فروشگاه TikTok، یک تهدید فزاینده برای Shopee و Lazada در جنوب شرقی آسیا

یک تاجر زیور آلات کریستالی را از طریق پخش زنده TikTok می فروشد.

CFOTO | انتشارات آینده | گتی ایماژ

فروشگاه TikTok یک تهدید فزاینده برای بازیگران اصلی تجارت الکترونیک مانند Shopee و Lazada در جنوب شرقی آسیا است.

این در حالی است که مادرش ByteDance برنامه ویدیوی کوتاه را در بازارهای خارج از ایالات متحده و هند برای ایجاد جریان‌های درآمد جایگزین تحت فشار قرار می‌دهد.

فروشگاه TikTok بازار تجارت الکترونیک برنامه ویدیوی کوتاه TikTok است که متعلق به غول فناوری چینی ByteDance است. اپلیکیشن خرید به تجار، برندها و سازندگان این امکان را می‌دهد تا کالاهای خود را به کاربران نمایش دهند و بفروشند.

در سال 2022، فروشگاه TikTok به شش کشور آسیای جنوب شرقی – سنگاپور، مالزی، اندونزی، فیلیپین، ویتنام و تایلند گسترش یافت.

“TikTok به رشد سریع در کشورهای جنوب شرقی آسیا ادامه می دهد. ما تخمین می زنیم که TikTok 2023 [gross merchandise value] شاون یانگ، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی آبی لوتوس، در گزارش اخیر درباره Sea Group، مالک Shopee، گفت: به 20٪ ~ Shopee می رسد، که ما پیشنهاد می کنیم Shopee از آوریل فروش و بازاریابی را به صورت تدافعی افزایش دهد.

TikTok مایل به اظهار نظر یا فاش کردن اعداد نیست.

بر اساس داده‌های داخلی به‌دست‌آمده توسط رسانه‌های فناوری اطلاعات، GMV یا ارزش کل کالاهای فروخته‌شده TikTok Shop در سال 2022 بیش از چهار برابر افزایش یافت و به 4.4 میلیارد دلار در جنوب شرقی آسیا رسید. طبق گزارش ها، فروشگاه TikTok هدف GMV 12 میلیارد دلاری تا سال 2023 را در نظر گرفته است.

خرید فوری از تماشای محتوا مزیتی است که TikTok دارد.

ساچین میتال

رئیس بخش تحقیقات مخابرات و اینترنت، بانک DBS

برای روشن بودن، GMV فعلی TikTok Shop تنها کسری از Shopee و Lazada است.

طبق آمار عمومی موجود، Shopee در سال 2022 73.5 میلیارد دلار GMV به دست آورد در حالی که GMV لازادا برای سال منتهی به سپتامبر 2021 21 میلیارد دلار بود.

افزایش تهدید

سخنگوی TikTok به CNBC گفت که TikTok Shop “به سرعت به رشد خود ادامه می دهد” زیرا کاربران بزرگ و کوچک از این پلت فرم برای دستیابی به مشتریان جدید استفاده می کنند. سخنگوی TikTok “روی توسعه مداوم TikTok Shop در جنوب شرقی آسیا متمرکز شده است.”

بر اساس گزارش شرکت تحقیقات بازار Insider Intelligence، تا ماه می، تعداد کاربران TikTok تنها در جنوب شرق آسیا 135 میلیون نفر است.

طبق آمار Statista، اندونزی پس از ایالات متحده دومین جمعیت بزرگ کاربران TikTok را دارد.

اندونزی پرجمعیت ترین کشور آسیای جنوب شرقی است که 52 درصد آن را جوانان تشکیل می دهند و حدود 113 میلیون کاربر TikTok دارد.

ساچین میتال، رئیس بخش تحقیقات مخابرات و اینترنت در بانک DBS، به CNBC گفت: «خرید فوری از تماشای محتوا مزیتی است که TikTok دارد.

گروه دریا با توجه به عدم وجود خط لوله قوی بازی ها و ادامه ممنوعیت بازی پرچمدار Free Fire در هند به دلیل امنیت ملی، از بازوی تجارت الکترونیک خود Shopee استفاده می کند تا ترازنامه گروه را لغو کند زیرا بازوی بازی Garena همچنان شاهد کاهش درآمد است. تهدیدها

Shopee در حال گسترش ردپای خود در مالزی است و پس از خروج از چندین بازار اروپا و آمریکای لاتین به توسعه فعالیت های خود در برزیل ادامه می دهد.

TikTok در حال حاضر مبلغ باورنکردنی پول را صرف مشوق هایی برای خریداران و فروشندگان داخلی می کند که ممکن است پایدار نباشد.

جاناتان وو

تحلیلگر ارشد، تحقیقات اوراق بهادار فیلیپ

نظرسنجی انجام‌شده توسط شرکت بینش خرده‌فروشی آنلاین Cube Asia نشان داد که مصرف‌کنندگانی که در فروشگاه TikTok خرج می‌کنند، هزینه‌های خود را برای Shopee (-51%)، Lazada (-45%)، Offline (-38%) در اندونزی، تایلند و فیلیپین کاهش می‌دهند.

Shopee و Lazada از اظهار نظر در مورد رقابت فروشگاه TikTok خودداری کردند.

داده های شرکت تجزیه و تحلیل وب Similarweb نشان داد که Shopee در حال حاضر بزرگترین بازار آنلاین در آسیای جنوب شرقی است که 30٪ تا 50٪ سهم ترافیک را در سراسر منطقه در سه ماه گذشته در اختیار دارد، در حالی که Lazada با 10٪ تا 30٪ سهم ترافیک رتبه دوم را دارد. .

