در اینجا چیزی است که باید از اعلامیه امروز فدرال رزرو انتظار داشت

جروم پاول، رئیس هیئت مدیره فدرال رزرو، در یک کنفرانس خبری در فدرال رزرو در واشنگتن دی سی، در 22 مارس 2023 صحبت می کند.

اولیویر دولیری | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

در مورد آنچه که فدرال رزرو قرار است چهارشنبه با نرخ بهره انجام دهد، رمز و راز زیادی وجود نخواهد داشت. جایی که فتنه به میان می آید این است که بانک مرکزی چگونه از اینجا پیش می رود.

بازارها با احتمال نزدیک به 100 درصد قیمت گذاری کرده اند که کمیته بازار آزاد فدرال تعیین کننده نرخ، یک چهارم درصد افزایش را در پایان نشست دو روزه تصویب کند. این دهمین افزایش از مارس 2022 خواهد بود و نرخ استقراض معیار فدرال رزرو را به محدوده هدف 5 تا 5.25 درصد می رساند.

برای سرمایه‌گذاران، بخش سخت این خواهد بود که بعداً چه اتفاقی می‌افتد: آیا فدرال رزرو نشان می‌دهد که پیاده‌روی به پایان رسیده است، یا اگر قضاوت کند که برای مبارزه با تورم باید اقدامات بیشتری انجام شود، گزینه سخت‌تر شدن بیشتر را باز می‌گذارد؟

کولین مارتین، استراتژیست درآمد ثابت در چارلز شواب، می گوید: «مهمترین چیز این است که چگونه پتانسیل توقف در آینده را منتقل می کنند. “چگونه آنها این کار را انجام می دهند در حالی که احتمالاً در را کمی باز می گذارند؟ این یک عمل متعادل کننده بین پیشنهاد یک مکث در کارت است اما همچنان به داده های دریافتی بستگی دارد اگر تورم در آینده بیشتر شود.”

زمانی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همکارانش به سمت و سوی سیاست پولی اشاره می‌کنند، عوامل متعددی وارد عمل خواهند شد.

تورم در خط مقدم تفکر رسمی بوده است. شاخص های اخیر به نرم شدن اشاره می کنند اما فقط به سطحی که هنوز بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو است.

به عنوان مثال، فدرال رزرو دالاس یک سنج به نام «میانگین کاهش یافته» برای مخارج مصرف شخصی جمع‌آوری می‌کند که اساساً مقادیر بالا و پایین را از بین می‌برد. این نشان دهنده تورم سالانه حدود 4.7 درصد در ماه مارس است که از آگوست 2022 تغییر چندانی نکرده است و نسبت به سرعت 3.9 درصد در مارس 2022 افزایش یافته است. شاخص قیمت مصرف کننده در مارس 5 درصد بود، در حالی که سال گذشته 8.5 درصد بود.

هیچ یک از این ارقام برای مقامات فدرال رزرو رضایت بخش نیست.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو، در سخنرانی 14 آوریل گفت صرف نظر از این معیار، تورم “هنوز بسیار بالاست و بنابراین کار من انجام نشده است.” «من این داده‌ها را به این معنا تفسیر می‌کنم که نشان می‌دهد ما پیشرفت چندانی در هدف تورمی خود نداشته‌ایم، که باعث می‌شود در چشم‌انداز اقتصادی که در آخرین نشست FOMC بودم، تقریباً در همان نقطه‌ای قرار بگیرم و در همان مسیر برای سیاست‌های پولی باشم. “

سنجیدن مشکلات بانک

اما فدرال رزرو یک ملاحظات دیگر دارد که بیشتر توجه بازار را به خود معطوف کرده است، یعنی مشکلات گزنه در دنیای مالی که در اوایل این هفته زمانی که جی پی مورگان چیس First Republic را که چهاردهمین بانک بزرگ کشور از نظر دارایی بود، جذب بانک دیگری کرد، مدعی شد.

سپس اقتصاد وجود دارد. به نظر می رسد رکود اقتصادی در حال نزدیک تر شدن است، تولید ناخالص داخلی تنها با سرعت 1.1 درصدی سالانه در سه ماهه اول رشد کرد و نشانه هایی از شکاف در بازار کار ظاهر شد.

به گفته گلدمن ساکس، تمام این جریان‌های متقاطع باعث می‌شود که فدرال رزرو در این هفته یک چرخش سیاست را نشان دهد. اقتصاددانان این شرکت انتظار دارند که FOMC در بیانیه پس از جلسه تغییراتی در زبان ایجاد کند که نشان دهنده تغییر پیش رو است.

دیوید مریکل، اقتصاددان گلدمن، در یادداشت مشتری گفت: «تمرکز روی بازنگری دستورالعمل‌های آینده در بیانیه آن خواهد بود. ما انتظار داریم کمیته اعلام کند که انتظار دارد در ماه ژوئن متوقف شود، اما تعصب جنگ طلبانه را حفظ می کند و زودتر از آنچه در ابتدا تصور می کرد متوقف می شود، زیرا استرس بانکی احتمالاً باعث انقباض اعتبار می شود.

