شرکت فین‌تک کاهش 50 درصدی زیان خالص را گزارش کرده است

سباستین سیماتکوفسکی، مدیرعامل Klarna، در یک رویداد فین‌تک در لندن در روز دوشنبه، ۴ آوریل ۲۰۲۲ صحبت می‌کند.

کریس رتکلیف | بلومبرگ از طریق گتی ایماژ

Klarna، شرکت سوئدی فین‌تک که اکنون می‌خرد، بعداً پرداخت می‌کند، زیان خالص خود را در سه ماهه اول به نصف کاهش داد و پس از کاهش هزینه‌ها، بهبود قابل‌توجهی در قیمت نهایی خود ثبت کرد.

این شرکت زیان خالص 1.3 میلیارد کرون سوئد (120.7 میلیون دلار) را ثبت کرد که 50 درصد از زیان 2.6 میلیارد کرون در مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

کلارنا مجموع درآمد خالص عملیاتی را 5 میلیارد کرون سوئد گزارش کرد که نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش داشت.

سباستین سیماتکوفسکی، مدیرعامل کلارنا در بیانیه‌ای گفت: «در این سه‌ماهه ما به‌طور چشمگیری موفق به رشد GMV و درآمد شده‌ایم، همزمان با کاهش هزینه‌ها و تلفات اعتباری، و همچنین سرمایه‌گذاری بلندپروازانه در محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی».

ما در مسیر رسیدن به سودآوری در سال جاری هستیم و در عین حال خرید و پرداخت‌ها را از طریق رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی خود متحول کرده‌ایم.»

Siemiatkowski قبلاً به CNBC گفته بود که این شرکت قصد دارد در نیمه دوم سال 2023 به سودآوری دست یابد.

Klarna آخرین کاهش زیان را ناشی از کاهش تعهدات مشتریان به لطف بهبود تعهدات خود و همچنین تنوع در سایر منابع درآمد مانند بازاریابی دانست.

به گفته این شرکت، نتایج نشان می دهد که چگونه Klarna “گام های قابل توجهی” به سمت سودآوری به صورت ماهانه برداشته است.

Klarna که اکنون بیش از 150 میلیون مشتری دارد، در ماه آوریل رتبه اعتباری BBB/A-3 را با چشم انداز پایدار توسط S&P Global دریافت کرد. آژانس رتبه‌بندی در آن زمان گفت که این نشان‌دهنده «توانایی Klarna برای دفاع از موقعیت قوی تجارت الکترونیک خود در بازارهای کلیدی، بازسازی سودآوری، و «حفظ یک حفاظ سرمایه قوی» است.

نشانه‌های اولیه نشان می‌دهد که اقدامات کاهش عمیق هزینه‌های کلارنا در حال شروع به ثمر نشستن است. این شرکت در طول سال‌های 2020 و 2021 برای سرمایه‌گذاری بر رشد ناشی از همه‌گیری کووید-19، استخدام شد و مجبور شد در می 2022 در پاسخ به فشار سرمایه‌گذاران برای کاهش فعالیت‌ها، تعداد کارکنان را تقریباً 10 درصد کاهش دهد. با وجود این اقدام، هنوز هم بعداً 85 درصد از ارزش بازار خود را در یک دور تأمین مالی تابستان گذشته از دست داد.

Klarna در مشکلات خود تنها نیست. اکنون بخرید، شرکت‌های بعدی را بپردازید، که به خریداران اجازه می‌دهند پرداخت‌ها را به تاریخ بعدی موکول کنند یا اقساط پرداخت کنند، به‌ویژه تحت تأثیر احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به فناوری، در میان بدتر شدن محیط اقتصاد کلان، قرار گرفته‌اند.

فشار هوش مصنوعی

اخیراً، Klarna تمرکز خود را به سمت هوش مصنوعی معطوف کرده است. این شرکت اپلیکیشن خود را با الگوریتم توصیه‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر اصلاح کرد تا به بازرگانان خود کمک کند تا مشتریان را به طور مؤثرتری هدف قرار دهند.

Klarna قبلاً توانایی ادغام ChatGPT OpenAI را در سرویس خود با افزونه ای راه اندازی کرده بود که به کاربران امکان می دهد از چت ربات محبوب هوش مصنوعی الهام بگیرند. این شرکت گفت که هوش مصنوعی را در تجارت خود تعبیه می کند تا “بهبود کارایی داخلی و ارائه خدمات و تجربه بهتر به مشتریان”، به عنوان مثال از طریق ترجمه بلادرنگ در چت مشتری.

این شرکت اکنون برای تسهیل اجاره تعطیلات کوتاه مدت نیز تلاش کرده است. در اوایل این ماه، Klarna اعلام کرد که با Airbnb همکاری می کند تا به مشتریان این شرکت اجاره تعطیلات آنلاین اجازه دهد تعطیلات را رزرو کنند و هزینه را به صورت اقساط پرداخت کنند.