شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی دو فرصت هستند: صادق وهبا

سادک وهبا، بنیانگذار I Squared Capital

عکس از سادک وهبا

چند دهه آینده برای پاسخگویی بشر به تغییرات آب و هوایی حیاتی است. آنها همچنین شاهد روند عظیم ساخت و ساز و شهرنشینی با مهاجرت میلیون ها نفر به شهرها خواهند بود.

سادک وهبا، موسس و رئیس I Squared Capital، یک شرکت مدیریت زیرساخت جهانی که در حال حاضر حدود 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی را مدیریت می کند، می گوید تلاقی این دو روند عظیم جهانی چالش های آب و هوایی بی شماری را در بر دارد – و به طور مشابه فرصت های گسترده ای برای سرمایه گذاران. در بیش از 50 کشور

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

Ordinals می تواند نشان دهنده آغاز نسل جدیدی برای بیت کوین باشد.  در اینجا چیزی است که سرمایه گذاران باید بدانند

CNBC Pro

وهبا در مصاحبه ای ویدئویی در ماه می به CNBC گفت: سرمایه گذاری در زیرساخت ها، فناوری مرتبط با آب و هوا آینده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، در حال حاضر 56 درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند. این حدود 4.4 میلیارد نفر است. بانک جهانی می‌گوید انتظار می‌رود جمعیت شهرنشینان تا سال 2050 دو برابر شود، در این زمان حدود 70 درصد مردم در شهرها زندگی خواهند کرد.

وهبا می‌گوید بزرگترین رشد شهرنشینی در هند و به طور گسترده‌تر آسیا اتفاق خواهد افتاد.

“بنابراین وقتی مردم حرکت می‌کنند، باید شهرهای بزرگ‌تر و بزرگ‌تری بسازید. آن شهرها از بتن ساخته شده‌اند. از فولاد ساخته شده‌اند. آنها به تهویه مطبوع نیاز دارند. آنها به گرمایش نیاز دارند، به برق نیاز دارند. آنها به یک اتصال پهن باند نیاز دارند. وهبا به CNBC گفت: آنها به امنیت سایبری نیاز دارند. آنها به همه چیز نیاز دارند.

این نیاز به حجم عظیمی از زیرساخت‌ها با تأثیر عمده بر آب و هوا دارد.»

اندیشکده معماری Architecture 2030 پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2060، 2.6 تریلیون فوت مربع مساحت جدید به ساختمان‌ها اضافه خواهد شد – این معادل افزودن کل ساختمان‌های شهر نیویورک به دنیا به مدت 40 سال است که بزرگترین موج ساختمانی است. رشد در تاریخ بشر

بر اساس گزارش Henley & Partners، شهر نیویورک در صدر فهرست ثروتمندترین شهرهای جهان قرار دارد.

الکساندر اسپاتاری | لحظه | گتی ایماژ

با وقوع این رشد عظیم، انواع چالش های جدید کربن زدایی به وجود خواهد آمد.

به عنوان مثال، طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، رشد فروش خودروهای الکتریکی در دهه گذشته هر سال افزایش یافته است. خودروهای الکتریکی از گاز، یک محصول سوخت فسیلی استفاده نمی‌کنند، که این موضوع یک اقلیم مثبت است.

وهبا به CNBC گفت: “اما آنها هنوز باید در جاده ها حرکت کنند. جاده از قیر ساخته شده است.”

بنابراین، اگر شهرها را بسازید، ممکن است وسایل نقلیه الکتریکی داشته باشیم که آلودگی نداشته باشند، اما خود جاده ها از مشتقات نفتی می آیند، که البته آلاینده است.

باتری‌های این خودروهای الکتریکی اغلب با لیتیوم ساخته می‌شوند که باید استخراج، حمل و نقل و پردازش شود. هر مرحله از این فرآیند یک مشکل آب و هوایی زیرساختی ایجاد می کند.

