د گیندوس از بانک مرکزی اروپا هشدار می دهد که بازارهای مالی در برابر فروش شدید آسیب پذیر هستند

کریستین لاگارد (رئیس جمهور) رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) و معاون رئیس جمهور لوئیس دو گویندوس (L)

توماس لوهنس | اخبار گتی ایماژ | گتی ایماژ

لوئیس دی گیندوس، معاون بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه به CNBC گفت، بازارهای مالی ممکن است در صورت هرگونه شوک بیشتر به اقتصاد جهانی با رکود شدید مواجه شوند.

پیشتر در روز چهارشنبه، بانک مرکزی اروپا بررسی ثبات مالی ماه مه خود را منتشر کرد و گفت که چشم انداز ثبات منطقه یورو در پی آشفتگی اخیر در بخش بانکی، که شاهد شکست چندین بانک منطقه ای ایالات متحده و تصاحب اضطراری Credit Suisse بود، شکننده است. UBS

اگرچه مشخص شد که انعطاف پذیری بانک ها در محیطی با نرخ بهره بالاتر در منطقه یورو نگران کننده نیست، با توجه به ثابت ماندن اصول بنیادین و موثر بودن مداخلات نظارتی، بانک مرکزی اروپا گفت: «احتمال دارد که این رویدادها منجر به ارزیابی مجدد سودآوری و سودآوری شود. چشم انداز نقدینگی برای بانک های منطقه یورو.”

بانک مرکزی اروپا تاکید کرد که بازارهای سهام جهانی با توجه به کاهش قیمت انرژی، بازگشایی مجدد چین و انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیز اقتصاد منطقه یورو، سال 2023 را با قدرت شروع کردند و ارزش‌های سهام را به بالاتر از میانگین‌های تاریخی بازگرداند.

این وضعیت در اواخر فوریه و مارس به طور ناگهانی معکوس شد زیرا لحن جنگ طلبانه بانک های مرکزی و استرس غیرمنتظره در بخش بانکی سرمایه گذاران در سراسر جهان را آزار داد. دی گیندوس گفت موقعیت فعلی بازار سهام را در برابر هرگونه غافلگیری کلان بیشتر آسیب پذیر کرده است.

وی ادامه داد: امکان اصلاح در بازارها وجود دارد و دلیل آن این است که ارزش‌گذاری‌ها بالا هستند، بالا هستند و اگر به عنوان مثال به حق بیمه‌های ریسک نگاه کنید، کاملاً فشرده هستند، بنابراین فقط در صورتی که ما خبر بدی داشته باشیم. با توجه به چشم انداز اقتصاد کلان، که می تواند منجر به اصلاح بازارها شود.

مورگان استنلی: افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا ممکن است در ماه جولای پایان یابد

گزارش بانک مرکزی اروپا خاطرنشان کرد که پتانسیل “تعدیل های نامنظم” در بازارهای مالی در شرایط سخت تر مالی و نقدینگی پایین بازار افزایش یافته است. بانک مرکزی اعلام کرد که آشفتگی بخش بانکی در ماه مارس منجر به افزایش ریسک اعتباری در منطقه یورو شد.

در مقابل، این واقعیت که حق بیمه ریسک سهام به صورت مطلق و نسبی فشرده باقی می ماند، به ویژه در ایالات متحده، نگرانی هایی را در مورد افزایش ارزش بالقوه افزایش می دهد. بنابراین، سهام ممکن است در صورت وخامت بیشتر در قیمت، در برابر اصلاح بی نظم قیمت آسیب پذیرتر باشند. در این گزارش آمده است چشم انداز اقتصادی.

“به این ترتیب، احساس ریسک شکننده است و نسبت به غافلگیری از نظر دورنمای تورم، رشد و سیاست پولی در اقتصادهای بالغ بسیار حساس است.”

این می‌تواند به شکل فشارهای تورمی مداوم‌تر باشد و بانک‌های مرکزی را مجبور به تشدید سیاست‌های «مهم‌تر» نسبت به قیمت‌های فعلی بازارها کند.

استراتژیست می‌گوید رفت و آمد در احساسات تورمی بازار را عقب نگه می‌دارد

دی گیندوس تاکید کرد که خطرات ناشی از هرگونه شکنندگی در موسسات مالی غیربانکی نیز برای سیستم بانکی وجود دارد.

ما نشان می‌دهیم که ارتباطات متقابل مرتبط و مهم هستند، به طوری که شما نمی‌توانید آنچه در صنعت بانکداری اتفاق می‌افتد را از صنعت غیربانکی مصونیت دهید.»

گزارش بانک مرکزی اروپا می‌گوید، اگرچه بخش مالی غیربانکی در حال حاضر انعطاف‌پذیر است، اما ریسک اعتباری همچنان بالاست، و این ریسک را در معرض خطر زیان‌های مهم در صورت بدتر شدن اساسی بخش‌های شرکتی قرار می‌دهد.

علاوه بر این، قرار گرفتن غیربانکی ها در بازارهای املاک به طور قابل توجهی در سال های اخیر افزایش یافته است و موسسات را در برابر اصلاحات مداوم قیمت املاک آسیب پذیر کرده است.

به عنوان مثال، پیوندهای قوی با بانک ها، به عنوان منبع مهم تامین مالی، می تواند آسیب پذیری های بیشتری را در بخش بانکی از طریق سرریزهای نقدینگی و ریسک اعتباری ایجاد کند.