مایکروسافت موافقت کرد تا در سال 2028 برق از هلیون تحت حمایت سام آلتمن خریداری کند

نمایی از پایان نمونه اولیه نسل هفتم هلیون، پلاریس.

عکس از Helion

مایکروسافت روز چهارشنبه اعلام کرد که قرارداد خرید برق با استارتاپ همجوشی هسته ای Helion Energy امضا کرده است تا در سال 2028 از آن برق بخرد.

این قرارداد یک رای اعتماد قابل توجه برای همجوشی است، که روشی است که خورشید انرژی تولید می کند و وعده می دهد که اگر بتوان آن را در زمین مهار و تجاری کرد، قادر به تولید تقریباً نامحدود نیروی پاک است. برای چندین دهه، همجوشی به عنوان جام مقدس انرژی پاک مورد ستایش قرار می گرفت – وسوسه انگیز زیرا بی حد و حصر و تمیز است، اما همیشه دور از دسترس است.

از آنجایی که واکنش به تغییرات آب و هوایی به یک هدف فوری برای شرکت‌ها و کشورهای سراسر جهان تبدیل شده است، سرمایه‌گذاران ۵ میلیارد دلار به شرکت‌های خصوصی همجوشی ریخته‌اند که به دنبال تبدیل این جام مقدس به الکترون‌هایی هستند که در سیم‌ها جریان دارند.

به گفته اندرو هالند، مدیر عامل انجمن صنعت فیوژن، موافقت مایکروسافت برای خرید برق از Helion اولین بار است که یک شرکت فیوژن قراردادی برای فروش برق امضا می کند.

هالند به CNBC گفت: «این اولین بار است که می‌دانم یک شرکت قرارداد خرید برق امضا کرده است. هیچ کس برق تحویل نداده است و هدف هلیون در سال 2028 تهاجمی است، اما آنها یک برنامه قوی برای چگونگی رسیدن به آنجا دارند.

Helion در سال 2013 تأسیس شد و در حال حاضر حدود 150 کارمند دارد که دفتر مرکزی آنها در Everett، Wash است. یکی از سرمایه گذاران اولیه و مهم در Helion، Sam Altman، همچنین بنیانگذار OpenAI، سازمان هوش مصنوعی است که پلت فرم چت ChatGPT را توسعه داده است. ، که مایکروسافت میلیاردها دلار در آن سرمایه گذاری کرده است. آلتمن معتقد است که این دو معامله به همان اندازه مهم و مؤلفه های مرتبط آینده ای هستند که او برای بشریت می بیند.

آلتمن به CNBC گفت: “چشم انداز من از آینده و اینکه چرا این دو شرکت را دوست دارم این است که اگر بتوانیم هوشمندی هزینه و هزینه انرژی را کاهش دهیم، کیفیت زندگی همه ما به طرز باورنکردنی افزایش خواهد یافت.” اگر بتوانیم با پول کمتر و کمتر سیستم‌های هوش مصنوعی را قدرتمندتر و بیشتر کنیم – همان کاری که در هلیون با انرژی می‌خواهیم انجام دهیم – به نظر من این دو پروژه از نظر معنوی بسیار همسو هستند.

ساموئل اچ آلتمن، مدیر عامل OpenAI، پس از ملاقات با نخست وزیر ژاپن فومیو کیشیدا در دفتر نخست وزیر در توکیو در 10 آوریل 2023، با رسانه ها صحبت می کند.

یومیوری شیمبون | AP

اگر تقاضا و استفاده از هوش مصنوعی به افزایش خود ادامه دهد، آنگاه تقاضا برای انرژی نیز افزایش خواهد یافت.

آلتمن به CNBC گفت: پتانسیل همجوشی “به طرز باورنکردنی بسیار زیاد است.” “اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم – اگر واقعا بتوانیم رویای انرژی فراوان، ارزان، ایمن و پاکی که جامعه را متحول می کند، محقق کنیم. به همین دلیل است که من برای مدت طولانی به این پروژه علاقه مند بوده ام.”

در سال 2021، آلتمن به CNBC گفت که 375 میلیون دلار به هلیون اختصاص داده است. آلتمن به سی‌ان‌بی‌سی گفت: از روز سه‌شنبه، این هنوز بزرگترین سرمایه‌گذاری او در تاریخ است. در مجموع، هلیون 577 میلیون دلار جمع آوری کرده است.

