تماس‌های مربوط به درآمدهای فناوری نشان می‌دهد که شرکت‌های دارای سرمایه بزرگ در زمینه هوش مصنوعی پیشرفت می‌کنند

گوگل Bard AI را راه‌اندازی کرد، ربات چت خود برای رقابت با مایکروسافت و ChatGPT OpenAI.

جاناتان راا | نورعکس | گتی ایماژ

سرمایه گذاران فناوری مشتاق هستند تا بشنوند که اکنون که در حالت کاهش هزینه هستند، رهبران صنعت چقدر سودآوری را تقویت می کنند.

اما یک زمینه وجود دارد که آنها همچنین می خواهند سرمایه گذاری های سنگین را ببینند: هوش مصنوعی.

الفبا، مایکروسافت، آمازون و متا همه نتایج فصلی گزارش شده در این هفته، به روز رسانی وال استریت در مورد تلاش های خود برای بهبود کارایی با افزایش نگرانی های اقتصادی. وقتی صحبت از هوش مصنوعی و آخرین رونق در مدل‌های به اصطلاح زبان بزرگ (LLM) می‌شود که به محصولاتی مانند ChatGPT قدرت می‌بخشد، شرکت‌های فناوری بزرگ نمی‌توانند پشت سر بگذارند.

برنامه‌های هوش مصنوعی مولد از مقادیر فزاینده‌ای داده و قدرت پردازشی برای تولید خروجی‌هایی استفاده می‌کنند که به نظر می‌رسد توسط یک انسان ساخته شده‌اند – یک بلوک متن، یک قطعه کد یا یک تصویر تولید شده توسط رایانه. آنها به ابررایانه های تخصصی نیاز دارند که ارزان نیستند.

در تماس های درآمدی خود در این هفته، مدیران عامل فناوری به طور طولانی در مورد پتانسیل هوش مصنوعی صحبت کردند، خواه آنها در حال ساخت مدل های خود باشند یا به سرعت آن را در محصولات ادغام کنند. موضوع رایج تاکید آنها بر مبالغ هنگفتی بود که برای ساخت و اجرای این برنامه ها خرج می کنند.

در اینجا آنچه مدیران آلفابت، مایکروسافت، آمازون و متا به تحلیلگران گفتند:

الفبا

ساندار پیچای، مدیر اجرایی Alphabet Inc.

کایل گریلو | بلومبرگ | گتی ایماژ

ساندار پیچای، مدیر عامل آلفابت، به دلیل تهدیدی که موتور جستجوی اصلی گوگل این شرکت از طریق چت ربات‌های پیچیده وارد بازار می‌شود، تحت فشار شدیدی برای ارائه محصولات هوش مصنوعی قرار دارد. این شرکت اخیراً یک “کد قرمز” داخلی را اعلام کرد.

پیچای در تماس با درآمد روز سه‌شنبه گفت که این شرکت در راستای اهداف هوش مصنوعی خود “پیشرفت خوبی” داشته است.

پیچای گفت: «ما به ترکیب پیشرفت‌های مولد هوش مصنوعی برای بهبود جستجو به روشی متفکرانه و آگاهانه ادامه خواهیم داد.

او گفت گوگل از هوش مصنوعی برای بهبود نرخ تبدیل تبلیغات و کاهش میزان «متن سمی» که وارد مدل‌های هوش مصنوعی می‌شود، استفاده می‌کند. این شرکت همچنین در حال ترکیب دو تیم اصلی هوش مصنوعی، Brain و DeepMind است.

پیچای گفت که علاوه بر استفاده از تراشه های بومی خود برای تامین انرژی مدل های خود، از پردازنده های Nvidia، که باعث می شود اکثریت قریب به اتفاق تراشه های گرافیکی برای آموزش و استقرار هوش مصنوعی پیشرفته استفاده شوند.

مایکروسافت

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، طی مصاحبه ای در ردموند، واشنگتن، در 15 مارس 2023 صحبت می کند.

چونا کاسینگر | بلومبرگ | گتی ایماژ

مایکروسافت از فناوری GPT OpenAI در موتور جستجوی Bing، آفیس و سیستم کنفرانس از راه دور Teams استفاده می کند.

مدیر عامل شرکت ساتیا نادلا می گوید که هوش مصنوعی در نهایت باعث رشد درآمد خواهد شد و در حال حاضر باعث افزایش جذب اپلیکیشن های این شرکت شده است. او گفت، برای مثال، از زمانی که مایکروسافت یک ربات چت را اضافه کرد، بینگ بارگیری ها را چهار برابر کرده است. مایکروسافت بیش از 200 میلیون تصویر از طریق ادغام بینگ خود تولید کرده است.

نادلا هشدار داد که سرمایه قابل توجهی برای ساخت دیتاسنترهای عظیم مورد نیاز برای اجرای برنامه های کاربردی هوش مصنوعی مورد نیاز است.

نادلا گفت: «ما به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ابری خود، به‌ویژه هزینه‌های مرتبط با هوش مصنوعی ادامه خواهیم داد، زیرا به تقاضای رو به رشد ناشی از تحول مشتری مقیاس می‌دهیم. و ما انتظار داریم که درآمد حاصل از آن در طول زمان افزایش یابد.

آمازون

اندی جاسی روی صحنه در DealBook نیویورک تایمز 2022 در 30 نوامبر 2022 در شهر نیویورک.

