تحلیلگران می گویند که سفر ایلان ماسک بر اهمیت چین برای بازار جهانی خودروهای الکتریکی تاکید می کند

نمایی هوایی از کارخانه گیگافکتوری تسلا شانگهای در 29 مارس 2021 در شانگهای، چین.

شیائولو چو | اخبار گتی ایماژ | گتی ایماژ

از دست دادن با مقامات چینی گرفته تا بازدید از وزارتخانه های ارشد چین، سفر ایلان ماسک به پکن، جایگاه چین در بازار جهانی خودروهای الکتریکی را در کانون توجه قرار داده است.

آنتونی ساسین، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در مدیر سرمایه گذاری Kraneshares گفت که سفر مدیرعامل تسلا به چین برای او “بسیار مهم” است.

چین 50 درصد از فروش خودروهای تسلا و 20 درصد از ظرفیت تولید آن را به خود اختصاص داده است، و این بازدید می‌تواند داستان را مستقیماً مشخص کند تا مطمئن شود که او در همان صفحه است. [Chinese Communist Party]Sassine به CNBC گفت: Street Signs Asia.

ماسک در جریان تماس تسلا در ماه آوریل، تنش‌های آمریکا و چین را به عنوان خطری برای پیش‌بینی‌های این شرکت برای سال 2023 شناسایی کرد.

سیاست و اقتصاد کلان

ساسین گفت که این سفر همچنین می تواند به عنوان یک “بیانیه سیاسی” به چین تلقی شود، جایی که رهبران تجاری مانند ماسک و جیمی دیمون، رئیس جی پی مورگان به سیاستمداران هر دو طرف اقیانوس آرام می گویند که تجارت به ثبات سیاسی نیاز دارد.

استراتژیست می گوید سفر ایلان ماسک به چین نشان می دهد که بازار چقدر برای تسلا اهمیت دارد

سیاست تنها دلیل نیست. ساسین خاطرنشان کرد که محیط کلان برای خودروهای برقی در چین “سخت” بوده است و بر پایان یارانه‌های چین برای خرید خودروهای الکتریکی جدید و همچنین افزایش نرخ بهره در ایالات متحده تاکید کرد.

وی گفت: در مواجهه با چنین شرایطی، شرکت ها قیمت ها را برای افزایش فروش کاهش داده اند و این به سود آنها لطمه می زند.

جنگ قیمت

تسلا در اکتبر و ژانویه گذشته قیمت‌های فروش خودروهای برقی خود را در چین کاهش داد، اما متعاقباً قیمت‌ها را دوباره در ماه می افزایش داد. با این حال، به دلیل چندین دوره کاهش قیمت در سراسر جهان، قیمت خودروهای تسلا نسبت به ابتدای سال 2023 کمتر است.

بیل روسو، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره استراتژی و سرمایه گذاری Automobility گفت: این واقعیت که تسلا در وهله اول مجبور به کاهش قیمت ها شد، نشان می دهد که بازار چین چقدر برای خودروساز الکتریکی ایالات متحده اهمیت دارد.

او در CNBC با عنوان “Squawk Box Asia” گفت: “این نشان می دهد که چقدر بازار چین برای دفاع از اهمیت دارد و چقدر برای سیستم جهانی شما مهم است، شما به مقیاس چین نیاز دارید که برای شما کار کند.”

روسو گفت که تسلا برای حفظ مزیت هزینه خود در سطح جهانی به صرفه‌های مقیاسی نیاز دارد که چین ارائه می‌کند، “اما برای حفظ آن، باید مطمئن شوید که ارتباط خود را در اینجا حفظ می‌کنید.”

شرکت مشاوره سرمایه گذاری می گوید که BYD چین «سلاحی» دارد که تسلا ندارد

با این حال، برای تسلا آسان نخواهد بود. وی خاطرنشان کرد که چین رقابتی ترین بازار برای خودروهای الکتریکی است و تسلا با چندین شرکت محلی برای برتری رقابت می کند. او افزود: «تسلا برخلاف سایر نقاط جهان، تنها سگ برتر در این بازار نیست.

وقتی از روسو پرسیده شد که آیا استراتژی تسلا برای کاهش قیمت‌ها مناسب است یا خیر، روسو گفت تسلا با مجموعه‌ای قدیمی‌تر مبارزه می‌کند – مدل 3 سه سال پیش و مدل Y دو سال پیش عرضه شد.

در مورد خودروهای الکتریکی از CNBC Pro بیشتر بخوانید

به این ترتیب، مجبور شده است از قیمت برای رقابت با شرکت های چینی خودروهای برقی که در حال معرفی مدل های جدید هستند و برای مقابله با پیر شدن سبد محصولات خود استفاده کند.

روسو اشاره کرد که سازنده EV چینی BYD هیبریدهای دوربرد را می فروشد. او گفت که این “سلاحی است که تسلا ندارد” و افزود که BYD همچنین در تجارت الکتریکی باتری خالص دو به یک از تسلا فروش بیشتری دارد.

به این ترتیب، تسلا باید برای حفظ رقابت پذیری خود بر قیمت گذاری تکیه کند، بر خلاف سایر نقاط جهان که با چنین رقابت سختی روبرو نیست.

او می‌گوید: «مشکل این است که تسلا در همه جای دنیا نشان‌دهنده «EV EV ممتاز» است، اما برای مبارزه با نبرد اینجا در چین، باید جنگ قیمتی به راه انداخت.

معمولاً شرکت‌هایی برنده جنگ‌های قیمتی هستند که می‌توانند از شما سبقت بگیرند و در حال حاضر تسلا پایین‌ترین رقیب در بازار نیست.