سرمایه گذار اولیه DeepMind می گوید: ما از هوش مصنوعی سطح انسانی فاصله داریم

این تصویر عکس نشان‌واره ChatGPT را در دفتری در واشنگتن دی سی در ۱۵ مارس ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

استفانی رینولدز | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

به گفته یکی از سرمایه گذاران اولیه در آزمایشگاه تحقیقاتی DeepMind، با وجود پیشرفت های سریع در این فناوری، هنوز تا رسیدن به هوش مصنوعی در سطح انسانی فاصله داریم.

همایون شیخ، سرمایه گذار موسس در استارتاپ هوش مصنوعی DeepMind، که اکنون متعلق به شرکت است، می گوید: «از نظر هوش عمومی مصنوعی، OpenAI، چیزهای ChatGPT: مثل این است که بگوییم قرار است به ماه بپریم. گوگل، در مصاحبه ای به CNBC گفت.

“ما یک پرش بزرگ انجام دادیم، اما هنوز به ماه نرسیده ایم.”

شیخ که در سال 2011 حدود 1.3 درصد از سهام DeepMind را در اختیار داشت، گفت که مدل‌های زبان بزرگ (LLM) مانند مدل‌های توسعه یافته توسط شرکت OpenAI تحت حمایت مایکروسافت، اگرچه چشمگیر هستند، اما سال‌های نوری از به اصطلاح هوش عمومی مصنوعی یا AGI فاصله دارند.

AGI اغلب به عنوان جام مقدس هوش مصنوعی شناخته می شود. این یک سیستم فرضی است که قادر به تکمیل هر کاری در سطح یک انسان است.

این بسیار زیاد است: گوگل هنوز متولد نشده است، اما یاهو متولد شده است.

همایون شیخ

مدیر عامل، Fetch.ai

Humayun که اکنون یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی و استارتاپ بلاک چین Fetch.ai است، گفت: «من واقعاً AGI را با تمام شرکت های بزرگ مدل زبانی که در حال ظهور هستند مقایسه می کنم.

“آنها بسیار محدود هستند. اینکه چگونه آنها را وادار به انجام برخی کارها می کنید هنوز در مراحل اولیه است.”

او افزود: «این خیلی زیاد است: گوگل هنوز متولد نشده است، اما یاهو متولد نشده است.

نظرات او در حالی است که آلفابت مادر گوگل، DeepMind را با Google Brain، بخشی از بخش تحقیقاتی غول اینترنتی ایالات متحده، ادغام کرد.

گوگل در حال رقابت با مایکروسافت و سایر شرکت های فناوری در زمینه هوش مصنوعی است. مایکروسافت با سرمایه گذاری خود در OpenAI و گنجاندن فناوری LLM این شرکت در مرورگر Bing و سایر محصولات خود، گام های بزرگی برداشته است.

اوایل این هفته، دمیس حسابیس، بنیانگذار DeepMind، به وال استریت ژورنال گفت که ممکن است نوعی از AGI «در چند سال آینده» امکان پذیر شود.

شیخ گفت که برای حسابیس “احترام زیادی” قائل است و این کارآفرین “بسیار از اخلاق هوش مصنوعی آگاه است.”

شیخ گفت: “یکی از اولین چیزهایی که او همیشه مطرح می کرد این بود که چگونه آن را کنترل کنیم؟ چگونه این مرز را در اطراف آن قرار دهیم و مطمئن شویم که هوش مصنوعی از کنترل خارج نمی شود؟”

گوگل در سال 2014 شرکت DeepMind را به مبلغ 500 میلیون دلار خریداری کرد و در تلاش است تا تجارت خود را با دو برابر کردن هوش مصنوعی تقویت کند تا بتواند از تهدیدات OpenAI برای واحد جستجوی اصلی خود جلوگیری کند. گوگل در ماه مارس جایگزین چت بات خود را برای ChatGPT، Bard، راه اندازی کرد.

پتانسیل عظیم هوش مصنوعی در توانایی آن برای تولید محتوای کاملاً جدید از درخواست های کاربر دیده می شود. مردم از این فناوری برای ایجاد همه چیز از شعر گرفته تا تصاویر عجیب و غریب و تریلرهای فیلم استفاده کرده اند، در حالی که بچه ها از آن برای کمک به انجام تکالیف خود استفاده می کنند.

با این حال، کارشناسان نگرانی خود را در مورد خطرات هوش مصنوعی پیچیده ابراز کرده اند، اما گروهی از رهبران فناوری از جمله ایلان ماسک و استیو وزنیاک خواستار ممنوعیت شش ماهه توسعه هوش مصنوعی پیشرفته تر از GPT-4، آخرین نسخه از OpenAI عظیم هستند. نرم افزار پردازش زبان

تماشا کردن: آیا شبیه‌سازی‌های ChatGPT چین می‌توانند در مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی بر آمریکا برتری پیدا کنند؟

آیا شبیه‌سازی‌های ChatGPT چین می‌توانند در مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی بر آمریکا برتری پیدا کنند؟