مدیرعامل Whoop نابودی دستگاه سلامت Halo آمازون را به سخره می گیرد

مدیر عامل ووپ، یک گروه تناسب اندام مورد علاقه ورزشکاران، مدعی پیروزی است آمازون پس از اینکه خرده‌فروش الکترونیک خط دستگاه‌های Halo خود را قطع کرد.

آمازون هفته گذشته اعلام کرد که دستگاه های سلامتی و تناسب اندام Halo خود را متوقف می کند و برنامه Halo را تعطیل می کند و در نتیجه برخی از کارمندان خود را رها می کنند. این حرکت مصادف با تلاش گسترده‌تر مدیرعامل اندی جاسی برای مهار هزینه‌ها در میان بدتر شدن محیط اقتصادی و کندی خرده‌فروشی است. این شرکت بزرگ‌ترین اخراج‌ها در تاریخ آمازون، توقف استخدام شرکت‌ها و از بین بردن چندین پروژه اثبات‌نشده را آغاز کرد.

ویل احمد، مدیرعامل Whoop گفت که از بین رفتن Halo به‌عنوان یک پیروزی برای استارت‌آپ خود تلقی می‌کند. احمد پس از انتشار Halo در سال 2020، شروع به فراخوانی آمازون کرد و اولین تلاش خود را در زمینه ابزارهای پوشیدنی نشان داد.

او مدعی شد که مچ بند Halo که فعالیت بدنی، خواب و خلق و خوی کاربران را ردیابی می‌کند، ضربه‌ای به دستگاه خود Whoop است. ووپ اولین محصول خود را با نام Whoop 1.0 در سال 2015 عرضه کرد. احمد این دستگاه را برای ورزشکاران هدف قرار داد و از تجربیات خود به عنوان کاپیتان سابق اسکواش در دانشگاه هاروارد استفاده کرد.

احمد گفت که صندوق الکسای آمازون در سال 2018 در مورد یک سرمایه گذاری بالقوه به Whoop نزدیک شد. این صندوق در سال 2015 با سرمایه اولیه 100 میلیون دلاری برای سرمایه گذاری در شرکت های نوآور در زمینه فناوری های صوتی راه اندازی شد.

احمد می گوید که “زمان زیادی را با آمازون گذرانده” و اطلاعات محرمانه ای را در مورد ووپ به اشتراک گذاشته است. او این تصور را داشت که بین شرکت و صندوق “فایروال” وجود دارد. اما احمد ادعا می کند که به عنوان بخشی از فرآیند بررسی دقیق خود، صندوق با کارمندان آمازون از سایر بخش ها مشورت کرده است.

آمازون در نهایت تصمیم گرفت روی Whoop سرمایه گذاری نکند و دو سال بعد از گروه Halo رونمایی کرد.

احمد گفت: “شما اکنون به آن نگاه می کنید، یا مطمئناً زمانی که آنها آن محصول کپی را راه اندازی کردند و با خود می گویید، “شاید ما نباید همه این کارها را انجام می دادیم. شاید نباید در آن فرآیند شرکت می کردیم.” “هیچ احساس سختی در مورد آن وجود ندارد. من فکر می کنم دیدگاه من در مورد آن عادلانه تر است، چگونه یک کارآفرین می تواند از این موضوع درس بگیرد؟”

آمازون کپی برداری از محصول Whoop را تکذیب کرد و به عدم وجود هرگونه ادعای قانونی توسط این شرکت در مورد نگرانی های خود اشاره کرد. آمازون همچنین ادعای احمد مبنی بر اینکه این شرکت از اطلاعات جمع آوری شده توسط صندوق خود برای اطلاع رسانی تصمیمات محصول استفاده می کند، رد کرد.

کریستی اشمیت، سخنگوی آمازون در بیانیه‌ای گفت: «ما از اطلاعات محرمانه‌ای که شرکت‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذار بالقوه با ما به اشتراک می‌گذارند، برای ساخت محصولات رقیب استفاده نمی‌کنیم.» “برای نزدیک به 30 سال، ما پیشگام بسیاری از ویژگی‌ها، محصولات و حتی دسته‌های کاملاً جدید بوده‌ایم. از خود amazon.com گرفته تا Kindle گرفته تا Echo و AWS، شرکت‌های کمی می‌توانند ادعای سابقه‌ای برای نوآوری داشته باشند که رقیب آمازون باشد.”

