فضاپیمای چین در ابتدا در حال بازگشت به زمین با نمونه های ماه است

موشک Long March 5 حامل Chang’e 5 در سکوی پرتاب در سایت پرتاب فضایی Wenchang در Hainan دیده می شود. کاوشگر 8.2 تنی Change 5 ، متشکل از لندر ، بالابرنده ، ماژول خدمات و کپسول برگشت ، ششمین مأموریت برنامه اکتشاف ماه در چین است. هدف از این ماموریت جمع آوری نمونه های سنگ ماه و ماه از Oceanus Procellarum و بازگرداندن آنها به زمین است. در صورت موفقیت ، تغییر 5 اولین ماموریت بازگشت نمونه از سال 1976 خواهد بود.

الکسی ایوانف | TASS | گتی ایماژ

گوانگژو ، چین – یک فضاپیمای چینی حامل نمونه های ماه از ماه منفجر شده و در حال آماده شدن برای بازگشت به زمین است.

اولین بار است که چین یک سفینه فضایی را از یک جسم فرازمینی پرتاب می کند و اولین بار است که نمونه های ماه را جمع می کند. اگر نمونه های ماه بتواند آن را به زمین بازگرداند ، چین پس از تلاش های ایالات متحده در دهه 1960 و اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1970 ، تنها سومین کشور در جهان است که نمونه های ماه را بازیابی می کند.

طبق اعلام شرکت علوم و فناوری هوافضای چین ، ساعت 23:10 بعد از ظهر به وقت پکن روز پنجشنبه ، فضاپیمای چانگ -5 از ماه بلند شد. فضاپیما با موفقیت به مدار از قبل تعیین شده به دور ماه پرتاب شد.

این کاوشگر برای بازگشت به زمین با یک فضاپیمای برگشتی دیدار خواهد کرد و انتظار می رود حدود اواسط دسامبر در منطقه مغولستان داخلی چین فرود آید.

چین در چند سال گذشته تلاش های فضایی خود را فزونی بخشیده است. رییس جمهور شی جین پینگ در اوایل سال جاری از این صنعت خواست تا چین را “در اسرع وقت” به “یک قدرت بزرگ فضایی” تبدیل کند.

در ماه ژوئن ، چین ماهواره نهایی را برای تکمیل Beidou ، رقیب خود برای سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) متعلق به دولت ایالات متحده ، پرتاب کرد که به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

و در ماه ژوئیه ، چین یک مأموریت جاه طلبانه به مریخ را به نام Tianwen -1 آغاز کرد.