دیمون خواستار تعامل واشنگتن و پکن در اولین دیدار از چین از زمان جنجال سال 2021 است

جیمی دیمون، رئیس و مدیر عامل شرکت جی‌پی مورگان چیس، در جلسه استماع امور بانکی، مسکن و امور شهری در سنا درباره «نظارت سالانه بر بزرگترین بانک‌های کشور» در کاپیتول هیل در واشنگتن، ایالات متحده، 22 سپتامبر 2022 شهادت می‌دهد.

ایولین هاکستین | رویترز

JPMorgan Chase & Co جیمی دیمون، مدیر عامل شرکت، روز چهارشنبه خواستار “تعامل واقعی” بین سیاستگذاران در واشنگتن و پکن شد، زیرا روابط چین و ایالات متحده همچنان در حال فروپاشی است.

دیمون در سخنرانی در اجلاس جهانی چین جی‌پی مورگان در شانگهای – در اولین سفرش به چین از زمان عذرخواهی‌اش در سال 2021 به دلیل شوخی که جی‌پی مورگان از حزب کمونیست چین پیشی می‌گیرد، گفت که اختلافات امنیتی و تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان “قابل حل است”.

به گزارش رویترز، دیمون گفت: «اگر فقط در اقیانوس آرام نشسته باشید و سر یکدیگر فریاد بزنید، این چیزها را اصلاح نمی کنید، بنابراین من امیدوارم که تعامل واقعی داشته باشیم.

او از “ریسک زدایی” روابط اقتصادی بین شرق و غرب به جای جدایی تمام عیار حمایت کرد، زیرا غول وال استریت به دنبال تقویت حضور خود در چین است.

در نوامبر 2021، دیمون از اظهارات مبنی بر اینکه جی پی مورگان از حزب حاکم چین پیشی خواهد گرفت و به دنبال محدود کردن آسیب به جاه‌طلبی‌های رشد بانک در این کشور، «تأسف» کرد. نظراتی که خشم پکن را برانگیخت، اندکی پس از آن بود که جی پی مورگان تأییدیه نظارتی را به دست آورد تا اولین شرکت خارجی باشد که مالکیت کامل یک کارگزاری اوراق بهادار در چین را ایجاد می کند.

مقامات ارشد بازرگانی ایالات متحده و چین هفته گذشته برای “بحث های صریح و اساسی” پیرامون تجارت و روابط تجاری دوجانبه، در اولین مبادله در سطح کابینه بین واشنگتن و پکن در چند ماه گذشته، ملاقات کردند.

نگرانی های امنیت ملی نیز زمینه ساز تیرگی روابط بین دو ابرقدرت است. آمریکا روز سه‌شنبه یک جت جنگنده چینی را به انجام یک «مانور تهاجمی غیر ضروری» در حین رهگیری یک هواپیمای شناسایی ارتش آمریکا در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای چین جنوبی متهم کرد.