شرط بزرگ مایکروسافت در زمینه بازی های ابری همان چیزی است که معامله Activision را شکست

مایکروسافت سرمایه و زمان زیادی را برای تبدیل کردن بازی های ابری به بخش اصلی پیشنهاد بازی خود سرمایه گذاری کرده است.

پیتر سامرز | گتی ایماژ

چه زمانی مایکروسافت پیشنهاد خرید خود را اعلام کرد اکتیویژن بلیزارد با 68.7 میلیارد دلار، یکی از بزرگ‌ترین خریدها در تاریخ بازی‌های ویدیویی و بزرگترین معامله‌ای که تا به حال برای غول فناوری مستقر در ردموند واقع در واشنگتن رقم خورد.

دلایل زیادی برای خرید اکتیویژن توسط غول فناوری ایالات متحده وجود داشت. Activision مالک بسیاری از فرنچایزهای بازی محبوب است – Call of Duty، World of Warcraft و Candy Crush Saga.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

بارکلیز می‌گوید پس از مسدود شدن معامله مایکروسافت، فرصت خرید بزرگی در اکتیویژن بلیزارد وجود دارد و شاهد افزایش 30 درصدی سهام هستیم.

CNBC Pro

مایکروسافت محتوای زیادی را برای اضافه کردن به بخش بازی های ایکس باکس خود به دست خواهد آورد. و استعدادهای زیادی را به استودیوهای بازی سازی داخلی خود اضافه می کند که می توانند به توسعه بازی های جدید کمک کنند.

اما نکته کلیدی و چیزی که مایکروسافت روی آینده بازی خود شرط بندی می کند، بازی های ابری بود – و این همان چیزی است که در نهایت باعث شد تا زمانی که قانون گذاران بریتانیا تصمیم گرفتند روز چهارشنبه این معامله را مسدود کنند، آچاری برای تلاش چند میلیارد دلاری شرکت برای فرو بردن Activision ایجاد کرد.

بازی ابری چیست؟

بازی‌های ابری فناوری‌ای است که به افراد امکان می‌دهد از هر دستگاهی با اتصال به اینترنت – کنسول، رایانه شخصی، تلویزیون هوشمند یا تلفن همراه – از یک مرکز داده دوردست بازی کنند.

به طور سنتی، برای انجام یک بازی به سخت‌افزار اختصاصی مانند یک کنسول یا رایانه شخصی گران‌قیمت نیاز دارید.

با پیشرفت گوشی‌های هوشمند، اوضاع به مرور زمان بهتر شده است، و در حال حاضر حتی بازی‌های بزرگی با کیفیت استودیویی وجود دارد که می‌توان آنها را روی تلفن‌ها بازی کرد، مانند Call of Duty Mobile.

اما آنچه که بازی ابری ارائه می دهد – که آن را به یک متمایز کننده تبدیل می کند – سرویسی است که در آن می توانید مجموعه ای از عناوین را در زمان واقعی از مراکز داده از راه دور یک شرکت پخش کنید، درست مانند یک فیلم یا برنامه تلویزیونی در نتفلیکس.

مایکروسافت سرمایه و زمان زیادی را برای تبدیل کردن بازی های ابری به بخش اصلی پیشنهاد بازی خود سرمایه گذاری کرده است. این شرکت بازی‌های ابری را به عنوان یک امتیاز رایگان در محصول اشتراک Xbox Game Pass خود اضافه کرد که به افراد امکان دسترسی به عناوین زیادی را با پرداخت هزینه ماهانه می‌دهد.

بازی‌های ابری می‌تواند برای مصرف‌کنندگان در بازارهای در حال توسعه که در آن کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی بسیار گران هستند، سودمند باشد.

مایکروسافت جایگاه خود را در برابر رقبای کنسولی از دست داده است – به ویژه سونی – در طول سال ها. در آخرین نسل کنسول‌ها، سونی با دستگاه پلی‌استیشن 4 خود برنده جنگ‌های بدنام «کنسول‌ها» شد که از نظر فروش مادام‌العمر، بالاتر از ایکس‌باکس وان مایکروسافت بود.

با نسل فعلی کنسول ها که در نوامبر 2020 راه اندازی شدند، بیشتر شبیه به آن بوده است. طبق آخرین آمار فصلی، PS5 تا به امروز 32 میلیون دستگاه فروخته است.

مایکروسافت فروش واحد را در نتایج خود منتشر نمی‌کند، با این حال تخمینی از وب‌سایت داده بازی‌های ویدیویی VGC، فروش مادام‌العمر کنسول‌های Xbox Series X و S خود را در شمال ۲۰ میلیون واحد نشان می‌دهد.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، چشم‌اندازی را که این شرکت برای بازی‌های ابری در نظر دارد و ترکیب آن از Activision Blizzard در مصاحبه‌ای با Tanvir Gill از CNBC در ماه نوامبر ترسیم کرد.

مصاحبه کامل CNBC با مدیر عامل مایکروسافت ساتیا نادلا را تماشا کنید

نادلا گفت: “ما می خواهیم مردم بتوانند از بازی هایی که دوست دارند روی پلتفرم هایی که در آن بازی می کنند لذت ببرند. و این هدف ماست.”

ما عاشق کنسول، ایکس باکس، کامپیوتر شخصی، عاشق موبایل هستیم. ما عاشق xCloud هستیم که سرویس پخش جریانی است، به طوری که شما حتی می توانید در تلویزیون خود و آنچه دارید بازی کنید.

