علائم هشدار دهنده جدیدی برای بازار املاک چین ظاهر می شود

ساخت و ساز یک پروژه توسعه املاک و مستغلات در نزدیکی Bund در شانگهای، چین، در 25 می 2023 در جریان است.

انتشارات آینده | انتشارات آینده | گتی ایماژ

پکن – داده‌های جدید نشان می‌دهد که بخش عظیم املاک چین، علی‌رغم نشانه‌هایی از بهبود در اوایل سال جاری، هنوز در حال تلاش برای تغییر است.

China Beige Book مستقر در ایالات متحده در گزارش ماه مه خود که روز سه شنبه منتشر شد، گفت: “در تغییری نسبت به آوریل، قیمت ها در بازار مسکن شتاب گرفت اما فروش کاهش یافت.” این بر اساس نظرسنجی شرکت تحقیقاتی از 1085 کسب و کار است که از 18 تا 25 می انجام شده است.

در این گزارش آمده است: «در املاک تجاری، هم قیمت‌گذاری و هم معاملات به شدت ضعیف شد. نتایج ضعیف در ساخت‌وساز و کاهش فعالیت‌های مالی باعث کاهش درآمد و تولید تولیدکنندگان مس در ماه می شد.»

پکن فشار خود را بر توسعه دهندگان املاک و مستغلات در سال گذشته کاهش داده است، پس از سرکوب سطح بدهی آنها در آگوست 2020. بر اساس برآوردهای مودی، بخش املاک و صنایع وابسته بیش از یک چهارم اقتصاد چین را تشکیل می دهند.

تینگ لو، اقتصاددان ارشد چینی Nomura در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد، خاطرنشان کرد: فروش خانه های جدید برای هفته منتهی به 28 می 11.8 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرد که کاهش شدیدی نسبت به رشد 24.8 درصدی هفته قبل است. این بر اساس داده های میانگین متحرک هفت روزه از Wind Information است.

در این گزارش آمده است که حجم فروش هر دو هفته نسبت به دوره مشابه در سال 2019، قبل از همه گیری، کمتر بود.

اقتصاددان می گوید که چین اکنون نباید یک بسته محرک بزرگ ارائه کند

در این گزارش آمده است که بیشتر کاهش فروش ناشی از شهرهای بزرگ چین است. از آنجایی که مردم تمایل دارند برای شغل به مراکز شهری نقل مکان کنند، آن شهرهای به اصطلاح ردیف 1 نقطه درخشانی بوده اند.

سرمایه گذاران عقب نشینی می کنند

سرمایه گذاران در سازندگان املاک چینی نیز نسبت به بازار شک و تردید بیشتری پیدا می کنند.

شاخص Markit iBoxx برای اوراق قرضه املاک و مستغلات پربازده چین به نزدیکی جایی که در ماه نوامبر معامله می شد، زمانی که پکن از طریق یک “برنامه 16 نقطه ای” از این بخش حمایت کرد، بازگشت.

تحلیلگران S&P Global Ratings در گزارشی در 22 مه گفتند، در حالی که این طرح “برای ایجاد کفی برای این بحران مفید بوده است”، هدف این طرح ها تنها حمایت از بدهی های توسعه دهندگان در سطح پروژه است.

این بدان معناست که هنوز در مورد اینکه آیا توسعه دهندگان می توانند به سرمایه گذاران برای اوراق قرضه در سطح شرکت هلدینگ بازپرداخت کنند یا خیر، وجود دارد. آنها به دنبال این هستند که آیا توسعه دهندگان می توانند پول نقد کافی از فروش ملک تولید کنند.

در ماه آوریل، تحلیلگران خاطرنشان کردند که فروش ملک ملی به 900 میلیارد یوان (126.87 میلیارد دلار) کاهش یافته است که کمتر از میانگین ماهانه 1.1 تریلیون یوان در سال گذشته است.

برای تمام سال 2023، S&P انتظار دارد فروش توسعه دهندگان چین حدود 3٪ تا 5٪ کاهش یابد – کمی بهتر از کاهش 5٪ تا 8٪ پیش بینی شده قبلی.

در این گزارش آمده است: پیش‌بینی‌های امسال بر اساس انتظارات است که فروش در شهرهای بزرگ‌تر حدود 3 درصد رشد می‌کند، در حالی که فروش در شهرهای کوچک‌تر بیش از 10 درصد کاهش نمی‌یابد.

بازار ثانویه سقوط می کند

رتبه‌بندی فیچ روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، در بازار خانه‌های ثانویه، فعالیت‌های تجاری «از آوریل با کاهش تعداد خانه‌های فهرست‌شده برای فروش، قیمت‌های درخواستی پایین‌تر و معاملات کمتر کاهش یافته است».

این کاهش رشد به دنبال یک بازگشت قوی در سه ماهه اول سال 23 است که نشان می دهد اعتماد خریداران مسکن در میان چشم انداز اقتصادی نامشخص و چشم انداز ضعیف اشتغال شکننده است.[s]”

خانه های جدید در چین معمولا قبل از اتمام ساخت آپارتمان توسط توسعه دهندگان فروخته می شود.

تحلیلگران فیچ می‌گویند: «احساسات بازار خانه‌های ثانویه را می‌توان به‌طور کلی به‌عنوان فشارسنج بخش املاک در نظر گرفت، زیرا بر خلاف بازار خانه‌های نوساز، قیمت‌گذاری و عرضه مشمول مداخله قانون‌گذاران نیستند».

به گفته تحلیلگران، فروش خانه های ثانویه نیز تا حد زیادی بر قیمت خانه های جدید تأثیر می گذارد و تخمین می زنند که بیش از نیمی از خانه های فروخته شده در بزرگترین شهرهای چین در بازار خانه های ثانویه قرار دارند.

اطلاعات بیشتر در مورد چین را از CNBC Pro بخوانید

عملکرد ضعیف در ماه می در بحبوحه امیدهای بازار برای بهبودی بالا آمده است.

یک نظرسنجی سه ماهه توسط بانک خلق چین نشان می‌دهد که علاقه مردم محلی به خرید خانه در ماه‌های آینده افزایش یافته است – و انتظارات بیشتر برای افزایش قیمت ملک.

لیو لیجی، تحلیلگر بازار در موسسه تحقیقاتی بیکه، در تفسیر کتبی سه شنبه که توسط CNBC ترجمه شد، گفت: بازار املاک و مستغلات هنوز در “دوره تعدیل” است.

لیو گفت که سیاست دولت باید انتظارات بازار را برای بهبود املاک بهبود بخشد و اشاره کرد که حتی در شهرهای بزرگ نیز می توان اقدامات بیشتری برای افزایش خرید مسکن انجام داد.