سم آلتمن و دیگر رهبران فناوری هشدار می دهند که هوش مصنوعی خطر انقراض انسان را به همراه دارد

برنامه مایکروسافت بینگ در این تصویر عکس در 30 مه 2023 در ورشو، لهستان در حال اجرا بر روی یک آیفون دیده می شود. (عکس از Jaap Arriens/NurPhoto از طریق Getty Images)

Jaap Arriens | نورعکس | گتی ایماژ

کارشناسان صنعت و رهبران فناوری در نامه ای سرگشاده اعلام کردند که هوش مصنوعی ممکن است منجر به انقراض انسان شود و کاهش خطرات مرتبط با این فناوری باید یک اولویت جهانی باشد.

در بیانیه روز سه‌شنبه آمده است: «کاهش خطر انقراض ناشی از هوش مصنوعی باید در کنار سایر خطرات اجتماعی مانند همه‌گیری‌ها و جنگ هسته‌ای یک اولویت جهانی باشد.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

چرا این سهام تراشه می تواند Nvidia بعدی باشد

CNBC Pro

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI سازنده ChatGPT، و همچنین مدیران اجرایی از گوگلبازوی هوش مصنوعی DeepMind و مایکروسافت از جمله کسانی بودند که از بیانیه کوتاه مرکز ایمنی هوش مصنوعی حمایت و امضا کردند.

این فناوری در ماه‌های اخیر پس از انتشار چت بات ChatGPT برای استفاده عمومی در ماه نوامبر و متعاقباً ویروسی شدن سرعت خود را افزایش داده است. تنها دو ماه پس از راه اندازی، به 100 میلیون کاربر رسید. ChatGPT با توانایی خود در ایجاد پاسخ‌های انسانی به درخواست‌های کاربران، محققان و عموم مردم را شگفت‌زده کرده است و نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین مشاغل و تقلید از انسان شود.

در بیانیه روز سه‌شنبه آمده است که بحث‌های فزاینده‌ای درباره «طیف گسترده‌ای از خطرات مهم و فوری ناشی از هوش مصنوعی» وجود دارد.

اطلاعات بیشتر در مورد فناوری و رمزنگاری را از CNBC Pro بخوانید

اما اعلام کرد که می‌تواند «اظهار نگرانی در مورد برخی از جدی‌ترین خطرات هوش مصنوعی پیشرفته» دشوار باشد و هدف آن غلبه بر این مانع و باز کردن بحث‌ها است.

ChatGPT مسلما باعث آگاهی و پذیرش بیشتر هوش مصنوعی شده است زیرا شرکت های بزرگ در سراسر جهان برای توسعه محصولات و قابلیت های رقیب رقابت می کنند.

آلتمن در ماه مارس اعتراف کرده بود که از هوش مصنوعی «کمی ترسیده است» زیرا نگران است که دولت‌های مستبد این فناوری را توسعه دهند. دیگر رهبران فناوری مانند ایلان ماسک تسلا و سابق اریک اشمیت، مدیر عامل گوگل، در مورد خطراتی که هوش مصنوعی برای جامعه ایجاد می کند، هشدار داده است.

در نامه‌ای سرگشاده در ماه مارس، ماسک، یکی از بنیانگذاران اپل، استیو وزنیاک و چندین رهبر فناوری از آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی خواستند تا سیستم‌های آموزشی قدرتمندتر از GPT-4 را که آخرین مدل زبان بزرگ OpenAI است، متوقف کنند. آنها همچنین خواستار توقف شش ماهه در چنین توسعه پیشرفته شدند.

هوش مصنوعی به طور گسترده ای به بازار سهام ضربه می زند زیرا درآمدها شفاف می شوند

در این نامه آمده است: «سیستم‌های هوش مصنوعی در حال حاضر در حال تبدیل شدن به رقابت با انسان در وظایف عمومی هستند.

“آیا ما باید تمام مشاغل، از جمله مشاغل را به طور خودکار کنار بگذاریم؟ آیا باید ذهن های غیر انسانی را توسعه دهیم که ممکن است در نهایت از تعداد، پیشی گرفته، منسوخ و جایگزین ما شوند؟ آیا باید در خطر از دست دادن کنترل تمدن خود باشیم؟” نامه پرسید.

هفته گذشته، اشمیت همچنین به طور جداگانه در مورد “خطرات وجودی” مرتبط با هوش مصنوعی با پیشرفت فناوری هشدار داد.