فیلم الیور استون می گوید انرژی هسته ای یک راه حل تغییرات آب و هوایی است

الیور استون کارگردان در فرش قرمز «هسته‌ای» در هفتاد و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در 9 سپتامبر 2022 در ونیز، ایتالیا حضور می‌یابد.

آندریاس رنتز | سرگرمی گتی ایماژ | گتی ایماژ

فیلم جدید الیور استون به نام «اکنون هسته‌ای» به این موضوع اشاره می‌کند که انرژی هسته‌ای یک راه‌حل ضروری و بدیهی برای تغییر اقلیم است.

تولید برق با راکتورهای هسته‌ای هیچ گونه انتشار گازهای گلخانه‌ای ایجاد نمی‌کند، و بنابراین ارزش یک نگاه جدی را دارد، زیرا تغییرات آب و هوایی انسانی، ناشی از انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای که عمدتاً از سوزاندن سوخت‌های فسیلی منتشر می‌شود، بدتر می‌شود.

این فیلم استدلال می کند که مردم باید از تغییرات آب و هوایی بیشتر از انرژی هسته ای بترسند. این فیلم در اوایل ژانویه یک نمایش ویژه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس داشت، این آخر هفته در نیویورک و لس آنجلس اکران شد و از دوشنبه در سینماهای سراسری اکران می شود.

علاقه استون به تغییرات اقلیمی با دیدن فیلم ال گور به نام «حقیقت ناخوشایند» آغاز شد و ناراحت شد. او شروع به خواندن در مورد تغییرات اقلیمی کرد، از جمله مروری بر کتاب “آینده ای روشن: چگونه برخی کشورها تغییر آب و هوا را حل کرده اند و بقیه می توانند دنبال کنند” نوشته جاشوا اس. گلدشتاین و استفان آ. کویست. او هم از نقد و هم از کتاب شگفت زده شد.

استون روز جمعه به CNBC گفت: “این یک استدلال ساده، عملی و قابل درک برای چگونگی حل تغییرات آب و هوایی از طریق انرژی هسته ای است.”

استون می‌گوید: «نمی‌دانستم که انجام چنین چیزی آنقدر سخت خواهد بود، زیرا هیچ شخصیت اصلی برای این مستند وجود ندارد. “داستان منطق آن است. تاریخ را تا زمان حال دنبال کنید: چه چیزی اشتباه شد؟ چه چیزی می تواند درست پیش برود؟”

در این فیلم، استون موردی را ارائه می دهد که به پتانسیل مفید انرژی هسته ای دست نیافته است، زیرا جامعه ترس جمعی خود از بمب هسته ای را با انرژی هسته ای مخلوط کرده است. در فیلمی که استون روایت می‌کند، او می‌گوید که ضد هسته‌ای بوده است، زیرا به طور کلی برنامه‌های ضد هسته‌ای محیط‌زیست را که نسل‌ها پخش شده است جذب کرده است.

استون به CNBC گفت که تغییر درک عمومی هنگامی که ترس در میان است روند کندی است.

استون به CNBC گفت: “حقایق را بیان کنید. شما باید اطلاعاتی را که دارید ارائه دهید.” استون گفت: قرار نیست همه حرف های شما را باور کنند، “اما برخی از مردم آن را باور خواهند کرد. شما باید به حقیقت اعتماد کنید، در نهایت دروغ را محو می کنید. شما باید آن را باور کنید.”

گلدشتاین، که با استون برای نوشتن فیلم کار کرده است، می‌گوید که احساس حضور در یک سینما می‌تواند تأثیر قوی‌تری بر ادراک مردم داشته باشد تا اینکه آن‌ها را تنها بگذاریم تا حقایقی را که ممکن است طاقت‌فرسا یا خارج از زمینه به نظر برسند.

“فیلم چیزی فراتر از اطلاعات است. این یک تجربه است و یک تجربه جمعی. به همین دلیل است که من واقعا خوشحالم که در سینماها اکران می کنیم، زیرا شما با دیگران در تئاتر می نشینید، این تجربه جمعی را دارید. گلدشتاین روز جمعه به CNBC گفت.

الیور استون (L) در یک جلسه پرسش و پاسخ پس از نمایش مستند جدید خود، “Nuclear Now” در شهر نیویورک در 29 آوریل صحبت می کند.

عکس از Cat Clifford، CNBC.com

گلدشتاین درباره درک مردم از انرژی هسته ای می گوید: «همه فکر می کنند دیگران فکر می کنند این کار بد است. گلدشتاین گفت، اما تماشای یک فیلم در یک موقعیت جمعی به مردم این فرصت را می دهد که با افراد دیگر در مورد انرژی هسته ای صحبت کنند و گفتگو بسیار مهم است.

گلدشتاین به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اکثریت مردم در واقع از انرژی هسته‌ای حمایت می‌کنند، اما افرادی که از آن حمایت نمی‌کنند بسیار پر سر و صدا هستند و بسیار می‌ترسند و توجه زیادی را به خود جلب می‌کند.

بر اساس نظرسنجی اخیر گالوپ که نشان می دهد 55 درصد از آمریکایی ها به شدت یا تا حدودی از استفاده از انرژی هسته ای به عنوان راهی برای تامین برق حمایت می کنند، دیدگاه آمریکایی ها از انرژی هسته ای نوسان دارد و در دهه گذشته به طور کلی در حال افزایش بوده است. بر اساس گزارش گالوپ، این بالاترین درصد از سال 2012 است.

