صندوق نفت نروژ می گوید شرکت هایی که آب و هوا را نادرست مدیریت می کنند ممکن است با محرومیت مواجه شوند

صندوق ثروت دولتی نروژ در دهه 1990 برای سرمایه گذاری درآمدهای مازاد بخش نفت و گاز این کشور تأسیس شد.

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

صندوق ثروت 1.4 تریلیون دلاری نروژ می‌گوید که آماده است شرکت‌ها را به دلیل مدیریت نادرست ریسک آب و هوا از سال آینده کنار بگذارد و به فشار کربن‌زدایی که سهامداران فعال از قبل بر شرکت‌ها وارد می‌کنند، بیفزاید.

این اندکی پس از آن صورت می گیرد که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جهان اعلام کرد که در نشست سالانه شورون و اکسون موبیل در روز چهارشنبه به پیشنهادهای سهامداران رأی خواهد داد.

این قطعنامه ها به دنبال آن است که شرکت های بزرگ نفتی ایالات متحده را وادار کند تا اهداف آب و هوایی خود را با توافقنامه مهم پاریس هماهنگ کنند و متعهد به کاهش مطلق انتشار کربن تا سال 2030 شوند.

صندوق نفت نروژ از حمایت از پیشنهادهای سهامداران مشابهی که در هفته های اخیر در شرکت های بزرگ نفتی اروپایی مانند BP و TotalEnergies ارائه شده بود، خودداری کرده بود.

این صندوق می‌گوید هر پیشنهاد سهامداران را به صورت جداگانه ارزیابی می‌کند و خاطرنشان می‌کند که تفاوت‌هایی بین نحوه برخورد شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی و آمریکایی با انتشار گازهای گلخانه‌ای Scope 3 ناشی از استفاده مشتریان از نفت و گازشان وجود دارد.

Carine Smith Ihenacho، مدیر ارشد حاکمیت و انطباق در مدیریت سرمایه گذاری Norges Bank، از طریق تلفن به CNBC گفت: «ما در مورد آب و هوا یک مالک فعال هستیم.

این صندوق که در دهه 1990 برای سرمایه‌گذاری درآمدهای مازاد بخش نفت و گاز نروژ تأسیس شد، سال گذشته اعلام کرد که در قبال شرکت‌هایی که موفق به اتخاذ برنامه‌های آب و هوایی معتبر نشده‌اند، موضع سخت‌تری اتخاذ خواهد کرد.

ممکن است به جایی برسد که احساس کنیم شرکت مطلقاً به ما گوش نمی‌دهد، آنها چیزی را گزارش نمی‌کنند، ما هیچ تغییری نمی‌بینیم، سپس ممکن است به فروش برسیم.

کارین اسمیت ایهناچو

مدیر ارشد حاکمیت و انطباق در مدیریت سرمایه گذاری Norges Bank

ایهناچو گفت: «ما به وضوح گفتیم که به نفع بلندمدت ما است که شرکت‌های موجود در پرتفوی ما تا سال 2050 به صفر خالص برسند، زیرا برای بازده مالی ما در بلندمدت، فکر می‌کنیم که سودمند باشد.» برنامه اقدام اقلیمی 2025 صندوق.

او افزود: “به عنوان یک مالک فعال، ما واقعاً می‌خواهیم شرکت‌ها را به سمت تعیین اهداف خالص صفر 2050 سوق دهیم و آنها را به سمت داشتن برنامه‌های انتقال معتبر سوق دهیم. منظور ما برنامه‌های انتقال مبتنی بر علم است.”

ناامیدی قابل لمس

صندوق نفت نروژ در بیش از 9000 شرکت در 70 کشور در سراسر جهان سرمایه گذاری کرده است و اذعان می کند که “شرکت ها اهمیت می دهند که چگونه در مجمع عمومی رای گیری می کنیم.”

ایهناچو گفت که ابزار اصلی صندوق در هنگام تعامل با مدیران شرکت‌ها در زمینه عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، گفتگو و رای‌گیری است، اما افزود که صندوق می‌تواند به زودی مجبور شود به فکر فروختن عقب‌مانده‌های آب و هوایی باشد.

ایهناچو گفت: “این چیزی است که ما باید در تمام مدت تعادل را حفظ کنیم.” “من فکر می کنم نقطه شروع ما این است که می خواهیم مالک باشیم و می خواهیم بر شرکت ها تأثیر بگذاریم. فروش به هیچ وجه بحران آب و هوا را حل نمی کند. شما فقط به شخص دیگری می فروشید که ممکن است کمتر به اقلیم به عنوان یک عامل اهمیت دهد. مالک نسبت به ما.»

ایهناچو گفت: “با این گفته، ممکن است به جایی برسد که احساس کنیم شرکت مطلقاً به حرف ما گوش نمی دهد، آنها چیزی را گزارش نمی کنند، ما هیچ تغییری نمی بینیم، ممکن است پس از آن بفروشیم. ممکن است تصمیم به فروش داشته باشیم.” .

او افزود: “اولین شرکتی که در لیست مشاهده یا حذف شده باشد، سال آینده یا شاید سال بعد از آن خواهد بود. ما سعی خواهیم کرد ابتدا از ابزار مالکیت خود استفاده کنیم.”

صدای تظاهرکنندگان در خارج از محل برگزاری Salle Pleyel در پاریس شنیده می‌شود که شعار می‌دهند «تمام چیزی که می‌خواهیم سقوط توتال است» و «یک، دو، سه درجه، باید از توتال تشکر کنیم».

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

این در بحبوحه احساس ناامیدی محسوس در میان فعالان اقلیم در طول فصل رای گیری نیابتی، با تظاهراتی که هم در داخل و هم خارج از محل برگزاری AGM غول های نفتی برگزار می شود، رخ می دهد.

سوزاندن سوخت های فسیلی، مانند نفت، گاز و زغال سنگ، عامل اصلی اضطراری آب و هوا است.

گروه هلندی Follow This، یک سرمایه گذار و گروه کمپین فعال کوچک، در هفته های اخیر قطعنامه هایی را در چندین شرکت بزرگ نفت ارائه کرده است که خواستار برنامه های انتقال سبز سریعتر شده است.

طغیان 30 درصدی به یک قطعنامه در مجمع عمومی شرکت TotalEnergies در هفته گذشته رای مثبت دادند، که نشان دهنده سرزنش قابل توجه استانداردهای معمول مجامع سالانه سهامداران است.

در مقایسه، حمایت از قطعنامه مشابه در AGM ماه گذشته بریتیش پترولیوم در مقایسه با 15 درصد در سال گذشته تنها 17 درصد بود، در حالی که حمایت از قطعنامه آب و هوایی ارائه شده در نشست سالانه شل در هفته گذشته 20 درصد یا همان سطح بود. مانند سال 2022.

شورون و اکسون موبیل از سهامداران خواسته اند که پیشنهادات سهامداران ارائه شده توسط Follow This در مجامع سالانه مربوطه خود را رد کنند.