مدیر عامل پیمکو امانوئل رومن: ما انتظار داریم که فدرال رزرو نرخ بهره را 25 واحد در ثانیه افزایش دهد و سپس متوقف کند.

یک “سوگیری شاهین” به این معنی است که سیاست گذاران فدرال رزرو تاکید می کنند که نرخ های بهره باید محدود بماند، حتی اگر افزایش بیشتری در راه نباشد. هدف حفظ اعتبار بانک مرکزی برای مبارزه با تورم و در عین حال اذعان به سایر استرس‌ها و توانایی این است که به سادگی اجازه دهد که افزایش‌های قبلی مسیر خود را در اقتصاد طی کند.

در بخشی از بیانیه که در آن فدرال رزرو راهنمایی ارائه می کند، مریکل انتظار دارد جمله ای را ببیند که می تواند چیزی شبیه به این باشد: «کمیته پیش بینی می کند که موضع سیاست پولی به احتمال زیاد به اندازه کافی محدود کننده باشد تا تورم را در طول زمان به 2 درصد برگرداند، اما اطلاعات دریافتی را به دقت رصد کرده و پیامدهای آن را برای سیاست پولی ارزیابی کنید.”

تورم چسبنده

مطمئناً، در حالی که بازار در انتظار یک فدرال رزرو “دوست” است، که تمایل دارد افزایش نرخ بهره را متوقف کند و اواخر امسال شروع به کاهش کند، قیمت های سرسختانه بالا می تواند آن را تغییر دهد.

ثابت شده است که تورم پایدارتر از آن چیزی است که مقامات پیش‌بینی می‌کردند و از طریق CPI «قیمت چسبنده» فدرال رزرو آتلانتا که قیمت‌های کالاها و خدماتی را که در طول زمان تغییر زیادی نمی‌کنند با قیمت‌هایی که تغییر می‌کنند مقایسه می‌کند، اثبات شده است.

قیمت‌های ثابت در ماه مارس سالانه 6.6 درصد افزایش یافته و به طور کلی در حال افزایش بوده‌اند، در حالی که «CPI قیمت انعطاف‌پذیر» تنها 1.6 درصد افزایش یافته است و از زمان اوج گرفتن 19.7 درصد در مارس 2022 به شدت کاهش یافته است. قیمت‌های چسبنده شامل مسکن می‌شود.

این نوع اعداد حداقل فدرال رزرو را در آماده باش بالا نگه می دارند تا در این صورت به زودی گارد خود را پایین بیاورند.

اندرو هولنهورست، اقتصاددان سیتی گروپ، در یادداشتی گفت: «بیشتر مقامات فدرال رزرو از اینکه چرخه افزایش نرخ بهره به پایان رسیده است، احساس راحتی نمی کنند. نشست بعدی سیاست فدرال رزرو شش هفته دیگر، در 13 تا 14 ژوئن برگزار می شود و گزارش قیمت مصرف کننده آوریل یک هفته دیگر، در 10 می، موعد ارائه می شود.

هالنهورست افزود: “مرکز کمیته تاثیر ناشناخته اقتصاد کلان کاهش اعتبار را تایید می کند و نیاز بالقوه برای افزایش بیشتر نرخ ها را روی میز نگه می دارد.” “و داده های اخیر در مورد کنترل تورم آرامش بخش نبوده است.”

در واقع، سیتی نه تنها شاهد افزایش در نشست این هفته است، بلکه افزایش‌های بیشتری را در ماه‌های ژوئن و ژوئیه پیش از عقب‌نشینی فدرال رزرو مشاهده می‌کند.

«بیانیه و کنفرانس مطبوعاتی رئیس پاول عمدتاً باید در مورد تأکید مجدد این مسیر سیاست باشد [will] به جای هدایت به هر مسیر سیاستی از پیش تعیین شده، به داده ها وابسته باشید.”

در کنار توازن ظریف نحوه تلگراف افزایش نرخ بهره، ممکن است در میان مقامات فدرال رزرو که عموماً هماهنگ حرکت می کنند، نظرات متفاوتی وجود داشته باشد. اظهارات از ابتدای ماه مارس منعکس کننده دیدگاه های متفاوت بین کسانی است که انتظار تغییر سیاست در برابر کسانی را دارند که همچنان تورم را اولویت اصلی خود می دانند.

“آیا این جلسه یک جلسه فدرال رزرو خواهد بود؟” کوئینسی کراسبی، استراتژیست ارشد جهانی در LPL Financial گفت. در داخل فدرال رزرو اختلاف وجود دارد. این علنی است. شما فقط می توانید تصور کنید که بحث داخلی چگونه است… این جلسه فدرال رزرو بسیار مهم است.

ریچارد فیشر، رئیس پیشین فدرال رزرو دالاس، می‌گوید من از اینکه فدرال رزرو دوره را کامل نکند، متنفرم