رئیس الکسای آمازون از کار این شرکت در زمینه هوش مصنوعی در میان رونق ChatGPT دفاع می کند

معاون ارشد دانشمند آمازون الکسا، روهیت پراساد در لیسبون.

ریتا فرانکا | نورعکس | گتی ایماژ

آمازونرئیس الکسا گفت که شرکت او درست در میانه رونق هوش مصنوعی مولد است، فناوری که به سرعت در حال گسترش در دره سیلیکون است و باعث ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی بین مایکروسافت و گوگل.

از اواخر سال گذشته که ChatGPT در OpenAI منتشر شد، دنیای فناوری شیفته نسل جدیدی از چت ربات ها شده است. این امر شرکت هایی مانند آمازون را تحت فشار قرار می دهد تا توانایی های خود را در هوش مصنوعی مولد به نمایش بگذارند. بزرگترین ورود آمازون به بازار تاکنون از طریق یک سرویس هوش مصنوعی برای مشتریان ابری بوده است.

با این حال، روهیت پراساد، معاون ارشد آمازون و دانشمند ارشد الکسا، گفت این اشتباه است که فکر کنیم خرده‌فروش الکترونیکی هوش مصنوعی مولد را از دست داده است، که به افراد اجازه می‌دهد پرس و جوهای متنی را به پاسخ‌های خلاقانه و کامل تبدیل کنند.

پراساد در مصاحبه ای به CNBC گفت: «الکسا برای مدت طولانی در خط مقدم هوش مصنوعی بوده و هست. “ما بخشی از ذات فرهنگی بوده ایم و از سرعت آن کاسته نشده است.”

پراساد اضافه کرد که برخلاف ChatGPT که از طریق مرورگر وب قابل دسترسی است، الکسا یک “هوش مصنوعی شخصی و فوری در دسترس” است که افراد می توانند از طریق صدا با آن ارتباط برقرار کنند.

آمازون پس از معرفی دستیار دیجیتالی الکسا در سال 2014، پیشتاز اولیه خود را در نرم افزار صوتی ایجاد کرد. این شرکت روز چهارشنبه گفت که بیش از 500 میلیون دستگاه مجهز به الکسا در سراسر جهان فروخته شده است. آخرین باری که آمازون این عدد را به روز رسانی کرد در سال 2019 بود که به 100 میلیون رسید.

دستیار الکسا که اکنون به همه چیز از بلندگوهای هوشمند گرفته تا ترموستات وصل شده است، مدت‌هاست که برای پاسخگویی به پرسش‌های آن‌ها با واکشی داده‌های مرتبط به فناوری یادگیری ماشین وابسته است.

اما ظهور چت ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌توانند عملکردهای پیچیده‌ای مانند نوشتن داستان‌های تخیلی و نرم‌افزار کدنویسی را انجام دهند، محدودیت‌های دستیارهای دیجیتالی مانند الکسا را ​​برجسته کرده است. دیدگاه علمی تخیلی جف بزوس، بنیانگذار آمازون، برای شبیه سازی الکسا به یک کامپیوتر دانا از «پیشتازان فضا» دقیقاً مشخص نشده است.

پراساد گفت آمازون در تلاش است تا الکسا را ​​مکالمه‌تر و هوشمندتر کند. یکی از راه هایی که امیدوار است این کار را انجام دهد، از طریق نسخه جدیدی از مدل زبان بزرگ خود به نام Alexa Teacher Model است. مدل‌های زبان بزرگ، هوش مصنوعی تولید می‌کنند و الکسا در حال حاضر توسط LLM آمازون پشتیبانی می‌شود.

هدف این است که الکسا بتواند به درخواست های پیچیده پاسخ دهد و اطلاعات بیشتری درباره کاربران بداند.

پراساد گفت: “این جایی است که تمام زمینه های محیطی که شما هستید، چه چیزی می پرسید، کجا هستید، وارد می شود تا بهترین تصمیم را برای شما در آن لحظه و از طرف شما اتخاذ کند.”

در آخرین نامه خود به سرمایه گذاران، اندی جاسی، مدیرعامل آمازون، گفت که هوش مصنوعی و LLM مولد حوزه هایی هستند که شرکت در آن “سرمایه گذاری هنگفتی” انجام می دهد و خاطرنشان کرد که این فناوری ها “تغییر و بهبود عملاً هر تجربه مشتری” را دارند.

بلومبرگ گزارش داد که این شرکت لیست های شغلی را منتشر کرده است که نشان می دهد قصد دارد یک محصول به سبک ChatGPT را در جستجو در فروشگاه آنلاین خود پیاده کند. بر اساس گزارش Insider، آمازون همچنین ممکن است ویژگی‌های مولد مانند هوش مصنوعی را به الکسا اضافه کند که بر سرگرمی و داستان سرایی متمرکز است.

تماشا کردن: سلطه خانه هوشمند آمازون و چگونگی رشد آن با خرید iRobot

سلطه خانه هوشمند آمازون و چگونگی رشد آن با خرید iRobot