دانشمندان منوهای آینده را ترسیم می کنند

کوچو، غذایی که با استفاده از انست تولید می شود، با عسل و سس فلفل قرمز سرو می شود.

Mwayout | ایستوک | گتی ایماژ

در اوایل سال جاری، خریداران در بریتانیا با کمبود میوه و سبزیجات تازه مواجه بودند و برخی از فروشگاه های مواد غذایی این کشور محصولاتی مانند گوجه فرنگی، کاهو و فلفل را جیره بندی می کردند.

دلایل کمبود مواد ضروری برای یک سالاد خوشمزه پیچیده و متنوع بود، از قیمت بالای انرژی گرفته تا شرایط آب و هوایی نامطلوب در کشورهای تامین کننده.

در حالی که کمبود کم و بیش کاهش یافته است، ماهیت شکننده سیستم غذایی ما و اهمیت عظیم امنیت غذایی را برجسته می کند.

در سال 2022، گزارش بزرگی از سازمان ملل متحد ابعاد این مشکل را نشان داد.

گزارش وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان گفت: بین 702 تا 828 میلیون نفر در سال 2021 تحت تاثیر گرسنگی قرار گرفتند.

گزارش سازمان ملل متحد به “محرکات اصلی ناامنی غذایی و سوء تغذیه: درگیری ها، تغییرات آب و هوایی و شوک های اقتصادی، همراه با نابرابری های فزاینده” اشاره کرد.

با توجه به افزایش نگرانی‌ها در مورد تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر بخش کشاورزی، آنچه ما رشد می‌کنیم و می‌خوریم می‌تواند در آستانه یک تغییر قابل توجه باشد.

محصولات ناآشنا برای بسیاری از ما می توانند نقش مهمی در سال های آینده داشته باشند. در ژوئن 2022، دانشمندان در باغ گیاه‌شناسی سلطنتی، کیو، چندین منبع غذایی را فهرست کردند که می‌توانند نقش مهمی در رژیم‌های غذایی آینده داشته باشند.

آنها شامل جلبک دریایی هستند. کاکتوس مانند گلابی خاردار؛ نوعی قهوه وحشی که می تواند با دمای بسیار گرمتر از قهوه عربیکا مقابله کند. و enset که به عنوان موز کاذب نیز شناخته می شود.

جیمز بورل، رهبر تحقیقات در زمینه تنوع صفات و عملکرد در RBG Kew، به CNBC گفت: انست یکی از بستگان موز است.

وی افزود: “اما در حالی که موز از جنوب شرق آسیا است و شما میوه آن را می خورید، انست از آفریقا است و اهلی شده است – و فقط در اتیوپی کشت می شود.”

“شما در واقع کل تنه یا ساقه کاذب و بنه زیرزمینی را می خورید.”

چیزی شبیه به 15 گیاه می تواند برای یک سال به یک فرد غذا دهد، بنابراین … بسیار بزرگ است و بسیار پربار است.

گیاه انست در اتیوپی. Enset همچنین به عنوان “درخت در برابر گرسنگی” شناخته می شود.

گلن_پیرسون | ایستوک | گتی ایماژ

وقتی صحبت از امنیت غذایی می شود، به نظر می رسد پتانسیل enset – که به عنوان “درخت در برابر گرسنگی” نیز شناخته می شود، قابل توجه است.

بورل به CNBC گفت که دارای ترکیبی از صفات و ویژگی‌های «در محصولات بسیار غیرمعمول» است.

او گفت: “اول اینکه این گیاه چند ساله است و بنابراین اگر آن را برداشت نکنید، هر سال به رشد خود ادامه می دهد.”

او خاطرنشان کرد: یک درخت میوه نیز ممکن است چند ساله باشد، “اما فقط در زمان خاصی از سال میوه خود را تولید می کند – بنابراین یا باید آن را مصرف کنید یا باید آن را ذخیره کنید.”

با این حال، با enset، “شما همه چیز را می خورید … بنابراین این واقعیت که هر سال بزرگتر می شود، می توانید به سادگی آن را زمانی که به آن نیاز دارید برداشت کنید.”

