جایگزین‌های هوش مصنوعی ChatGPT چین چگونه عمل می‌کنند

مدیر ارشد فناوری بایدو وانگ هایفنگ در مراسم رونمایی از چت ربات هوش مصنوعی Baidus Ernie Bot در رویدادی در پکن در 16 مارس 2023 صحبت می کند.

مایکل ژانگ | Afp | گتی ایماژ

پکن – بیش از دو ماه از زمانی که شور و شوق ChatGPT در چین رخ داد، یک محصول مشابه مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز به جمعیت کل این کشور دست پیدا نکرده است.

در عوض، شناخته شده ترین جایگزین های منتشر شده توسط بایدو، علی بابا و دیگران دسترسی محدودی به لیست های انتظار دارند – یا آزمایشات محدود برای شرکای تجاری.

ChatGPT دو ماه پس از راه‌اندازی در ماه نوامبر، در شرایطی که با «لحظه آیفون» مقایسه می‌شود، به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسید. ربات چت هوش مصنوعی با استفاده از داده های بزرگ می آموزد و می تواند همه چیز را از شعر گرفته تا استراتژی های تجاری در یک مکالمه شبیه انسان ایجاد کند.

اما ChatGPT که توسط OpenAI مستقر در ایالات متحده ایجاد شده است، در چین در دسترس نیست، جایی که دسترسی به توییتر، فیس بوک و گوگل نیز از طریق فایروال اینترنتی دولت ممنوع است. پکن در این ماه همچنین پیش نویس قوانینی را برای تنظیم محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی با یک دوره نظر عمومی تا 10 می منتشر کرد.

این محدودیت ها مطبوعات چینی و به طور کلی رسانه های اجتماعی را از صحبت مکرر در مورد ChatGPT و فناوری هوش مصنوعی باز نمی دارد. برخی از افراد سعی کردند حساب های ChatGPT خارج از کشور را در سایت های تجارت الکترونیک چینی خریداری کنند.

مدیر عامل WPP می گوید: ما شاهد یک

شرکت های داخلی برای عرضه و آزمایش محصولات جایگزین عجله کردند. جمع آوری کلان داده و تجربه یادگیری ماشینی جزء لاینفک فناوری پشت ChatGPT است.

تاکنون، ارقام در دسترس عموم نشان می دهد که محصولات مشابه هوش مصنوعی در چین به طور گسترده در دسترس نیستند.

Alibaba Cloud روز چهارشنبه اعلام کرد که بیش از 200000 درخواست از کسب و کارها برای آزمایش نسخه این شرکت از فناوری ChatGPT به نام Tongyi Qianwen دریافت کرده است. این محصول در 11 آوریل معرفی شد.

یکی از آن شرکای تجاری، فناوری کونلون، “Tiangong” را در 17 آوریل راه اندازی کرد که می تواند با کاربران در قالب پرسش و پاسخ تعامل داشته باشد. محصول در حال حاضر فقط دعوت است. Kunlun ادعا می کند که Tiangong تنها چت بات در چین است که معیارهای آموزشی در سطح ChatGPT دارد.

به طور مشابه، مشخص نیست که چند نفر به ربات Ernie Baidu دسترسی پیدا کرده اند.

تنها کمتر از یک هفته پس از راه اندازی آن در 16 مارس، ربات چت بیش از 1.2 میلیون نفر را در لیست انتظار داشت. این شرکت ظرف چند روز از افشای اعداد خودداری کرد. هیچ به روز رسانی جمعه در دسترس نبود.

اطلاعات بیشتر در مورد چین را از CNBC Pro بخوانید

هنگامی که CNBC در ماه مارس سعی کرد برای ربات Ernie ثبت نام کند، سیستم Baidu برای استفاده از ربات چت به یک شماره تلفن چینی و شناسه محلی نیاز داشت. اکنون برنامه های بیشتری در چین به تأیید هویت نیاز دارند یا به شدت آن را تشویق می کنند.