چرا هلیون اکنون هدف 2028 را اعلام می کند؟

به عنوان بخشی از قرارداد خرید برق، انتظار می‌رود هلیون دستگاه تولید فیوژن خود را تا سال 2028 آنلاین کند و در یک دوره یک ساله توافق شده، به تولید برق مورد نظر خود یعنی 50 مگاوات یا بیشتر برسد. هنگامی که دستگاه فیوژن به طور کامل به سرعت تولید 50 مگاوات انرژی برسد، می‌تواند انرژی معادل تقریباً 40000 خانه در ایالت واشنگتن را تامین کند.

در حالی که قرارداد هلیون با مایکروسافت برای دریافت 50 مگاوات به صورت آنلاین است، این شرکت در نهایت قصد دارد یک گیگاوات برق تولید کند که یک میلیارد وات یا 20 میلیون برابر 50 مگاوات است که به مایکروسافت می فروشد.

مایکروسافت هزینه مگاوات ساعت برق را با تحویل هلیون به شبکه پرداخت خواهد کرد.

“این یک PPA واقعی است، بنابراین اگر هلیون نتواند قدرت را ارائه دهد، جریمه‌های مالی وجود دارد. بنابراین ما واقعاً روی این موضوع نیز پوست خود را در بازی قرار داده‌ایم – که معتقدیم می‌توانیم این قدرت را ارائه کنیم و به آن متعهد هستیم با قدرت خودمان. دیوید کرتلی، مدیرعامل هلیون به CNBC گفت: مشوق های مالی.

بنیانگذاران هلیون از چپ به راست: کریس پیل (CTO)، دیوید کرتلی (مدیر عامل)، جورج وتروبک (مدیر تحقیقات).

عکس از Helion

او به CNBC گفت که آلتمن از همکاری این دو شرکت با یکدیگر حمایت کرد، اما این معامله نتیجه کاری است که Helion به طور مستقل انجام داده است. او گفت: «این کار من نبود.

کرتلی به CNBC گفت: مایکروسافت و هلیون سال ها با هم کار می کنند. کرتلی گفت: “اولین بازدیدی که از تیم مایکروسافت داشتیم احتمالاً سه نمونه اولیه ما بود، سال‌ها پیش. و سپس ما از نزدیک با تیم فناوری مرکز داده آنها در ردموند کار می‌کردیم.”

به هر حال، مایکروسافت به قدرت نیاز دارد و اهداف آب و هوایی تهاجمی دارد. مایکروسافت هدف دارد تا 100 درصد مصرف برق خود را در 100 درصد مواقع با خرید انرژی با کربن صفر تا سال 2030 برابری کند. سخنگوی مایکروسافت به CNBC گفت: انرژی بدون کربن شامل انرژی های آبی، هسته ای و تجدیدپذیر برای مایکروسافت است.

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت در بیانیه ای کتبی گفت: “ما خوشبین هستیم که انرژی همجوشی می تواند یک فناوری مهم برای کمک به انتقال جهان به انرژی پاک باشد.” “اعلام هلیون از اهداف بلندمدت انرژی پاک ما حمایت می کند و بازار را برای ایجاد یک روش جدید و کارآمد برای رساندن سریعتر انرژی پاک بیشتر به شبکه پیش می برد.”

یک مهندس برق برای آزمایش در هلیون آماده می شود.

عکس از Helion

برای اینکه هلیون بتواند الکتریسیته تولید شده از طریق همجوشی را به مشتریان برساند، نیازمند سالها برنامه ریزی قبلی در زمینه انتقال و نظارت است.

به این ترتیب، اعلام قرارداد اکنون برای فروش برق در سال 2028 به هلیون زمان می‌دهد تا برنامه‌ریزی کند و مکانی را در ایالت واشنگتن برای نصب این دستگاه فیوژن جدید انتخاب کند.

کرتلی به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «یکی از دلایلی که ما امروز این اعلامیه را انجام می‌دهیم این است که می‌توانیم با جوامع درگیر کار کنیم، می‌توانیم با تنظیم‌کننده‌ها و شرکت برق برای استناد به این موضوع در حال حاضر کار کنیم. “حتی پنج سال زمان کوتاهی برای اتصال به شبکه است. و ما می خواهیم مطمئن شویم که می توانیم این کار را انجام دهیم.”