“حساب بانکی غذا”

بورل گفت که این امر به ویژه برای کشاورزان معیشتی که روی چندین محصول کار می کنند مفید است.

او گفت: «اگر برخی از سال‌های دیگر محصولات شما با شکست مواجه شوند یا عملکرد کافی نداشته باشند، می‌توانید کمی بیشتر از گیاه خود بخورید.

“اگر سال خوبی برای سایر محصولات خود داشته باشید، می توانید کمی کمتر از میوه های خود بخورید.” این بدان معناست که enset می تواند “ناامنی فصلی غذایی را از بین ببرد.”

او افزود: “برای یک کشاورز معیشت، این محصول شگفت انگیزی است.”

“این مانند یک حساب بانکی غذا است، مانند یک دارایی سبز است که می توانید از آن نگهداری و پرورش دهید و اگر از آن استفاده نکنید، به انباشته شدن ادامه می دهد.”

در حال حاضر، RGB Kew می‌گوید که Enset برای 20 میلیون نفر در اتیوپی غذا عرضه می‌کند، اما این سازمان اضافه می‌کند که به دلیل «بازده بالا و انعطاف‌پذیری در برابر دوره‌های طولانی خشکسالی»، «می‌تواند یک محصول هوشمند آب و هوایی برای آینده باشد».

در اواخر سال 2021، محققان مستقر در بریتانیا و اتیوپی، از جمله بورل، مقاله‌ای را در Environmental Research منتشر کردند که نگاهی وسوسه‌انگیز از نقشی که ممکن است در آینده ایفا کند ارائه کرد.

نویسندگان می‌گویند: «ما متوجه شدیم که علیرغم توزیع بسیار محدود فعلی، پتانسیل قابل توجهی برای گسترش محیط مقاوم در برابر آب و هوا هم در اتیوپی و هم در سراسر شرق و جنوب آفریقا وجود دارد.

کوچو، تولید شده با استفاده از گیاه انست، در اتیوپی عکاسی شده است.

گلن_پیرسون | ایستوک | گتی ایماژ

پس آیا کشت انست از اتیوپی به سایر نقاط جهان می‌تواند گسترش یابد و سایر محصولات را در این فرآیند حفظ کند؟

بورل گفت: “احتیاط بسیار مهم این است که محصول اتیوپی است.”

بنابراین، این نوع تصمیم‌ها کاملاً به اتیوپی بستگی دارد… این دانش بومی اتیوپی است و این کشاورزان اتیوپی هستند که هزاران سال را صرف اهلی کردن آن کرده‌اند.»

بنابراین اگرچه ما می‌توانیم در مورد اینکه چه پتانسیلی وجود دارد و آیا کار می‌کند، صحبت کنیم، این کاملاً به ما بستگی ندارد که بگوییم آیا باید اتفاق بیفتد یا خیر.

بنابراین، بعید است که مردم خارج از اتیوپی به این زودی ها در بشقاب خود انباشته را ببینند.

با این وجود، انعطاف‌پذیری و اهمیت آن در تأمین عرضه برای کشاورزان در آنجا نشان می‌دهد که چگونه شیوه‌هایی که ریشه در سنت دارند ممکن است نقش بزرگی در نحوه تفکر و مصرف ما در مورد غذا داشته باشند.

بورل گفت: “این محصول شگفت انگیزی است که دانش بومی شگفت انگیز در زیربنای آن وجود دارد.”

“من فکر می کنم پیام این است که این فقط یکی از صدها یا حتی هزاران محصول کم استفاده است که تحقیقات گسترده ای در مورد آنها انجام نشده است و به طور گسترده ای شناخته شده نیستند.”

بنابراین برای هر گیاهی که در مورد آن صحبت می‌کنیم، مانند انست، بسیاری از گیاهان دیگر وجود دارند که می‌توانند … ترکیب خاصی از ویژگی‌ها را داشته باشند که می‌توانند به ما کمک کنند تا چالشی را که با آن روبرو هستیم برطرف کنیم.»