متا می گوید اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، اخبار را در کالیفرنیا مسدود خواهد کرد

مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت متا پلتفرم، در 20 دسامبر 2022 به دادگاه فدرال در سن خوزه، کالیفرنیا می رسد.

دیوید پل موریس | بلومبرگ | گتی ایماژ

قانونگذاران کالیفرنیا روز پنجشنبه یک لایحه دو حزبی را ارائه کردند که بر اساس آن پلتفرم های فناوری بزرگ باید به ناشران برای اخباری که تنها یک روز پس از آن میزبانی می کنند، پول پرداخت کنند. متا تهدید به حذف اخبار از فیس بوک و اینستاگرام در صورت تصویب این لایحه.

قانون حفظ روزنامه نگاری کالیفرنیا، که از مجلس ایالتی 46 به 6 تصویب شد، هنوز باید توسط سنای ایالت تصویب و توسط فرماندار دموکرات گاوین نیوسام امضا شود تا به قانون تبدیل شود. اما اگر تا این حد پیش برود، می‌تواند چالش‌های جدیدی را برای پلتفرم‌های فناوری ایجاد کند و احتمالاً چشم‌انداز اطلاعات موجود در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی در کالیفرنیا را در مقایسه با سایر نقاط کشور تغییر دهد.

سخنگوی متا گفت: «اگر قانون حفظ روزنامه‌نگاری تصویب شود، ما مجبور خواهیم شد اخبار را از فیس‌بوک و اینستاگرام حذف کنیم، به جای پرداخت به صندوقی که عمدتاً به نفع شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ و خارج از ایالت تحت پوشش کمک به ناشران کالیفرنیا است.» اندی استون در یک گفت بیانیه چهارشنبه در توییتر. این لایحه تشخیص نمی‌دهد که ناشران و پخش‌کننده‌ها محتوای خود را بر روی پلتفرم ما قرار می‌دهند و ادغام قابل‌توجهی در صنعت اخبار محلی کالیفرنیا بیش از 15 سال پیش، بسیار قبل از استفاده گسترده از فیس‌بوک صورت گرفت.

بر اساس متن لایحه موجود در وب سایت دولت ایالتی، قانون کالیفرنیا پلتفرم های آنلاین با حداقل 50 میلیون کاربر فعال ماهانه آمریکایی، یک میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان یا فروش خالص سالانه یا سقف بازار ایالات متحده بیش از 550 میلیارد دلار را ملزم می کند تا مبلغی را پرداخت کنند. “هزینه استفاده” به ارائه دهندگان روزنامه نگاری دیجیتال واجد شرایط که آن را می خواهند. پرداخت‌ها بر اساس میزان محصولات خبری هر رسانه که پلتفرم نمایش داده یا به آن پیوند داده شده محاسبه می‌شود. طرفین از یک فرآیند داوری برای رسیدن به درصدی از درآمد تبلیغاتی پلت فرم که هزینه استفاده را تشکیل می دهد استفاده می کنند.

Chamber of Progress، یک گروه تجاری که متا را از حامیان خود می داند، از پیشرفت این لایحه انتقاد کرد. آدام کوواچویچ، مدیر عامل ائتلاف در بیانیه ای گفت: “CJPA پر از حفره است” و این لایحه “شامل یک فرآیند داوری مشکوک است و از صندوق های تامینی که به جای استخدام روزنامه نگاران به دلیل کاهش کارکنان خبری شناخته می شوند، حمایت می کند.”

وی افزود: «مایه تاسف است که مجمع به جای رفع مشکلات لایحه، پول را به سنا می سپارد.

اتحاد خبر/رسانه، که نماینده بیش از 2000 سازمان رسانه ای است، رای مجمع را تشویق کرد.

دانیل کافی، رئیس و مدیر عامل شرکت News/Media Alliance، گفت: «ما بسیار تشویق می‌شویم که این پیشرفت را در سطح ایالتی ببینیم، که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها اهمیت و ارزش روزنامه‌نگاری را برای ایمن نگه‌داشتن جوامع خود و آگاه نگه‌داشتن افراد صاحب قدرت درک می‌کنند.» در بیانیه ای گفت. ما مشتاقانه منتظر هستیم که CJPA به مجلس سنا رفته و با سیاستگذاران آنجا همکاری کند تا CJPA را تصویب کند و عدالت و تعادل را به بازار بازگرداند.

لایحه کالیفرنیا اهداف مشابهی با قوانین فدرال دارد که سال گذشته یک گروه دو حزبی از قانونگذاران تلاش کردند آن را پیش ببرند. شرکت‌های فناوری همچنین با آن لایحه، قانون رقابت و حفظ روزنامه‌نگاری، که یک پناهگاه امن موقتی از قوانین ضدانحصار برای ناشران اخبار ایجاد می‌کند تا به طور جمعی شرایط تقسیم درآمد را با غول‌های فناوری که محصولاتشان را حمل می‌کنند، ایجاد کند، اعتراض کردند.

درگیری کنونی بین قانونگذاران متا و کالیفرنیا یادآور دعوای مشابهی در استرالیا در سال 2021 است، زمانی که دولت در آنجا به دنبال الزام پلتفرم های آنلاین به پرداخت هزینه محتوای خبری بود. چند روز پس از محدود کردن صفحات خبری در این کشور، فیسبوک با دولت به توافقی رسید که منجر به تغییر سیاست این شرکت شد. فیس بوک در آن زمان گفت که دولت “با تعدادی از تغییرات و ضمانت هایی موافقت کرد که نگرانی های اصلی ما را در مورد اجازه دادن به معاملات تجاری که ارزشی را که پلتفرم ما به ناشران ارائه می دهد نسبت به ارزشی که از آنها دریافت می کنیم، تشخیص می دهد، برطرف می کند.”

مشترک CNBC در یوتیوب شوید.

تماشا: استرالیا از اقدام فیس بوک برای مسدود کردن اخبار در میان لایحه رسانه های جدید انتقاد کرد

استرالیا از اقدام فیس بوک برای مسدود کردن اخبار در میان لایحه جدید رسانه ها انتقاد می کند