سناتورها از تسلا خواسته اند تا به داوری برای کارمندان و مصرف کنندگان پایان دهد

گروهی از سناتورهای عمدتا دموکرات فشار آوردند تسلا ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، روز دوشنبه در نامه‌ای به استفاده شرکت از شروط داوری اجباری در قراردادهای کارکنان و مشتریان پایان داد.

تسلا مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ، کارگران را ملزم می‌کند که در صورت استخدام، هر کجا که قانونی است، قرارداد داوری امضا کنند. این به این معنی است که برای صحبت آزادانه در دادگاه، جایی که سخنرانی آنها بخشی از سابقه عمومی می شود، کارگران باید ابتدا از یک قاضی معافیت از توافقنامه داوری دریافت کنند.

سناتورها نوشتند که چنین بندهایی به شکایات کارگران در مورد تبعیض نژادپرستانه و سایر شرایط بد کاری اجازه داده است که از دید عموم پنهان بماند. این گروه شامل سناتور ریچارد بلومنتال، دی-کان. شرود براون، دی اوهایو؛ دیک دوربین، D-Ill. اد مارکی، D-Mass. جف مرکلی، دی-اور. برنی سندرز، I-Vt. و الیزابت وارن، D-Mass.

در این نامه به جزئیات شکایت‌های تبعیض علیه تسلا اشاره شده است که در آن کارگران سیاه‌پوست می‌گویند که مرتباً با تبعیض نژادپرستانه در محل کارشان مواجه می‌شوند و زنانی که در تسلا کار می‌کردند، شیء‌گرایی آشکار و آزار و اذیت توسط همکاران مرد را گزارش کرده‌اند، بدون اینکه از جانب مدیریت حمایت شود. EEOC، یک آژانس فدرال که مسئول اجرای قوانین حقوق مدنی علیه تبعیض در محل کار است، قبلاً یک نتیجه را علیه تسلا منتشر کرده است، شرکتی که در ژوئن سال گذشته فاش شد.

سناتورها نوشتند که به نظر می رسد کارگران کارخانه تسلا در فرمونت کالیفرنیا در سال گذشته حداقل پنج برابر بیشتر از کارگران کارخانه های مشابه که توسط شرکت های دیگر اداره می شوند، پرونده های حقوقی تبعیض مطرح کرده اند.

قانونگذاران نوشتند: «اما تنها تعداد کمی از این پرونده‌ها توانسته‌اند در دادگاه زنده بمانند و اکثر آنها به دنبال درخواست‌های تسلا برای اجبار داوری مجبور به خروج از دادگاه شدند.» جزئیاتی که این پرونده ها ادعا می کنند – که برخی از آنها را در بالا ذکر کردیم – نگرانی های قابل توجهی را در مورد همدستی و مشارکت مدیریت تسلا در شرایط تبعیض آمیز، بلکه همچنین تعداد بی شمار شکایات دیگری که محرمانه باقی می مانند، ایجاد می کند.

قانونگذاران نوشتند که بندهای داوری اجباری در قراردادهای مصرف کننده به طور مشابه جزئیات مهمی درباره ایمنی خودرو و شیوه های تجاری تسلا را از مردم پنهان کرده است.

آنها گفتند: «مردم شایستگی ثبت کامل شکایات ایمنی در مورد وسایل نقلیه تسلا را دارند.» و افزودند که در حالی که بندهای قراردادهای مشتریان از نظر تئوری به مشتریان اجازه می دهد از داوری اجباری انصراف دهند، به ندرت این کار را انجام می دهند و اساساً تفاوت را مبهم می کند.

نگرانی ویژه برای سناتورها شکایات مصرف کنندگان از ترمز فانتوم بود که در خودروهای تسلا رخ داد.

فراتر از انتخاب‌های ناقص طراحی، به نظر می‌رسد خودروهای تسلا با مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کنند: فرمان دو خودروی تسلا در حین کار به دلیل گم شدن پیچ و مهره نگهدارنده سقوط کرده است، که NHTSA اخیراً تحقیقاتی را در مورد آن آغاز کرده است، در حالی که به نظر می‌رسد خودروی دیگری به‌طور خودجوش در حال کار است. احتراق،” آنها نوشتند. اما از آنجایی که رانندگان تسلا، به عنوان یک واقعیت عملی، مشمول قراردادهای داوری محرمانه هستند، ما و مردم – از جمله خریداران بالقوه – نمی‌دانیم که چه شکایت‌هایی ممکن است قبلاً انجام شده باشد و چه مشکلات احتمالی ایمنی با وسایل نقلیه تسلا ممکن است وجود داشته باشد. وجود داشته باشد.”

قانونگذاران علاوه بر درخواست از تسلا مبنی بر پایان دادن به بندهای داوری در قراردادهای کارمندان و مصرف کنندگان و توقف ارائه درخواست برای اجبار داوری در دادگاه، از تسلا اطلاعات دقیق در مورد شیوه های داوری خود خواستند.

به عنوان مثال، سناتورها پرسیدند که تسلا از سال 2012 تاکنون چند شکایت در مورد آزار و اذیت نژادی، تبعیض و تلافی جویانه از کارگران دریافت کرده است و چه تعداد از آنها حل و فصل شده یا به داوری رفته اند. آنها همین جزئیات را در مورد شکایات آزار جنسی از کارگران تسلا خواستند.

سناتورها همچنین خواستار اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه زمانی تسلا امکان انصراف از داوری اجباری را برای مصرف‌کنندگان اضافه کرده است و چه تعداد واقعاً توانسته‌اند این کار را از نظر تاریخی انجام دهند، خواستند.

سناتورها به دنبال اطلاعات دقیقی در مورد انواع شکایات مربوط به خودرو از مشتریان دریافت کردند، سخت افزار و نرم افزاری که در آن شکایات نقش داشت، چه تعداد از آنها قبل از داوری حل و فصل شدند و چه تعداد از شکایاتی که به داوری رفتند به نفع مصرف کننده یافت شدند.

پل بلند، مدیر اجرایی عدالت عمومی، گروه حمایت از مصرف کننده، می گوید: داوری اجباری یک رویه رایج در میان نمایندگی های خودروهای نو و دست دوم است. با این حال، تسلا خودروهای خود را مستقیماً به مصرف‌کنندگان می‌سازد و می‌فروشد، بنابراین بندهای داوری اجباری آن بیش از حد معمول در مورد فروش خودرو را پوشش می‌دهد.

بلاند گفت: “برای من بسیار منطقی است که سناتورها روی این موضوع تمرکز کنند. تسلا از بندهای داوری به عنوان تاکتیکی برای دور کردن افراد به انجمنی استفاده می کند که برای شرکت بسیار تقلب شده است.”

مدافع قدیمی مصرف‌کننده، داوری را به عنوان یک سیستم مخفی می‌داند که یافتن آنچه برای افراد در موارد مرتبط قبلی رخ داده است را برای مصرف‌کنندگان سخت‌تر می‌کند. بلند همچنین گفت که داوری، تشکیل دعوای دسته جمعی یا حتی انتخاب آگاهانه در مورد جایی که می خواهند کسب و کار خود را انجام دهند را برای مصرف کنندگان دشوارتر می کند.

نامه کامل را اینجا بخوانید.

مشترک CNBC در یوتیوب شوید.