جی پی مورگان پس از تصرف آن توسط تنظیم کننده مالی کالیفرنیا، First Republic را تصاحب می کند

نمایی از آرم First Republic Bank در محل پارک خیابان، در شهر نیویورک، 10 مارس 2023.

دیوید دی دلگادو | رویترز

تنظیم کننده مالی کالیفرنیا در اختیار گرفت جمهوری اول روز دوشنبه که منجر به سومین ورشکستگی یک بانک آمریکایی از ماه مارس شد، پس از آخرین تلاش برای متقاعد کردن وام دهندگان رقیب برای سرپا نگه داشتن بانک بیمار شکست خورد.

جی پی مورگان چیس طبق یک انتشار، تمام سپرده های First Republic، از جمله سپرده های بیمه نشده، و “اکثریت قابل توجهی از دارایی ها” را به دست آورد. سهام جی پی مورگان در معاملات قبل از بازار در اخبار 2.6 درصد افزایش یافت.

وزارت حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا گفت که بانک را در اختیار گرفته و شرکت بیمه سپرده فدرال را به عنوان گیرنده منصوب کرده است. FDIC پیشنهاد JPMorgan برای دارایی های بانک را پذیرفت.

FDIC در بیانیه ای اعلام کرد: به عنوان بخشی از این تراکنش، 84 دفتر First Republic Bank در هشت ایالت به عنوان شعبه های JPMorgan Chase Bank، انجمن ملی، امروز در ساعات کاری عادی بازگشایی خواهند شد.

تمامی سپرده گذاران بانک فرست ریپابلیک به سپرده گذاران بانک جی پی مورگان چیس، انجمن ملی تبدیل خواهند شد و به تمامی سپرده های خود دسترسی کامل خواهند داشت.

جیمی دیمون، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل جی پی مورگان، گفت که تصاحب آن هزینه های صندوق بیمه سپرده را به حداقل می رساند.

او در بیانیه‌ای گفت: «دولت ما از ما و دیگران دعوت کرد تا قدم برداریم و ما هم انجام دادیم. این خرید به طور کلی به نفع شرکت ما است، برای سهامداران جذاب است، به پیشرفت بیشتر استراتژی ثروت ما کمک می کند، و مکمل امتیاز فعلی ما است.

پیوند ضعیف

از زمان سقوط ناگهانی بانک سیلیکون ولی در ماه مارس، توجه به First Republic به عنوان ضعیف ترین حلقه در سیستم بانکی ایالات متحده متمرکز شده است. مانند SVB که به جامعه استارت‌آپ‌های فناوری خدمات می‌داد، First Republic نیز یک نوع وام‌دهنده تخصصی مستقر در کالیفرنیا بود. تمرکز آن بر خدمات رسانی به آمریکایی های ثروتمند ساحلی بود و آنها را با وام های با نرخ پایین در ازای باقی گذاشتن پول نقد در بانک جذب کرد.

اما این مدل در پی فروپاشی SVB از بین رفت، زیرا مشتریان First Republic بیش از 100 میلیارد دلار سپرده برداشتند، این بانک در گزارش درآمد خود در 24 آوریل نشان داد. زیرا مشتریان می ترسیدند پس انداز خود را در یک دوره بانکی از دست بدهند.

سهام First Republic تا پایان روز جمعه امسال تا کنون 97 درصد کاهش یافته است.

این تخلیه سپرده فرست ریپابلیک را وادار کرد تا از تسهیلات فدرال رزرو برای حفظ فعالیت های خود وام بگیرد، که به حاشیه های شرکت فشار آورد زیرا هزینه تامین مالی آن در حال حاضر بسیار بالاتر است. به گفته داگ پتا، استراتژیست ارشد BCA Research، First Republic اخیراً 72 درصد از کل استقراض از پنجره تخفیف فدرال رزرو را به خود اختصاص داده است.

در 24 آوریل، مایکل رافلر، مدیرعامل First Republic، تلاش کرد تصویری از ثبات پس از وقایع مارس را به تصویر بکشد. او گفت که خروج سپرده ها در هفته های اخیر کند شده است. اما پس از اینکه شرکت راهنمایی های مالی قبلی خود را انکار کرد و رافلر تصمیم گرفت پس از یک کنفرانس تلفنی کوتاه و غیرمعمول از پاسخگویی به سهام خودداری کند.

مشاوران بانک امیدوار بودند که بتوانند بزرگ ترین بانک های ایالات متحده را برای کمک به First Republic یک بار دیگر متقاعد کنند. یکی از نسخه‌های این طرح که اخیراً منتشر شد شامل درخواست از بانک‌ها برای پرداخت نرخ‌های بالاتر از بازار برای اوراق قرضه در ترازنامه First Republic بود که این امکان را برای آن فراهم می‌کرد تا سرمایه خود را از منابع دیگر افزایش دهد.

اما در نهایت بانک‌ها که در ماه مارس با هم متحد شده بودند تا 30 میلیارد دلار سپرده به فرست ریپابلیک تزریق کنند، نتوانستند در مورد طرح نجات به توافق برسند و رگولاتورها وارد عمل شدند و به فعالیت 38 ساله بانک پایان دادند.