بایدو این هفته اعلام کرد که از زمان راه اندازی ربات Ernie، این ربات را چهار بار به روز کرده است و هزینه های مربوط به عملکرد مدل هوش مصنوعی را به یک دهم نسبت قبلی کاهش داده است.

نسخه عمومی ربات Ernie به کاربران اجازه می دهد متن، تصاویر و صوت انگلیسی و چینی تولید کنند.

در ایالات متحده، محصولات جدید مبتنی بر هوش مصنوعی از گوگل و مایکروسافت نیز دارای لیست انتظار هستند. ChatGPT به دلیل ظرفیت سرور به طور مداوم قابل استفاده نیست. برخی در صنعت همچنین انتظار دارند که تجاری سازی چنین ابزارهای هوش مصنوعی برای محصولات تجاری آسان تر از ابزارهای عمومی مانند جستجو باشد.

چالش های توسعه

عدم قطعیت نظارتی همچنان ادامه دارد در حالی که پکن در یک دوره اظهار نظر برای پیش نویس قوانین هوش مصنوعی خود باقی مانده است. مقامات اعلام نکرده اند که نسخه نهایی این قوانین چه زمانی اجرایی می شود.

در خارج از چین، ایالات متحده و اروپا به طور کلی در ChatGPT سهل انگاری کرده اند، به جز ایتالیا که در ماه جاری چت بات را تا زمانی که OpenAI به مسائل مربوط به حریم خصوصی نپردازد، ممنوع کرد.

یک اشکال به کاربران ChatGPT امکان دسترسی موقت به مکالمات افراد دیگر را داده بود. OpenAI این هفته اعلام کرد که ویژگی‌های ناشناس را منتشر کرده است که به کاربران امکان می‌دهد تاریخچه چت را خاموش کنند و از استفاده از داده‌های خود برای آموزش مدل‌های خود صرف نظر کنند.

یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های چینی، دستیابی به پیشرفته‌ترین تراشه‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی است. ایالات متحده در ماه اکتبر ممنوعیت صادرات سختگیرانه ای را با هدف محدود کردن دسترسی چین به نیمه هادی های سطح بالا اعلام کرد.

یک مدل در سطح GPT-3 OpenAI حداقل به 1000 نیاز دارد Nvidia تحلیلگران HSBC در گزارشی در 20 آوریل گفتند که واحدهای پردازش گرافیکی A100، نوعی تراشه معروف به GPU، برای تکمیل یک دوره آموزشی 23 روزه.

در این گزارش آمده است که بیش از 30 شرکت و موسسه در چین در حال آموزش چنین مدل‌های هوش مصنوعی هستند که نشان‌دهنده «تقاضای قوی برای سرورهای هوش مصنوعی و افزایش هزینه‌ها در زیرساخت‌های شبکه» است.

تحلیلگران گفتند که انتظار دارند تقاضای پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی در چین در سال جاری بیش از 40 درصد رشد کند.

برآورد دیگری، بر اساس بررسی‌های انجام‌شده با ارائه‌دهندگان ابر، پیش‌بینی می‌کند که تقاضا حداقل دو برابر شود – به گفته نماینده یک شرکت سرمایه‌گذاری در مدل‌های هوش مصنوعی، که به دلیل حساسیت موضوع درخواست ناشناس ماندن کرد – که به «کمبود قابل‌توجه» تراشه‌ها کمک می‌کند. .

در مورد مقررات، منبع گفت که مقامات از فن آوری به سبک ChatGPT حمایت می کنند در حالی که برنامه ریزی برای تنظیم آن دارند – شرکت ها پیش بینی می کنند که برای اجرای فناوری مشابه ChatGPT به مجوز نیاز دارند و برای برنامه های کاربردی آماده می شوند.

– مایکل بلوم و اشلی کاپوت از CNBC در این گزارش مشارکت داشتند.