این اولین باری نیست که شرکت‌ها در آمازون شکایت خود را مبنی بر کپی‌برداری مطرح می‌کنند. تحقیقات وال استریت ژورنال در سال 2020 نشان داد که آمازون ظاهراً از فرآیند سرمایه‌گذاری و معامله برای کمک به راه‌اندازی محصولات رقیب استفاده می‌کند، که اغلب به کسب‌وکارهایی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کرد آسیب می‌رساند و به استناد مصاحبه با کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و مشاوران معاملاتی انجام می‌شد. گزارش جداگانه‌ای توسط مجله نشان داد که آمازون از داده‌های فروشندگان شخص ثالث برای کمک به توسعه کالاهای دارای برچسب خصوصی خود استفاده می‌کند.

پیک دیزاین، سازنده کیف دوربین، در سال 2021 پس از انتشار ویدئویی در یوتیوب که آمازون را متهم به راه‌اندازی یک کالای با برچسب خصوصی که یکی از محصولاتش را کپی می‌کرد، خبرساز شد.

آمازون همچنین استفاده از داده‌های غیرعمومی از فروشندگان فردی را برای تعیین محصولات با برچسب خصوصی برای عرضه رد کرده است.

احمد گفت که این تجربه او را در مورد اینکه چه داده هایی را هنگام بررسی معاملات احتمالی فاش می کند، محتاط تر کرده است.

احمد گفت: «اگر امروز یک شرکت فناوری بزرگ‌تر به ووپ بیاید، چون ما کسب و کار و اعتبار خود را ایجاد کرده‌ایم و واقعاً می‌توانیم روی پای خود بایستیم، به مراتب کمتر را فاش می‌کردیم. برخی از آن‌ها ناشی از درس گرفتن از اشتباهات گذشته است.»

ووپ در سال 2021، 200 میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری به رهبری SoftBank’s Vision Fund 2 به ارزش 3.6 میلیارد دلار جمع‌آوری کرد. این ارزش‌گذاری در زمان ثبت سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز و عرضه اولیه اولیه سهام انجام شد. بر اساس گزارش انجمن ملی سرمایه گذاری خطرپذیر، سرمایه گذاری در استارتاپ ها به ارزش 1 میلیارد دلار یا بیشتر در سال 2021 تقریباً سه برابر شد و به بیش از 600 رسید و میزان سرمایه گذاری در این معاملات از 52.7 میلیارد دلار در سال 2020 به 140.8 میلیارد دلار افزایش یافت.

بازار سرمایه خطرپذیر از آن زمان به حالت اولیه بازنشانی شده و خط لوله IPO خشک شده است، زیرا سرمایه گذاران اشتهای کمتری برای استارت آپ های زیان ده دارند. بر اساس گزارش ژورنال، چندین استارتاپ بسیار باارزش تناسب اندام، ارزش گذاری خود را کاهش داده اند، از جمله شرکت تناسب اندام خانگی Tonal که اخیراً بین 550 تا 600 میلیون دلار ارزش گذاری شده است که از حدود 1.6 میلیارد دلار در سال 2021 کاهش یافته است. سهام شرکت تجهیزات ورزشی پلوتون بیش از 90 درصد از ارزش خود را از سال 2021 از دست داده اند.

Whoop به عرضه نسخه های جدید پوشیدنی تناسب اندام خود ادامه داده است که جدیدترین آنها Woop 4.0 است که شامل همان ردیابی خواب اصلی، ضربان قلب و ضربان تنفس و همچنین ویژگی های جدیدتری مانند نظارت بر استرس و فشار عضلانی برای کمک به وزنه برداری است.

همچنین شامل یک ضربه اخطار به رقبا می شود. بر روی برد مدار Whoop 4.0 عبارت “از ما کپی نکنید. ما برنده خواهیم شد” حک شده است.