سهام فناوری به دلیل شوق هوش مصنوعی، کاهش نرخ افزایش نرخ ها، بازگشته است

Jen-Hsun Huang، رئیس و مدیر اجرایی Nvidia Corp.، در جریان رویداد این شرکت در کنگره جهانی موبایل آمریکا در لس آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده، در روز دوشنبه، 21 اکتبر 2019، سخنرانی می کند.

پاتریک تی فالون | بلومبرگ | گتی ایماژ

سقف بدهی را فراموش کنید. سرمایه گذاران فناوری در حالت خرید هستند.

را نزدک کامپوزیت پنجمین رشد هفتگی متوالی خود را در روز جمعه به پایان رساند و در پنج روز گذشته 2.5 درصد جهش کرد و اکنون 24 درصد در سال جاری رشد کرده است که بسیار از سایر شاخص های اصلی ایالات متحده پیشی گرفته است. S&P 500 برای سال 9.5 درصد افزایش یافته و میانگین صنعتی داوجونز اندکی کاهش یافته است.

هیجان در اطراف تراشه ساز انویدیا گزارش درآمدهای انفجاری و موقعیت رهبری آن در فناوری هوش مصنوعی باعث رشد این هفته شد، اما سرمایه گذاران نیز سهام این شرکت را به دست آوردند. مایکروسافت، متا و الفباکه هر کدام داستان هوش مصنوعی خود را برای گفتن دارند.

و با افزایش خوش‌بینی مبنی بر اینکه قانون‌گذاران به توافقی برای افزایش سقف بدهی نزدیک شده‌اند، و فدرال رزرو ممکن است سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد، بازار سهام امسال کمتر شبیه به سال 2022 و بیشتر شبیه به بازارهای شاد فناوری شده است. دهه قبل از آن

ویکتوریا گرین، مدیر ارشد سرمایه گذاری G Squared Private Wealth، صبح روز جمعه در مصاحبه ای با CNBC در “Worldwide Exchange” گفت: “تمرکز در این سهام های فناوری با ارزش بالا جایی برای حضور در این بازار بوده است.” شما نمی توانید پتانسیل هوش مصنوعی را انکار کنید، نمی توانید قدرت درآمدی که این شرکت ها دارند را انکار کنید.

گرین: به دلیل قدرت درآمد و پتانسیل هوش مصنوعی، افزایش فناوری احتمالاً ادامه خواهد داشت

برای شروع سال، موضوع اصلی در فناوری اخراج و کاهش هزینه ها بود. بسیاری از بزرگترین شرکت ها در این صنعت، از جمله متا، آلفابت، آمازون و مایکروسافت هزاران شغل را پس از سال 2022 برای رشد درآمد و قیمت سهام حذف کردند. در گزارش‌های درآمد، آن‌ها بر کارایی و توانایی‌شان برای «انجام بیشتر با کمتر» تأکید کردند، موضوعی که در میان جمعیت وال استریت طنین‌انداز می‌شود.

اما اکنون که شرکت‌ها در حال به نمایش گذاشتن کاربردهای دنیای واقعی این فناوری که مدت‌ها مدعی شده‌اند، سرمایه‌گذاران تمرکز خود را به هوش مصنوعی معطوف کرده‌اند. OpenAI پس از انتشار ربات چت ChatGPT در سال گذشته منفجر شد و بزرگترین سرمایه گذار آن، مایکروسافت، در حال تعبیه فناوری اصلی در بسیاری از محصولات است.

در همین حال، گوگل در هر فرصتی مدل هوش مصنوعی رقیب خود را تبلیغ می‌کند و مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، ترجیح می‌دهد به سهامداران در مورد پیشرفت‌های هوش مصنوعی شرکتش بگوید تا تلاش‌های متاورز پولساز شرکت.

وارد Nvidia شوید.

این سازنده تراشه که به دلیل واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) خود که قدرت بازی‌های ویدیویی پیشرفته را تامین می‌کنند، شناخته شده است، بر موج هوش مصنوعی سوار است. سهام در این هفته 25 درصد افزایش یافت و به یک رکورد رسید و پس از اینکه سود سه ماهه اول بالاتر از برآوردها بود، ارزش بازار شرکت را به نزدیک به 1 تریلیون دلار رساند.

سهام انویدیا در حال حاضر 167 درصد در سال جاری افزایش یافته است و در صدر همه شرکت های S&P 500 قرار دارد. سه برنده بعدی این شاخص نیز شرکت های فناوری هستند: Meta، میکرو دستگاه های پیشرفته و نیروی فروش.

