدد را داشته باشد زیرا این کشور صادرات گاز خود را به اروپا افزایش می دهد.

سخنگوی Vår Energi دریای بارنتس را به عنوان یک مرکز استراتژیک برای حفاری نفت و گاز توصیف کرد، جایی که بخش “قابل مدیریت و بدون یخ” از قطب شمال را با شرایط آب و هوایی و آب و هوایی مانند سایر نقاط فلات قاره نروژ فراهم می کند.

Vår Energi می‌گوید به همین دلیل است که دریای بارنتس را نباید با سایر مناطق قطب شمال که دارای شرایط سخت‌تر هستند مقایسه کرد و اضافه کرد که این شرکت از مقررات زیست‌محیطی سخت‌گیرانه پیروی می‌کند.

گروه های کمپین اقلیمی این منطق را رد می کنند و هشدار می دهند که هرگونه نشت نفت در این منطقه فاجعه ای برای اکوسیستم های غنی اما به شدت آسیب پذیر و حیات دریایی خواهد داشت.

“پایه ای قوی برای رهبری در سیاست آب و هوا”

ترولز گولوسن، رهبر دوستان زمین نروژ، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «جنگ روسیه علیه اوکراین، فشار بیشتر برای نفت و گاز قطب شمال را توجیه نمی‌کند، زیرا از اکتشاف تا تولید حدود 15 سال طول می‌کشد».

گولوسن گفت: «نروژ از قیمت انرژی در اروپا سود هنگفتی به دست می‌آورد و تعداد کمی از کشورها دارای چنین مبنای قوی برای رهبری سیاست‌های آب و هوایی هستند.

راگنهیلد واگارد، رهبر آب و هوا و انرژی در WWF-نروژ، گفت که قابل درک است که دولت‌ها می‌خواهند به بحران انرژی و هزینه‌های بالای انرژی که برای بسیاری از مردم سختی واقعی ایجاد می‌کند، رسیدگی کنند، اما هشدار داد که کاهش دو برابری سوخت‌های فسیلی کمکی نخواهد کرد.

واگارد گفت: “کشورها باید به سرعت جذب انرژی های تجدیدپذیر خود را افزایش دهند، بهره وری انرژی را افزایش دهند و تقاضا برای انرژی را کاهش دهند. انتخاب هایی که اکنون انجام می دهیم و نحوه واکنش دولت ها به بحران انرژی در حال تحول، تعیین کننده موفقیت یا شکست ما خواهد بود.”