جیمی دیمون می‌گوید وام‌های ضعیف بانک‌ها را تهدید می‌کند

جیمی دیمون، مدیر عامل، جی پی مورگان چیس، در طول مصاحبه جیم کرامر، 23 فوریه 2023.

CNBC

سپرده‌ها منجر به سقوط سه بانک آمریکایی در سال جاری شده است، اما نگرانی دیگری در افق ایجاد شده است.

املاک تجاری منطقه ای است که احتمالاً برای وام دهندگان مشکل ایجاد می کند. جی پی مورگان چیس جیمی دیمون، مدیرعامل، روز دوشنبه به تحلیلگران گفت.

دیمون در یک جلسه پرسش و پاسخ در کنفرانس سرمایه گذاران بانکش گفت: “همیشه یک آفساید وجود دارد.” “آفسایدها در این مورد احتمالاً املاک و مستغلات خواهند بود. مکان‌های خاص، املاک اداری خاص، وام‌های ساختمانی خاص. ممکن است بسیار منزوی باشد، هر بانکی نخواهد بود.”

بانک‌های ایالات متحده در چند سال گذشته به دلیل نرخ‌های بهره پایین و سیل پول‌های محرکی که در طول همه‌گیری کووید-19 به راه افتاده، نکول وام‌های کم سابقه ای را تجربه کرده‌اند. اما فدرال رزرو برای مبارزه با تورم نرخ ها را افزایش داده است که چشم انداز را تغییر داده است. ساختمان‌های تجاری در برخی بازارها، از جمله سانفرانسیسکوی فناوری محور، ممکن است آسیب ببینند زیرا کارگران از راه دور تمایلی به بازگشت به دفاتر ندارند.

دیمون گفت: “یک چرخه اعتباری وجود خواهد داشت. نظر من این است که به استثنای املاک و مستغلات، بسیار عادی خواهد بود.”

به عنوان مثال، اگر بیکاری به شدت افزایش یابد، ضرر کارت اعتباری ممکن است به 6٪ یا 7٪ افزایش یابد. او افزود، اما هنوز هم کمتر از 10 درصدی خواهد بود که در طول بحران سال 2008 تجربه شد.

دیمون به طور جداگانه گفت که بانک‌ها – به ویژه بانک‌های کوچک‌تر که بیشتر از آشفتگی‌های اخیر صنعت متاثر شده‌اند – باید برای افزایش نرخ‌های بهره بسیار بالاتر از آنچه اکثر انتظار دارند برنامه‌ریزی کنند.

“من فکر می کنم همه باید برای افزایش نرخ ها از اینجا آماده باشند” تا 6٪ یا 7٪. دیمون گفت.

فدرال رزرو در ماه گذشته به این نتیجه رسید که مدیریت نادرست ریسک های نرخ بهره منجر به شکست بانک سیلیکون ولی در اوایل سال جاری شد.

او گفت که این صنعت در حال حاضر با مهار فعالیت وام دهی خود در حال ایجاد سرمایه برای ضررهای احتمالی و مقررات است.

او گفت: “شما در حال حاضر شاهد کاهش اعتبار هستید، زیرا ساده ترین راه برای یک بانک برای حفظ سرمایه، عدم پرداخت وام بعدی است.”