در واقع، سیستم انتقال در ایالات متحده، به معنی مجموعه ای از سیم ها که الکتریسیته را از جایی که تولید می شود به جایی که استفاده می شود، منتقل می کند، تا حد زیادی از آن استفاده می شود. اتصال تولید برق جدید به شبکه ممکن است سال ها طول بکشد. Helion با Constellation کار می کند تا نیازهای انتقال خود را تامین کند.

ما اینجا نیستیم که در آزمایشگاه سیستم بسازیم

شناخته‌شده‌ترین مسیر برای تجاری‌سازی فیوژن دستگاهی به شکل دونات به نام توکامک است. پروژه همجوشی بین‌المللی در حال ساخت در جنوب فرانسه به نام ITER در حال ساخت یک توکامک است و Commonwealth Fusion Systems، یک استارت‌آپ فیوژن که از MIT ایجاد شده و بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است، از فناوری توکامک استفاده می‌کند. برای مقایسه، CFS قصد دارد اولین نیروگاه خود را در شبکه برق داشته باشد و در اوایل دهه 2030 برق بفروشد.

هلیون توکامک نمی سازد. در حال ساخت یک دستگاه باریک طولانی به نام فیلد معکوس پیکربندی است.

اینفوگرافیک نشان می دهد که چگونه فناوری همجوشی هلیون کار می کند.

اینفوگرافیک از هلیون

به طور کلی، رویکرد هلیون شامل شلیک پلاسما (چهارمین حالت ماده پس از جامد، مایع و گاز) از هر دو انتهای دستگاه با سرعتی بیش از یک میلیون مایل در ساعت است. این دو جریان به یکدیگر برخورد می کنند و یک پلاسمای متراکم فوق داغ ایجاد می کنند که در آن همجوشی رخ می دهد.

کرتلی به CNBC گفت که هلیون در حال حاضر در حال ساخت دستگاه همجوشی نسل هفتم خود به نام Polaris است که قصد دارد تا سال آینده با آن برق تولید کند.

آلتمن به CNBC گفت: “ما اینجا نیستیم که در یک آزمایشگاه سیستم بسازیم. ما اینجا هستیم تا برق بفروشیم. این رویا همیشه بوده است.”

هلیون تاکنون توانسته است با نمونه های اولیه فیوژن خود انرژی تولید کند، اما هنوز دستگاهی ساخته نشده است که برق بیشتری نسبت به استفاده از دستگاه فیوژن تولید کند. بنابراین این شرکت کار زیادی در پیش دارد.

آلتمن می‌گوید: «شش ماه پیش هم افراد زیادی بودند که به هوش مصنوعی شک داشتند.»

“یا فناوری اینجا کار خواهد کرد یا نه. هنوز چالش‌های بزرگی وجود دارد که باید بفهمیم – چگونه می‌خواهیم هزینه فوق‌العاده کم داشته باشیم، چگونه می‌خواهیم در مقیاس تولید کنیم – اما در مورد توانایی واقعی آلتمن به CNBC گفت: فیزیک را انجام دهید، ما بسیار مطمئن هستیم. “و من فکر می کنم برای مردم خوب است که به آن شک کنند. اما روشی که شما در نهایت این شک را کاهش دادید این است که به مردم نشان دهید که واقعاً در محیط تجاری کار می کند، مانند ارائه این معامله.”

هلیون در برخی از موانع کلیدی پیشرفت کرده است.

به عنوان مثال، این شرکت شروع به ساخت خازن های خود کرده است که به نوعی شبیه باتری های فوق کارآمد و یکی از هزینه های سرمایه بسیار قابل توجه هلیون هستند.

همچنین شروع به ساخت سوخت بسیار کمیابی که استفاده می کند، هلیوم سه، که یک نوع بسیار کمیاب از هلیوم با یک نوترون اضافی است، کرده است. قبلاً برای بدست آوردن هلیوم سه از ذخایر استراتژیک دولت ایالات متحده استفاده می شد.

در مرحله بعد، Helion باید نشان دهد که دستگاه هایش می توانند برای مدت طولانی به طور قابل اعتماد کار کنند، و Kirtley تیمی دارد که روی دوام اجزای مورد استفاده در دستگاه کار می کند.

اگر Helion بتواند موفق باشد، نقطه عطفی برای کل صنعت فیوژن خواهد بود.

کرتلی به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «این واقعاً نشان‌دهنده این است که یک دوره همجوشی در راه است. و همه ما در مورد آن بسیار هیجان‌زده هستیم».

مسابقه برای تکرار نیروی خورشید با انرژی همجوشی ادامه دارد