استون می‌گوید هدف از مستند او انتقال مقیاس تقاضای انرژی در حال حاضر و میزان تقاضای برق بیشتر در آینده است زیرا استراتژی‌های کاهش تغییرات آب و هوایی بسیاری از فرآیندها را برق می‌اندازند و تقاضای انرژی از کشورهایی مانند هند و چین افزایش می‌یابد.

استون “یکی از چیزهایی که امیدوارم این فیلم به آن دست پیدا کند این است که به شما احساس مقیاس بدهد. ما باید گسترده برویم – شما باید به سمت نماهای جمعیتی بزرگ بروید – چین، هند – تا به شما حسی از آنچه در راه است بدهد.” به CNBC گفت. “شما نمی توانید فقط در حیاط خلوت سبز در ایالات متحده بمانید و کارهای سبز مانند اجاق گاز و ماشین انجام دهید.”

استون حدود سه سال روی «اکنون هسته‌ای» کار می‌کرد، اگرچه در آن زمان به طور انحصاری روی فیلم کار نمی‌کرد. خاطرات استون، «تعقیب نور» و دومین نگاه جنجالی او به ترور جان اف کندی، «JFK Revisited: Through the Looking Glass» نیز در این بین منتشر شد.

منتقدان هزینه و زمان را به عنوان معایب ذکر می کنند

استون می‌دانست که فیلم مورد انتقاد قرار خواهد گرفت، زیرا او بیانیه‌ای جسورانه ارائه می‌کند، و در واقع چنین بوده است.

گریگوری جاکزکو، رئیس سابق کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای ایالات متحده و نویسنده کتاب اعترافات هسته‌ای سرکش، گفت: «اکنون هسته‌ای» الیور استون افسانه‌ای ناامیدکننده دیگر بود که به دروغ ناتوانی انرژی هسته‌ای را به رادیوفوبیا سرزنش می‌کرد و بی‌اساس حقایق را درباره جایگزین‌های نجات آب و هوا نادیده می‌گرفت. رگولاتور، به CNBC گفت.

Jaczko می گوید ترس از حوادث دلیل اصلی عدم گسترش انرژی هسته ای امروزه نیست. در عوض، انرژی هسته ای گران است و مدیریت ضعیفی داشته است.

مانند بسیاری از افسانه‌های هسته‌ای این روزها، فیلم این بحث را ثابت می‌کند که هسته‌ای یک فناوری کم استفاده است، زیرا مردم از انرژی هسته‌ای می‌ترسند و آن را با بمب‌های هسته‌ای اشتباه می‌گیرند: «وقتی ترس از تشعشعات خود را غلبه کنیم، هسته‌ای رشد می‌کند و آب و هوا را حل می‌کند. تغییر دادن.’ ژاکو به CNBC گفت: این مشکل اصلی یا حتی مهم انرژی هسته ای نیست.

مشکلات اولیه عبارتند از رقابت پذیری هزینه، ناکارآمدی عملیاتی، ضعف مهندسی، ناتوانی مدیریتی و اشتباهات طراحی. رادیوفوبیا،” Jaczko به CNBC گفت.

مشکل دیگر مدت زمان ساخت راکتورهای هسته ای است.

Jaczko به CNBC گفت: استون “در چندین جا به اشاره IPCC به هدف 2050 برای کربن زدایی اشاره می کند، که به این معنی است که زمان برای مشارکت هسته ای وجود دارد، به ویژه نادیده گرفتن ناتوانی هسته ای برای استقرار سریع.” اما این امر نادیده گرفته می‌شود که اکثر کارشناسان معتقدند این برآوردهای IPCC نیازمند کربن‌زدایی در بخش برق است، که آسان‌ترین منطقه برای کربن‌زدایی است که تا سال 2035 اتفاق می‌افتد، یک جدول زمانی غیرواقعی برای سهم قابل توجه انرژی هسته‌ای. ژاکو به سی‌ان‌بی‌سی گفت: هسته‌ای ممکن است به آن کمک کند یا نه.

گوردون ادواردز، رئیس ائتلاف کانادایی برای مسئولیت هسته ای، نگرانی های مشابهی را تکرار کرد. ادواردز به CNBC گفت: انرژی های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید نسبت به هسته ای ارزان تر و سریع تر ساخته می شوند. (ادواردز هنوز مستند کامل را ندیده است، اما بر اساس آنچه که در مورد مستند دیده و شنیده است، پاسخ می دهد.)

ادواردز به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اگر معتقدید بحران آب‌وهوایی یک وضعیت اضطراری واقعی است که نیازمند اقدام فوری برای کاهش سریع انتشار کربن است، در ابتدا باید از سریع‌ترین، ارزان‌ترین و اثبات‌شده‌ترین فناوری‌ها استفاده کرد. ادواردز می‌گوید این بدان معناست که اقدامات بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر باید اولویت‌های اصلی باشند.

اما استون همچنین احساس می کرد که مجبور به ساخت این مستند است زیرا انرژی هسته ای را به عنوان یک راه حل آب و هوایی نادیده گرفته شده و اشتباه درک شده می داند.

استون گفت: «این فیلم هشداری است، هشداری دراماتیک، درباره یک تحریف بزرگ در تاریخ، و نیاز به بازگشت به استفاده از هسته‌ای به هر شکل ممکن».

WEF داووس: آیا انرژی هسته ای می تواند نقشی در مبارزه با بحران آب و هوا داشته باشد؟