بررسی دقیق TikTok

فشار TikTok Shop در حالی انجام می شود که این برنامه در بزرگترین بازار خود، ایالات متحده، در بحبوحه افزایش تنش های ژئوپلیتیک و رقابت فنی بین چین و ایالات متحده مورد بررسی قرار می گیرد.

هفته گذشته، ایالت مونتانا در ایالات متحده، TikTok را ممنوع کرد، که می تواند جرقه ای برای مناسبت سایر ایالت ها ایجاد کند. TikTok ادعاهای مونتانا مبنی بر اینکه دولت چین «می‌تواند به داده‌های مربوط به کاربران TikTok دسترسی داشته باشد و اینکه TikTok خردسالان را در معرض محتوای آنلاین مضر قرار می‌دهد» در دادخواستی که دوشنبه برای تلاش برای لغو ممنوعیت ارائه شد، رد کرد.

دیوید ساکس از کرافت ونچرز می‌گوید تحریم TikTok در سطح ایالتی «معنی ندارد»

شهادت Shou Zi Chew، مدیر عامل TikTok در مقابل کنگره در ماه مارس، نگرانی قانونگذاران را در مورد اتصالات این برنامه به چین یا کفایت پروژه تگزاس، برنامه احتمالی آن برای ذخیره داده های ایالات متحده در خاک آمریکا کاهش نداد.

TikTok نیز از سال 2020 در هند ممنوع شده است، در کنار سایر برنامه هایی که گفته می شود منشاء چینی دارند. در چین قابل دسترسی نیست، اگرچه نسخه چینی آن Douyin به طور گسترده توسط بیش از 750 میلیون کاربر فعال روزانه استفاده می شود.

پایدار نیست

اما TikTok در حال مصرف پول نقد برای رشد است، یک استراتژی آزمایش شده برای به دست آوردن سهم بازار.

جاناتان وو، تحلیلگر ارشد در Phillip Securities Research، گفت: «TikTok در حال حاضر مقدار باورنکردنی پول را برای تشویق خریداران و فروشندگان داخلی هزینه می‌کند، که ممکن است پایدار نباشد. وو گفت که مشوق ها بین 600 تا 800 میلیون دلار در سال یا 6 تا 8 درصد از 10 میلیارد دلار GMV در سال 2023 برآورد می شود.

برای تشویق فروشندگان برای پیوستن به این پلتفرم، فروشگاه TikTok هنگام راه اندازی در سنگاپور در ماه آگوست، از کارمزد کمیسیون چشم پوشی کرد. بازرگانان فقط ملزم به پرداخت هزینه پرداخت 1٪ بودند.

داده‌های Apptopia، یک شرکت تجزیه و تحلیل اپلیکیشن، نشان داد که اپلیکیشن TikTok Shop Seller Center در یک سال گذشته تعداد فزاینده‌ای دانلود را در اندونزی جذب کرده است.

در همین حال، Shopee بیش از 5 درصد از هزینه کمیسیون، تراکنش و خدمات را دریافت می کند.

یک بررسی CNBC نشان داد که دستمال توالت چهار لایه Nomieo در TikTok به قیمت 5.80 دلار سنگاپور برای بیست و هفت رول فروخته می‌شود. در مقایسه، همین کالاها در Shopee در حدود 16.80 دلار SG به فروش می رسند.

وو خاطرنشان کرد که فروشگاه TikTok “هنوز بسیار جوان” است و در “مرحله سوزاندن نقدینگی برای رشد است که ممکن است با توجه به هزینه بالاتر بودجه، در بازار امروز نوید خوبی نداشته باشد.”

او گفت که فروشگاه TikTok برخلاف Shopee و Lazada که سرمایه‌گذاری زیادی در بهبود تدارکات برای تحویل و بازگشت سریع‌تر، افزایش تجربه کلی کاربر و اعتماد برای فروشندگان و خریداران انجام داده‌اند، «فقط یک پلت‌فرم بدون قابلیت‌های انتها به انتها» است.

به طور کلی، من فکر می‌کنم فروشگاه TikTok پتانسیل آن را دارد که به بزرگی Shopee یا Lazada باشد، اگرچه ممکن است چندین سال طول بکشد.

جاناتان وو

تحلیلگر ارشد، تحقیقات اوراق بهادار فیلیپ

به گفته وو، همچنین پایگاه کاربر کوچک‌تری در این مقطع زمانی با جمعیتی جوان‌تر دارد که به معنای توانایی خرج کردن کمتر است.

میتال گفت: «فکر نمی‌کنم خطر بزرگی برای Shopee از جانب TikTok وجود داشته باشد. Shopee می تواند بخشی از سهم بازار را از دست بدهد، اما Lazada نمی تواند.

لازادا از زمانی که Shopee از این شرکت پیشی گرفت و به بزرگترین پلتفرم تجارت الکترونیک آسیای جنوب شرقی در سال 2020 تبدیل شد، تلاش کرده است تا به Shopee برسد.

وو با اشاره به شکاف بین فروشگاه TikTok و GMVهای Shopee گفت: “به طور کلی، من فکر می کنم که فروشگاه TikTok پتانسیل آن را دارد که به اندازه Shopee یا Lazada باشد، اگرچه ممکن است چندین سال طول بکشد.”