فروش فیس بوک-Giphy نشان می دهد که چگونه ترس از تنظیم کننده ها باعث کاهش بازار M&A شده است

لوگوهای فیس بوک و گیفی.

Aytac Unal | خبرگزاری آنادولو از طریق گتی ایماژ

در سال 2020، یک تاپ متا مدیر اجرایی توضیح داد که شرکت 315 میلیون دلار برای خرید Giphy هزینه کرده است “زیرا این یک سرویس عالی است که به یک خانه نیاز دارد.” مدیر اینستاگرام، آدام موسری، تیم شگفت‌انگیز و پایگاه کاربری «بیان» گیفی را تبلیغ کرد و تأکید کرد که داده‌های کاربران گیفی «انگیزه نبود».

در اوایل این هفته، متا Giphy را به فروش رساند شاتر استاک برای 53 میلیون دلار، کاهش چشمگیر 83 درصدی. این فروش توسط رگولاتور ضد انحصار بریتانیا انجام شد که تصمیم گرفت خرید متا برای رسانه های اجتماعی و بازارهای تبلیغاتی خطرآفرین باشد.

به گفته کارشناسان به CNBC، این مبلغ ناچیز برای اکثر شرکت‌های فناوری است، اما احتمال امتناع رگولاتورها از تأیید معاملات یا لغو آنها پس از وقوع، به سرد شدن محیط معامله‌سازی از قبل سرد کمک کرده است.

سلطان مگجی، مشاور صندوق مرزی آمریکا و مدیر ارشد نوآوری سابق FDIC، به CNBC گفت: «شما می بینید که معاملات با 20، 30 سنت بر دلار انجام می شود، در مقایسه با آنچه که حتی شش یا دوازده ماه پیش می شد.

رگولاتورها در اروپا و ایالات متحده به معاملات بزرگ چشم دوخته اند مایکروسافتپیشنهاد خرید 69 میلیارد دلاری اکتیویژن، و کوچکترها، مانند آمازون خرید 1.7 میلیارد دلاری جاروبرقی من ربات هستم.

جاناتان کانتر که ریاست واحد ضد انحصار وزارت دادگستری را بر عهده دارد و لینا خان، رئیس کمیسیون تجارت فدرال، از سوی رئیس جمهور جو بایدن برای پیگیری رفتارهای بالقوه ضدرقابتی، آزادی عمل گسترده ای در اختیار دارند. دولت فدرال پرونده هایی را علیه آمازون مطرح کرده یا تحقیقاتی را آغاز کرده است. گوگل، خطوط هوایی جت بلو، متا و مایکروسافت.

قبل از پست وزارت دادگستری، کانتر در بخش خصوصی کار می کرد و به مدیران و مدیران اجرایی در مورد معاملات احتمالی و مشکلات نظارتی همراه مشاوره می داد. خان نام خود را با مقاله ای پراستناد در مجله در مورد اثرات ضدرقابتی آمازون بر سر زبان ها انداخت.

براندون ال. ون گراک، رئیس مشترک مدیریت بحران و ریسک جهانی موریسون فورستر، به CNBC گفت: دولت بایدن “بررسی دقیق معاملات و اجرای آن را افزایش داده است.”

ون گراک، رئیس سابق واحد قانون ثبت نمایندگان خارجی وزارت دادگستری، خاطرنشان کرد که بررسی های نظارتی سال ها قبل از دولت فعلی در حال افزایش بود.

با این حال، مشاوران ارشد می گویند که اتاق های هیئت مدیره اکنون به نگرانی های نظارتی افزایش وزن می دهند. اقدامات پرمخاطب مانند افزایش پیچیدگی و تعداد رژیم های نظارتی در آن نقش داشته است.

از دیدگاه FTC، افزایش تفکر استقبال می شود. داگلاس فارار، سخنگوی FTC به CNBC گفت: “هنوز سالیانه هزاران معامله اتفاق می افتد. اما اگر ادغام ها به دلیل نقض قوانین ضد انحصار از اتاق هیئت مدیره خارج نشود، به این معنی است که ما کار خود را انجام می دهیم.”

عامل CFIUS

این فقط نگرانی های FTC یا DOJ نیست که معاملات را کند می کند. بر اساس تحقیقات PwC، بررسی‌های افشا شده عمومی کمیته قدرتمند سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده یا CFIUS از سال 2020 50 درصد افزایش یافته است.

این عدد برای اطلاع رسانی از سوی وکلای CFIUS که به شرکت‌ها از معاملات هشدار می‌دهند یا نامه‌های بررسی غیرعمومی CFIUS را در بر نمی‌گیرد. این کمیته عموماً به شیوه‌ای بسیار محرمانه عمل می‌کند و جدای از بررسی عمومی و طولانی ByteDance مادر TikTok، به ندرت در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

به این دلیل که CFIUS مسئول بررسی تملک های شرکتی است که از جمله موارد دیگر، می تواند بر امنیت ملی تأثیر بگذارد. حتی پیشنهاد یک کاوشگر CFIUS می تواند یک معامله را به طور کامل خنثی کند یا پیشنهاد دهنده مطلوب را از رقابت خارج کند.

به عنوان مثال، صرافی ارزهای دیجیتال Binance، در اواخر سال 2022 به توافقی برای خرید وام‌دهنده رمزنگاری ورشکسته Voyager Digital دست یافت. پیشنهاد بایننس پس از شکست اولین توافق وویجر با صرافی متقلبانه رمزنگاری FTX، به دلیل ورشکستگی در نوامبر 2022 پذیرفته شد.

مدت کوتاهی پس از اعلام معامله Binance-Voyager، CFIUS نامه ای ارسال کرد و به وویجر اطلاع داد که این معامله را بررسی خواهد کرد.

ون گراک به CNBC گفت که CFIUS یک “ابزار” قدرتمند در زرادخانه دولت ایالات متحده است. ون گراک گفت، از طریق CFIUS، وزارت دادگستری توانسته است “نقش فزاینده ای در بررسی و بررسی دقیق این معاملات ایفا کند.”

دامنه بین المللی اکثر معاملات، مسائل را پیچیده تر کرده است. این تنها یک تنظیم کننده نیست که می تواند بر اکتساب یا ادغام تاثیر بگذارد. ون گراک گفت: اکنون اولین سوال باید این باشد که “به چند حوزه قضایی دست می زنیم.”

از آنجا، رفع نگرانی های نظارتی، خواه به دلایل ضد رقابتی یا امنیت ملی باشد، می تواند به معنای واگذاری یا کاهش باشد. همچنین می‌تواند به این معنا باشد، مانند CMA در معامله Activision-Microsoft، که تنظیم‌کننده‌ها برای مسدود کردن یک معامله به طور کامل حرکت می‌کنند.

ون گراک گفت، از آنجایی که اتاق‌های هیئت‌مدیره و مدیران، معاملات بزرگ و کوچک را ارزیابی می‌کنند، مشاوران مجبور می‌شوند با انبوهی از منافع نظارتی رقیب روبرو شوند. “این فقط شبکه پیچیده تر است: “آیا ما قرار است تاییدیه بگیریم؟ چقدر طول می کشد؟ آیا کاهش وجود خواهد داشت، و این کاهش چگونه به نظر می رسد؟”

او گفت: “پاسخ به این سوالات چالش برانگیزتر می شود.”