وهبا گفت: “انتقال آن از طریق بنادر، از طریق کشتی های کانتینری، کشتی های فله ای که از گازوئیل استفاده می کنند: آیا ما در مورد آن فکر کرده ایم؟ به بندر نیویورک یا بندر لس آنجلس می رسد، سپس باید پردازش شود.” سپس لیتیوم منتقل می شود “در کامیون هایی که از گازوئیل استفاده می کنند. آیا ما در مورد آن فکر کرده ایم؟”

شیلی چگونه صنعت جهانی لیتیوم را شکل می دهد

کربن زدایی با افزایش سرعت شهرنشینی مستلزم آن است که راه حل ها نه تنها تمیز، بلکه ارزان تر نیز باشند. وهبا می‌گوید کشورهای در حال توسعه که بخش بزرگی از جمعیت خود با ناامنی غذایی و گرسنگی مواجه هستند، برای راه‌حل‌های سازگار با آب و هوا گران‌تر هزینه نمی‌کنند.

این امر مستلزم نوآوری در فناوری است.

وهبه معتقد است، زمانی که اراده سیاسی و فرهنگی وجود داشته باشد، می توان سرعت نوآوری را تسریع کرد.

“خاله من در NIH است و او یک واکسن شناس است. او 40 سال متخصص واکسن بود و گفت که در سریع ترین مسیری که می توانید فکر کنید حداقل دو سال طول می کشد. نه ماه طول کشید. این به این دلیل است که ما توانستیم کامل را قرار دهیم. وهبا گفت: منابع و توجه همه دانشمندان برتر ما.

همان نوع تلاش جمعی و پول باید برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی صرف شود.

وهبا، که یکی از اعضای شورای مشورتی زیرساخت ملی رئیس جمهور بایدن است، به طور کلی از دولت بایدن به دلیل سرمایه گذاری در راه حل های آب و هوایی تمجید کرد. او می‌گوید که تلاش‌های دولت در زمینه آب و هوا “صادقانه مورد استقبال قرار نگرفته است.” وهبا گفت که پولی که صرف تلاش‌های کاهش آب و هوا می‌شود، «بسیار متحول کننده» برای اقتصاد است.

اما، او گفت، پول کافی از سوی دولت فدرال برای تحقیق و توسعه وجود ندارد. سرمایه گذاران نیز اندازه این فرصت را دست کم می گیرند.

سرمایه‌گذاری جهانی در فناوری‌های انتقال انرژی در سال 2022 به رکورد 1.3 تریلیون دلار رسید، اما اگر جهان بخواهد در مسیر به حداقل رساندن گرمایش جهانی تا 1.5 درجه سانتی‌گراد بماند، سرمایه‌گذاری سالانه باید بیش از چهار برابر شود و به بیش از 5 تریلیون دلار برسد. از آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر، که یک آژانس بین دولتی جهانی برای تحول انرژی است.

وهبا به CNBC گفت: “بازگشت های بسیار بسیار جذابی وجود دارد.” این فقط تولید باد و خورشید نیست، بلکه کل شهرها هستند که نیاز به توسعه، فرمول بندی و تفکر دوباره دارند. و این تنها با استفاده از فناوری می تواند اتفاق بیفتد.”

البته برخی از سرمایه گذاری های اقلیمی پرخطر هستند. به عنوان مثال، سرمایه گذاری در فیوژن می تواند شما را به طور غیرقابل تصوری ثروتمند کند یا ممکن است آخرین پنی خود را از دست بدهید. اما سرمایه گذاری های مطمئن تری وجود دارد که هنوز پتانسیل قوی برای سرمایه گذاران دارد.

وهبا می گوید: «فناوری که به شما امکان می دهد شارژ کنید، برق را در خانه خود قرار دهید و آن را در شبکه بفروشید، این فناوری وجود دارد. “این فناوری می تواند 4 برابر کند.”