داستان انویدیا بر اساس اتفاقات آینده است، زیرا درآمد آن در سه ماهه اخیر نسبت به سال قبل 13 درصد کاهش یافته است زیرا به دلیل افت 38 درصدی در بخش بازی‌ها. اما پیش‌بینی فروش این شرکت برای سه ماهه جاری تقریباً 50 درصد بیشتر از تخمین‌های وال استریت بود و جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا گفت که انویدیا شاهد افزایش تقاضا برای محصولات مرکز داده خود است.

انویدیا گفت که فروشندگان ابری و شرکت‌های اینترنتی در حال خرید تراشه‌های GPU و استفاده از پردازنده‌ها برای آموزش و استقرار برنامه‌های هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT هستند.

برنت براسلین، تحلیلگر Piper Sandler که شرکت‌های ابری و نرم‌افزاری را پوشش می‌دهد، در مصاحبه جمعه با CNBC “Squawk on the Street” گفت: “در این مرحله از چرخه، من فکر می‌کنم واقعا مهم است که با اجماع مبارزه نکنیم.”

براسلین گفت: «اجماع این است که در مورد هوش مصنوعی، هر چه بزرگتر می شود، بزرگتر می شود. و من فکر می کنم که این بهترین راه برای اجرای روندهای هوش مصنوعی خواهد بود.

مایکروسافت که Bracelin خرید آن را توصیه می‌کند، در این هفته 4.6 درصد رشد کرد و اکنون 39 درصد در سال افزایش یافته است. متا در هفته 6.7 درصد افزایش یافت و پس از از دست دادن تقریباً دو سوم ارزش خود در سال گذشته، در سال 2023 بیش از دو برابر شده است. الفبا در این هفته 1.5 درصد افزایش یافت و افزایش آن در سال را به 41 درصد رساند.

یکی از بزرگترین مشکلات سهام فناوری در سال گذشته، افزایش مداوم نرخ بهره بانک مرکزی بود. این افزایش ها تا سال 2023 ادامه یافت و محدوده هدف صندوق های فدرال به 5 تا 5.25 درصد در اوایل ماه مه رسید. اما در آخرین جلسه فدرال رزرو، برخی از اعضا اعلام کردند که انتظار دارند کاهش رشد اقتصادی نیاز به تشدید بیشتر را برطرف کند.

سیاست های پولی کمتر تهاجمی به عنوان یک نشانه صعودی برای دارایی های فناوری و سایر دارایی های پرریسک تلقی می شود که معمولاً در یک محیط نرخ باثبات تر عملکرد بهتری دارند.

با این حال، برخی از سرمایه گذاران نگران هستند که افزایش فناوری با توجه به آسیب پذیری هایی که در اقتصاد و دولت باقی مانده است، بیش از حد پیش رفته است. کنگره تقسیم شده با نزدیک شدن به ضرب الاجل اول ژوئن وزارت خزانه داری، توافق سقف بدهی را دشوار می کند. نماینده مذاکره کننده جمهوری خواه، گرت گریوز از لوئیزیانا، بعدازظهر روز جمعه در کاپیتول به خبرنگاران گفت: “ما همچنان مسائل مهمی داریم که شکاف را بر روی آنها پر نکرده ایم.”

جانت یلن، وزیر خزانه داری روز جمعه گفت که ایالات متحده احتمالاً ذخایر کافی برای جلوگیری از نکول بدهی احتمالی تا 5 ژوئن خواهد داشت.

آلی مک کارتنی، مدیر عامل UBS Private Wealth Management، روز جمعه به CNBC “Squawk on the Street” گفت که پس از بهبود اخیر در سهام فناوری، “احتمالاً زمان آن رسیده است که بخشی از آن را از روی میز حذف کنیم.” او گفت که گروه او زمان زیادی را صرف نگاه کردن به بازار سرمایه گذاری و مکان هایی که معاملات در حال انجام است، کرده اند و آنها متوجه کف شفاف شده اند.

مک کارتنی گفت: “شما یا هوش مصنوعی هستید یا در حال حاضر نیستید.” ما واقعاً باید آماده باشیم تا ببینیم که آیا سقف بدهی بی‌نقصی به دست نمی‌آوریم، اگر به یک فرود بی‌نقص نخواهیم رسید، این به چه معناست، زیرا در این نوع سطوح، ما قطعاً در ایالات متحده قیمت‌گذاری می‌کنیم. توجه ویژه به همه چیز وجود دارد و به نظر می رسد که این مکان به شدت مخاطره آمیزی است که می توان خطرات آن را تهدید کرد.”

تماشا کردن: مصاحبه کامل CNBC با آلی مک کارتنی از UBS

مصاحبه کامل CNBC با آلی مک کارتنی از UBS را تماشا کنید