ریزش شدید نفت بازارها را شگفت زده کرده است. اما برخی از معامله گران اکنون قیمت ها را پایین می بینند

نمای هوایی از دکل جک آپ نفت و گاز در حیاط برای نگهداری با کشتی های بسیاری در سنگاپور. قیمت نفت در هفته گذشته شاهد سه کاهش هفتگی متوالی بود که طولانی ترین دوره زیان دهی در سال جاری را رقم زد.

Chain45154 | لحظه | گتی ایماژ

به گفته تحلیلگرانی که پیش‌بینی می‌کنند که افزایش چشمگیرتری در سه ماهه آینده در کار است، کاهش اخیر قیمت نفت در حال کاهش است.

قیمت نفت در هفته گذشته سومین کاهش هفتگی متوالی خود را تجربه کرد و طولانی‌ترین دوره زیان را در سال جاری رقم زد. با این حال، به گفته برخی ناظران بازار، ممکن است به زودی این اتفاق بیفتد.

اد مورس، رئیس جهانی تحقیقات کالای سیتی، گفت: «اکنون قطعاً به نظر می رسد که آنها در پایین ترین سطح هستند – نشانه های متعددی از آن وجود دارد.

“موجودی‌ها در ماه‌های اول و دوم سال بسیار ساخته شده‌اند، و سپس از بین رفته‌اند.

وی افزود که بازارها در حال حاضر با تاثیر کاهش تولید اخیر اوپک پلاس مواجه هستند و جهان در حال حرکت به سمت فصل تقاضای بالاتر است. ماه گذشته، کارتل نفت اعلام کرد که تولید خود را 1.16 میلیون بشکه در روز کاهش می دهد. کاهش تولید در ماه مه اعمال شد و تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت. کاهش تولید باعث شد برخی از تحلیلگران هشدار دهند که ممکن است قیمت ها تا سه رقمی افزایش یابد که محقق نشد.

مورس گفت: “ما نسبت به آنچه در سه ماهه اول رخ داد، به سه ماهه دوم و سوم مثبت تر نگاه می کنیم.”

شرکت خدمات مالی ANZ همچنین معتقد است که رکود نفت می تواند به زودی به پایان برسد و تقاضای جهانی نفت به میزان 2 میلیون بشکه در روز رشد کند و بازار را در طول سال 2023 کمتر از حد عرضه کند.

انقباض بازار نفت در نیمه دوم سال 2023 اکنون بیشتر به اوپک پلاس، به ویژه روسیه متکی خواهد بود.

ویوک دار

بانک مشترک المنافع استرالیا

این بانک در گزارش تحقیقاتی مورخ 8 مه نوشت: «کاهش تولید اوپک پلاس و افزایش تقاضای چین احتمالاً تقاضای کندتر در جاهای دیگر را خنثی می‌کند… بنابراین، ما انتظار داریم که قیمت‌ها به زودی به پایین‌تر برسد».

به همین ترتیب، گلدمن ساکس پیش بینی خود را برای افزایش قیمت نفت خام حفظ کرده است.

بانک سرمایه گذاری در گزارشی که در آخر هفته منتشر شد، اعلام کرد: پیش بینی ما همچنان این است که برنت تا دسامبر به 95 دلار در هر بشکه و تا آوریل 2024 به 100 دلار در هر بشکه افزایش یابد، زیرا انتظار داریم کسری های زیادی در نیمه دوم سال داشته باشیم.

شاخص جهانی برنت روز دوشنبه با 1.74 درصد افزایش به 76.61 دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1.92 درصد به 72.71 دلار در هر بشکه رسید.

لغزش تیز روغن

برنت تا جمعه گذشته 8 درصد کاهش داشته است. بر اساس داده‌های Refinitiv، در روز چهارشنبه، این بنچمارک به 72.33 دلار بسته شد که پایین‌ترین رقم از دسامبر 2021 بود. در همین راستا، وست تگزاس اینترمدیت از سال تا به امروز 11 درصد کاهش داشته است.

لغزش قیمت ها به تلاقی نگرانی های اقتصادی نسبت داده می شود.

چهارشنبه گذشته، فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را یک چهارم درصد افزایش داد و این نگرانی سرمایه گذاران را در مورد کاهش رشد اقتصادی که می تواند تقاضای انرژی را کاهش دهد، افزایش داد.

«فشار ناشی از اقدامات ضد تورمی که توسط فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا انجام شده است [European Central Bank]مورس در ایمیلی نوشت: “، منجر به رشد ضعیف تقاضا برای بیشتر کشورهای OECD شده است و خطرات رکود در پیش است.”

ماه گذشته، اوپک پلاس اعلام کرد که تولید خود را 1.16 میلیون بشکه در روز کاهش می دهد. این کاهش در ماه مه اجرایی شد و تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت.

بلومبرگ | گتی ایماژ

علاوه بر این، انقباض غیرمنتظره در فعالیت‌های تولیدی ماه آوریل چین نیز سایه‌ای از تردید را در مورد بهبود تقاضای کالا در این کشور ایجاد کرد.

بانک مشترک المنافع استرالیا در یادداشت روزانه مورخ 8 مه نوشت: «این روایت که بازارهای نفت اواخر امسال به دلیل افزایش تقاضای چین تنگ خواهند شد، به چالش کشیده شده است.

Vivek Dhar از CBA نوشت: بازار نفت در نیمه دوم 2023 به شدت به اوپک پلاس، به ویژه روسیه متکی خواهد بود.

و تولید نفت مسکو انعطاف پذیرتر از حد انتظار بوده است.

کانگ وو، رئیس بخش تقاضای جهانی و تحلیل آسیایی S&P می‌گوید: «تولید و صادرات نفت روسیه با وجود اعلام کاهش تولید 500 هزار بشکه‌ای در روز مقاوم بوده است».

ویشنو واراتان از میزوهو در یادداشتی به تاریخ 8 مه نوشت: افت اخیر یادآور نوسانات نزولی در ماه مارس است و “مجبور به ارزیابی این است که آیا اوپک کاهش دیگری را به رهبری عربستان سعودی انجام خواهد داد یا خیر.”

اما وو از S&P بر این باور است که هنوز یک “ابهام بزرگ” در مورد اینکه حرکت بعدی کارتل چه خواهد بود وجود دارد.

“مگر اینکه آنها شاهد نابودی واقعی تقاضا به دلیل تضعیف اقتصاد یا افزایش قیمت‌ها نباشند، احتمالاً برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کاری انجام دهند کمی صبر خواهند کرد.”