او افزود: «اکتیویژن شریک فوق‌العاده‌ای برای امروز ما است که می‌خواهیم بتوانیم همه محتوا را به‌نوعی دریافت کنیم و مطمئن شویم که در هر پلتفرمی در دسترس است.

چرا CMA نگران است

در بررسی ادغام خود که چهارشنبه منتشر شد، CMA گفت که نگران است تسلط مایکروسافت بر بازی های ابری می تواند به رقابت در آن بازار خاص آسیب برساند.

CMA در بیانیه‌ای مطبوعاتی در روز چهارشنبه گفت: «اجازه دادن به مایکروسافت برای گرفتن چنین موقعیت قدرتمندی در بازار بازی‌های ابری درست در زمانی که شروع به رشد سریع می‌کند، خطر تضعیف نوآوری را که برای توسعه این فرصت‌ها حیاتی است، خواهد داشت».

طبق گفته رگولاتور، مایکروسافت 60 تا 70 درصد از کل بازار بازی های ابری را در اختیار دارد.

CMA – علاوه بر تنظیم‌کننده‌ها و رقبای دیگر مانند سونی – می‌ترسد که مایکروسافت در آینده بتواند عناوین پرفروش Call of Duty، Warcraft و Diablo را از دیگر پلتفرم‌های بازی ابری خودداری کند.

Call of Duty جواهر تاج اکتیویژن بلیزارد است که هر سال تعداد زیادی به فروش می رسد. حالت چندنفره جنگ رویال Warzone آن به تنهایی توسط بیش از 6 میلیون نفر در 24 ساعت اول انتشار بازی شد.

این امر آن را به یک دارایی بسیار جذاب برای شرکتی مانند مایکروسافت تبدیل می کند. به آن فکر کنید مانند نینتندو اعلام کرد که قصد خرید دارد هنرهای الکترونیکیو یک سرویس اشتراک داشت که می‌توانستید ماهیانه 10 دلار برای بازی کردن هر بازی فوتبال جدید فیفا در روزی که منتشر شد پرداخت کنید.

مدیر عامل اکتیویژن بلیزارد در مورد ادغام مسدود شده: از هر نظر یک حکم ناقص بود

علاوه بر ایکس باکس، مایکروسافت همچنین مالک Azure، پلتفرم رایانش ابری است که توسط هزاران شرکت برای ذخیره سازی داده ها و نیازهای قدرت محاسباتی خود استفاده می شود.

شرکت تحلیلی Omdia در نظرات ایمیلی به CNBC گفت: “در حالی که مایکروسافت با ارائه دهندگان بازی های ابری شخص ثالث برای آوردن عناوین منتخب ABK به خدمات خود شراکت ایجاد کرده است، این بدان معنا نیست که این شرکت ها به طور پیش فرض دسترسی نامحدود به آن بازی ها را دریافت خواهند کرد.”

“هنوز شرایط مجوز، هزینه ها و شرایطی وجود خواهد داشت که اپراتورها باید بپردازند – هزینه هایی که مایکروسافت به عنوان بخشی از خود خرید به روشی متفاوت جذب کرده است.”

Omdia افزود: “مایکروسافت همچنین مالک زیرساخت Azure است که به Xbox Cloud Gaming و سایر سرویس های ابری شخص ثالث کمک می کند، که برای هر دقیقه و هر کاربر ارائه شده توسط باطن Azure پول پرداخت می کند.”

“این باید تضمین کند که ده سال بعد – زمانی که بازی های ابری بازار آدرس پذیر بسیار بیشتری دارد – مایکروسافت با هزینه های عملیاتی کمتری نسبت به خدمات رقیب روبرو خواهد شد.”

بازی ابری کامل نیست

با این حال، در نهایت، بازی های ابری هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. این فناوری برای عملکرد خوب به یک اتصال اینترنتی قوی نیاز دارد، در غیر این صورت گیمرها با کاهش عملکرد و مشکلات تاخیر مواجه می شوند.

شوترها و بازی‌های مبارزه‌ای از نظر پاسخ‌گویی به‌ویژه سخت‌تر هستند.

گوگل به طور مشخص، سرویس بازی ابری خود، Google Stadia را در سپتامبر تنها سه سال پس از راه‌اندازی به دنبال تلاش‌ها برای یافتن محصول مناسب بازار برای پلتفرم، از بین برد.

بازی های ابری نیز بازار بزرگی نیستند. بر اساس داده‌های Omdia، خدمات بازی‌های مبتنی بر فضای ابری در سال 2022 5.1 میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند که کمتر از 15 درصد از 35 میلیارد دلار فروش بازی‌های کنسولی است.

اما نگرانی CMA این است که مایکروسافت می‌تواند صنعت را به سمت جلو هدایت کند، زیرا این صنعت به یک فناوری بازار انبوه‌تر تبدیل می‌شود. طبق گزارش CMA، درآمد بازی های ابری در سال 2022 نسبت به سال قبل سه برابر شد.

Omdia گفت: «کاری که CMA انجام می‌دهد، نگاهی آینده‌نگر به این موضوع است، با در نظر گرفتن نگرانی‌های مربوط به جایی که بازی‌های ابری در آینده نسبت به اندازه کوچک امروزی آن فرود می‌آیند.

پیش‌بینی ما این است که بازی‌های ابری به سرعت در حال رشد است و درآمد آن تا سال 2026 بیش از دو برابر خواهد شد.

تماشا کردن: سه دهه پس از اختراع وب، تیم برنرز لی ایده هایی در مورد چگونگی رفع آن دارد.

سه دهه پس از اختراع وب، تیم برنرز لی ایده هایی در مورد چگونگی رفع آن دارد.