سود غول نفتی در سه ماهه اول 19 درصد کاهش یافت

غول نفتی آرامکو عربستان افت 19 درصدی در سود سه ماهه اول خود ثبت کرد

دبی، امارات متحده عربی – غول نفتی دولتی عربستان سعودی آرامکو روز سه شنبه گزارش داد که درآمدهای سه ماهه اول خود را 19 درصد کاهش داده است و درآمد خالص 31.9 میلیارد دلاری را نسبت به 39.5 میلیارد دلار در سال قبل به دلیل کاهش قیمت نفت ثبت کرده است.

تحلیلگران انتظار داشتند که در این سه ماهه شاهد کاهش سود خالص در مقایسه با سال قبل باشند، زیرا تورم و افزایش نرخ بهره بر تقاضای جهانی فشار می آورد و ترس از رکود را افزایش می دهد. با این حال، سود خالص آرامکو از انتظارات 30.5 میلیارد دلاری که توسط تحلیلگران نظرسنجی رویترز پیش بینی شده بود، پیشی گرفت.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

سهام Zscaler با راهنمایی بهتر از حد انتظار افزایش می یابد.  در اینجا نحوه بازی آن آمده است

CNBC Pro

سود خالص شرکت نسبت به سه ماهه چهارم 3.75 درصد افزایش یافته است. این گزارش می‌گوید که نتیجه ضعیف‌تر درآمد با مالیات‌های پایین‌تر و منابع مالی بیشتر و سایر درآمدها جبران می‌شود. سهام در معاملات اولیه سه شنبه در ریاض 3.2 درصد افزایش یافت.

به گفته این شرکت، سود سه ماهه اول آرامکو که در سه ماهه چهارم به 19.5 میلیارد دلار افزایش یافت، در سه ماهه دوم پرداخت خواهد شد. این جریان نقدی سه ماهه از فعالیت های عملیاتی را 39.6 میلیارد دلار و جریان نقدی آزاد را 30.9 میلیارد دلار گزارش کرد که هر دو کمی نسبت به سال قبل افزایش داشتند.

آرامکو که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، روز سه‌شنبه نیز فاش کرد که پرداخت سود سهام مرتبط با عملکرد را بیش از ۱۹.۵ میلیارد دلار آغاز خواهد کرد و بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از رقم جریان نقد آزاد خود را هدف قرار خواهد داد. این سود به صورت سه ماهه و با صلاحدید هیئت مدیره شرکت و بسته به عملکرد شرکت پرداخت خواهد شد.

یک سکوی حفاری دریایی در آب‌های کم‌عمق در میدان نفتی دریایی منیفا، که توسط عربستان سعودی آرامکو، در مانیفا، عربستان سعودی، در روز چهارشنبه، 3 اکتبر 2018 اداره می‌شود، قرار دارد.

سایمون داوسون | بلومبرگ | گتی ایماژ

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو بر ارزش استراتژی پایین دستی خود تاکید کرد که باعث شده این شرکت سرمایه گذاری زیادی در عملیات پتروشیمی و سایر عملیات ها داشته باشد.

ناصر گفت: «ما از فناوری‌های پیشرفته برای افزایش ظرفیت مایع به مواد شیمیایی و برآورده کردن تقاضای پیش‌بینی‌شده برای محصولات پتروشیمی استفاده می‌کنیم.»

ناصر بر اهمیت تداوم هیدروکربن ها برای نیازهای انرژی جهان تاکید کرد و افزود: “ما معتقدیم نفت و گاز برای آینده قابل پیش بینی اجزای حیاتی ترکیب انرژی جهانی باقی خواهند ماند.”

او گفت که این شرکت با افزایش ظرفیت خود “به جلو حرکت می کند” و “چشم انداز بلندمدت آن بدون تغییر باقی می ماند.”

آرامکو رکورد درآمد خالص 161.1 میلیارد دلاری را برای سال 2022 در ماه مارس ثبت کرد که نسبت به سال گذشته 46.5 درصد افزایش داشته است.

کاهش قیمت نفت

شرکت صنایع پایه عربستان سعودی (SABIC) که یکی از بزرگترین شرکت های پتروشیمی جهان است و 70 درصد متعلق به آرامکو است، در این ماه شاهد کاهش 90 درصدی سود خالص سه ماهه اول خود بود و هشدار داد که حاشیه سود در میان ظرفیت های جدید تحت فشار باقی خواهد ماند. افزایش نرخ بهره و عدم اطمینان در مورد رشد جهانی.

قیمت نفت و گاز در ابتدای سال 2022 افزایش یافت و تحریم‌های غرب علیه روسیه پس از تهاجم گسترده این کشور به اوکراین که پیوسته دسترسی به ذخایر نفت خام را کاهش داد. اما امسال، تا کنون، داستان متفاوتی را برای قیمت ها بیان می کند.

قیمت نفت خام بین‌المللی برنت نسبت به امروز 9 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 17 درصد کاهش یافته است. این سقوط از ترکیبی از نگرانی های اقتصادی ناشی می شود.

در اوایل ماه جاری، فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را یک چهارم درصد افزایش داد و نگرانی سرمایه گذاران را در مورد کاهش رشد اقتصادی که می تواند تقاضای انرژی را کاهش دهد، افزایش داد.

«فشار ناشی از اقدامات ضد تورمی که توسط فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا انجام شده است [European Central Bank]اد مورس، رئیس جهانی تحقیقات کالای سیتی، در یادداشتی در این هفته نوشت.

– لی یانگ شان از CNBC در این گزارش مشارکت داشت.