علی بابا قصد دارد بخش ابری را فهرست کند زیرا درآمد سه ماهه انتظارات را نادیده می گیرد

علی‌بابا کلود، زیرمجموعه‌ی محاسبات ابری علی‌بابا، محصول خود را به سبک ChatGPT Tongyi Qianwen در طی اجلاس ابری Alibaba 2023 در صبح روز سه‌شنبه رونمایی کرد.

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

علی بابا اعلام کرد که قصد دارد بخش ابری خود را به عنوان یک شرکت سهامی عام جدا کند، در حالی که درآمدهای سه ماهه تایتان تجارت الکترونیک انتظارات را از دست داده است.

«ما در حال برداشتن گام‌های مشخصی در جهت باز کردن ارزش کسب‌وکارهایمان هستیم و خوشحالیم که اعلام کنیم هیئت مدیره ما یک انشعاب کامل از Cloud Intelligence Group را از طریق تقسیم سود سهام به سهامداران تأیید کرده است، با این هدف که این گروه به یک شرکت مستقل در فهرست عمومی تبدیل شود. دانیل ژانگ، مدیر عامل شرکت گفت.

سهام علی بابا در معاملات پیش از بازار آمریکا تا ساعت 12:38 بعد از ظهر به وقت لندن 1 درصد کاهش داشت.

در اینجا نحوه عملکرد علی بابا در این سه ماهه که در 31 مارس 2022 به پایان رسید، در مقایسه با برآوردهای اجماع Refinitiv آورده شده است:

  • درآمد: 208.2 میلیارد یوان چین (29.6 میلیارد دلار) در مقابل 210.2 میلیارد یوان مورد انتظار، 2 درصد افزایش در سال.
  • سود هر سهم کاهش یافته غیر GAAP: 1.34 یوان در مقابل 2.08 یوان مورد انتظار، 35 درصد افزایش سالانه

این گزارش اولین گزارش علی بابا از زمان تقسیم به شش واحد است و همچنین اولین گزارشی است که اعداد آن بازگشایی مجدد چین را نشان می دهد. این کشور در ماه دسامبر به طور ناگهانی به کنترل های سختگیرانه کووید مانند قرنطینه و محدودیت های سفر پایان داد.

علی بابا در گزارش روز پنجشنبه خود اعلام کرد که قصد دارد بخش ابری خود را به عنوان یک شرکت تازه وارد بورس، مشروط به تغییر ساختار دارایی‌ها، بدهی‌ها و قراردادها و تأییدیه‌های نظارتی، جدا کند.

علی بابا یک بازیگر اصلی در رایانش ابری در کشور خود است و به طور فزاینده ای به دنبال رقابت با غول های مطرح ایالات متحده مانند آمازون و مایکروسافت است.

این شرکت همچنین اعلام کرد که قصد دارد از سرمایه گذاران خارجی برای گروه تجارت دیجیتال بین المللی خود که شامل پلتفرم های خرید آنلاین Lazada و AliExpress است، پول جمع آوری کند.

علی بابا همچنین گفت که قصد دارد یک عرضه اولیه عمومی برای واحد لجستیک هوشمند Cainiao که در حال حاضر 67 درصد از سهام آن را در اختیار دارد، راه اندازی کند. IPO قرار است در 12 تا 18 ماه آینده تکمیل شود.

به گفته این شرکت، هیئت مدیره علی بابا شروع اکتشاف برای فهرست کردن کسب و کار خرده فروشی Freshippo خود را طی شش تا 12 ماه آینده تایید کرد.

شروع آهسته

رؤسای پلتفرم های بزرگ تجارت الکترونیک در ماه فوریه پیشنهاد کردند که سال با شروع ضعیفی آغاز شد و فروش کلی کالاهای فیزیکی آنلاین ضعیف باقی ماند.

بر اساس داده های اقتصادی اخیر، خرده فروشی در چین در ماه آوریل 18.4 درصد افزایش یافت. اقتصاد چین در سه ماهه اول 4.5 درصد رشد کرد و به سریع ترین سرعت در یک سال دست یافت. انتظار می رفت این عملکرد باعث افزایش فروش علی بابا شود.

این شرکت دو تا از بزرگترین سایت های خرید آنلاین در چین را اداره می کند: Taobao و Tmall. علیرغم افزایش رقابت، نتایج علی بابا همچنان یک شاخص مهم برای دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

چین تقریباً 50 درصد از معاملات خرید آنلاین جهان را تولید می کند.

ارقام درآمد پنج شنبه اولین مورد از زمانی است که علی بابا اعلام کرد که یک بازنگری اساسی در سازمان خود دارد و کسب و کار را به چندین واحد مجزا تقسیم می کند، اتفاقی که بسیاری از تحلیلگران آن را به عنوان نشانه ای از کاهش سرکوب شرکت های فناوری توسط پکن تفسیر کردند.

ساختار جدید شرکت به شش بخش تقسیم می‌شود: گروه هوش ابری، گروه تجاری Taobao Tmall، گروه خدمات محلی، لجستیک هوشمند Cainiao، گروه تجارت دیجیتال جهانی، و گروه رسانه و سرگرمی دیجیتال.

غول های فناوری چین

در همین حال، سخت‌گیری‌های نظارتی چین در دو سال گذشته در زمینه فناوری شروع به کاهش کرده است، زیرا اجرای قوانین توسط پکن قابل پیش‌بینی‌تر می‌شود.

برخی از سرمایه گذاران روی بهبودی قوی برای غول های فناوری چین شرط بندی می کنند. روز سه‌شنبه، مایکل بری از شهرت The Big Short شرط‌بندی خود را روی شرکت‌های تجارت الکترونیک چینی علی‌بابا و JD.com، سهام خود را در علی بابا دو برابر کرد و به 10.2 میلیارد دلار و دارایی JD.com خود را به 11 میلیون دلار رساند.

سرمایه‌گذاران به‌دنبال هرگونه اظهارنظر علی‌بابا درباره هوش مصنوعی بودند. این شرکت روی محصول خود به سبک ChatGPT به نام Tongyi Qianwen کار می کند.

روز چهارشنبه، مارتین لاو، رئیس Tencent، گفت که این شرکت در ساخت مدل‌های پایه، سیستم‌هایی که زیربنای چت‌ربات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT هستند، پس از گزارش رشد قابل توجه درآمد، این شرکت “پیشرفت خوبی” داشته است.