توس رابینسون | گتی ایماژ

اندی جاسی، مدیرعامل آمازون، روز پنجشنبه به پرسش یک تحلیلگر درباره برنامه‌های هوش مصنوعی مولد این شرکت، پاسخی طولانی و غیرمعمول داد.

جاسی گفت آمازون در حال ساخت LLM های خود است و تراشه های مرکز داده را برای یادگیری ماشین طراحی می کند و تاکید می کند که بازار بسیار گسترده است.

جاسی گفت: “این مدل های زبان بزرگ، قابلیت مولد هوش مصنوعی، مدتی است که وجود داشته است. اما صادقانه بگویم، این مدل ها تا حدود 6 تا 9 ماه پیش چندان جذاب نبودند.” آن‌ها آنقدر بزرگ‌تر و بسیار سریع‌تر شده‌اند که واقعاً فرصتی قابل توجه برای تغییر تقریباً هر تجربه مشتری موجود است.»

جاسی همچنین گفت که اندازه آمازون به آن اجازه می‌دهد تا به یکی از معدود شرکت‌هایی تبدیل شود که LLM‌ها را می‌سازند، که می‌تواند صدها رایانه را برای هفته‌ها در حال کار کند و توسط مهندسان گران‌قیمت یادگیری ماشین نظارت می‌شود.

جاسی گفت: «تعداد کمی از شرکت‌ها وجود خواهند داشت که می‌خواهند آن زمان و پول را سرمایه‌گذاری کنند و ما یکی از آنها در آمازون خواهیم بود.

برخلاف مایکروسافت و گوگل، تمرکز آمازون بر فروش دسترسی به فناوری از طریق بخش خدمات وب آمازون است. با این حال، جاسی گفت که آمازون بر روی برخی از برنامه‌ها مانند برنامه‌هایی برای کمک به مهندسان در نوشتن کد کار خواهد کرد.

جاسی گفت: «هر یک از مشاغل ما در داخل آمازون در حال ساخت بر روی مدل‌های زبانی بزرگ هستند تا تجربه مشتری ما را دوباره ابداع کنند. او گفت که این شامل دستیار صوتی الکسا می شود.

متا

مارک زاکربرگ، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل متا پلتفرم، در جولای 2021.

کوین دیچ | اخبار گتی ایماژ | گتی ایماژ

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، پس از اینکه در اواخر سال 2021 توجه خود را به این سمت معطوف کرد، سعی کرد این تصور را که شرکت او دیگر بر روی متاورس متمرکز نیست را از بین ببرد.

اما او می‌خواست سرمایه‌گذاران بدانند که متا می‌تواند در فناوری‌های متاورس سرمایه‌گذاری کند و همزمان منابع زیادی را در هوش مصنوعی قرار دهد، که او آن را «موضوع کلیدی» شرکتش نامید.

زاکربرگ گفت که در حالی که این شرکت از یادگیری ماشینی برای ارائه توصیه‌ها و محصولات قدرتمندی مانند فید خبری یا سیستم‌های تبلیغاتی فیس‌بوک استفاده کرده است، یک حوزه اصلی تمرکز جدید، مدل‌های پایه تولیدی است.

زاکربرگ گفت: «این یک سال پیشرفت شگفت‌انگیز در این زمینه بوده است، و کارهایی که در حال حاضر اتفاق می‌افتد بر تک تک برنامه‌ها و سرویس‌های ما تأثیر می‌گذارد.

او گفت که این شرکت با استفاده از این فناوری روی محصولات مختلفی کار خواهد کرد، از جمله تجربه چت در واتس‌اپ و فیس‌بوک مسنجر، ابزارهایی برای ایجاد تصاویر برای پست‌ها در فیس‌بوک و اینستاگرام، و در نهایت برنامه‌هایی که می‌توانند کل ویدیوها را از توضیحات کوتاه پخش کنند.

مفهومی که او به طور خاص در مورد آن هیجان زده است «عوامل هوش مصنوعی» است که اغلب به برنامه‌های هوش مصنوعی اشاره دارد که می‌توانند اهداف را انجام دهند.

زاکربرگ گفت: “فرصتی برای معرفی عوامل هوش مصنوعی به میلیاردها نفر وجود دارد که مفید و معنادار باشد.” متا گفته است که یکی از احتمالات یک عامل هوش مصنوعی این است که خدمات مشتری را برای مشاغل انجام دهد.

زاکربرگ در مورد سرمایه گذاری های بزرگ این شرکت برای ساخت مراکز داده برای برنامه های کاربردی هوش مصنوعی صحبت کرد. او گفت که این فناوری “محرک اصلی” رشد متا در مخارج سرمایه ای در چند سال گذشته بوده است.

زاکربرگ گفت: «در این مرحله ما دیگر از ایجاد زیرساخت هوش مصنوعی عقب نیستیم.

این بدان معنا نیست که متا خرید پردازنده های گرافیکی را تمام کرده است. زاکربرگ گفت که این شرکت باید “به سرمایه گذاری ادامه دهد” اما پس از راه اندازی محصولات هوش مصنوعی مولد خود و درک بهتر منابع مورد نیاز این کار را انجام خواهد داد.

تماشا کردن: ضربه بزرگ برای آمازون

ضربه بزرگ برای آمازون: سود بالاتر، برآوردهای فروش واحد ابری